سلامت و دانش

برخورد موشک به بخش تاریک و مرموز ماه

یک موشک پیش از پرتاب که گمان می رود چینی باشد، روز جمعه با سرعت 5800 مایل در ساعت به ماه اصابت خواهد کرد. کارشناسان می گویند این برخورد باعث ایجاد دهانه ای به عرض 66 فوت می شد.

فردا موشک به ماه اصابت خواهد کرد

رادار منظومه شمسی گلدستون در نزدیکی بارستو، کالیفرنیا، چند روز قبل از برخورد، این شی را مشاهده کرد. مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) همچنین به دنبال تغییراتی در اگزوسفر ماه (لایه بسیار نازکی از گاز) خواهد بود که این ریزش ها ایجاد می کند و سپس سطح ماه را برای یافتن دهانه ها اسکن می کند.

گزارش شده است که در 4 مارس، زباله های فضایی به سطح ماه می افتند. این شی به سمت پنهان ماه برخورد می کند و از روی زمین قابل مشاهده نخواهد بود، اما مهمتر از آن، ما نمی دانیم زباله های فضایی از کجا و به چه کسی رسیده اند.روز جمعه ساعت 07:25 به وقت شرقی (15:55 به وقت تهران). کارشناسان می گویند این اولین بار است که یک تکه زباله فضایی به طور تصادفی به سطح ماه برخورد می کند، اما کارشناسان می گویند ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا تاثیر آن از طریق تصاویر ماهواره ای تایید شود.

در ابتدا تصور می‌شد این زباله‌های فضایی بدنه موشک فالکون 9 اسپیس ایکس باشد که توسط رصدخانه آب و هوای عمیق فضایی (DSCOVR) در سال 2015 پرتاب شد. با این حال، اکنون تصور می‌شود که بقایای موشک لانگ مارس 3C چین باشد که چانگ ای چین را پرتاب کرد. ماموریت 5-T1 در سال 2015. 2014. در این مدت دانشمندان نظرات مختلفی را در مورد جسمی که با ماه برخورد خواهد کرد ارائه کرده اند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

این یک موشک “فالکون 9” است!

برخورد قریب الوقوع زباله های فضایی برای اولین بار در اوایل ماه گذشته با استفاده از نرم افزار ردیابی اجسام نزدیک به زمین گزارش شد. در زمان انتشار این گزارش، این شی به عنوان فاز دوم موشک فالکون 9 اسپیس ایکس ایلان ماسک شناسایی شد که گمان می رود نزدیک به هفت سال پیش در فوریه 2015 پرتاب شده باشد. در حالی که این شرکت هنوز در حال توسعه راه اندازی خود است.

در آن زمان گفته می شد که موشک فالکون 9 که نزدیک به هفت سال پیش پرتاب شد، اکنون در مسیر برخورد با ماه بوده و احتمالاً در اوایل ماه مارس به ماه برخورد خواهد کرد. فالکون 9 از اولین ماموریت خود در سال 2015، زمانی که یک ماهواره هواشناسی را به فضا پرتاب کرد، در مداری نامنظم در حال گردش است. پس از پرتاب ماهواره خود به مدار برای آغاز سفر خود به نقطه لاگرانژی خورشید-زمین، فاز دوم در فضا معلق است. این موشک آنقدر بلند است که سوخت کافی برای بازگشت به جو زمین را ندارد و انرژی کافی برای فرار از گرانش سیستم زمین-ماه را ندارد. بنابراین کارشناسان می گویند که مدار این موشک در 13 اسفند از مدار ماه می گذرد و احتمال اصابت این موشک به ماه وجود دارد.

فردا موشک به ماه اصابت خواهد کرد

این هم موشک “Long March 3C”!

با این حال، حدود چند هفته پیش، کارشناسان تجزیه و تحلیل اولیه خود را دوباره بررسی کردند و گفتند که زباله نمی تواند بخشی از فالکون 9 باشد زیرا محموله ای که حمل می کرد بخشی از ماموریت رصدخانه آب و هوای عمیق فضایی (DSCOVR) بود. بخشی از منظومه شمسی در عوض، آنها دریافتند که این زباله ها ممکن است متعلق به ماموریت Chang’e 5-T1 باشد که توسط آژانس ملی فضایی چین (CNSA) به ماه پرتاب شده است. پروازهای قمری در همان ماه این باعث می شود که او کاندیدای ایده آل برای معامله فعلی خود با ماه باشد.

بیل گری، ستاره شناس، که نقش کلیدی در این برخورد داشت، در 12 فوریه گفت که در شناسایی موشک اشتباه کرده است. او در بیانیه دوم خود گفت که این موشک می تواند بخشی از موشک Long March3C 3C چین باشد که در جریان ماموریت Changhai 5-T1 در اکتبر 2014 به ماه پرتاب شد. فضاپیمای Changhai 5 را پرتاب کرد. 2020.

متخصصی به نام جورجینی به گری نوشت و توضیح داد که فضاپیمای DSCOVR به ماه نزدیک نیست، بنابراین اگر مقداری از آن به ماه برخورد کند، عجیب است. با این حال، این بخش از موشک، صرف نظر از منشأ، همچنان در مسیر برخورد با ماه قرار دارد و انتظار می‌رود در روز چهارم مارس (4 مارس ساعت 07:25 به وقت شرقی (15:55 تهران) رخ دهد تا پنهان شود. نیمه پنهان ماه

چین تکذیب کرد!

با این حال، وزارت خارجه چین اخیرا این اتهامات را رد کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین که اکتشاف فضایی میلیارد دلاری این کشور را یک برنامه “موقت” خواند که از پایداری طولانی مدت فعالیت های فضایی حمایت می کند، گفت تقویت کننده که گفته می شود به زودی به ماه خواهد رسید وارد شده است. اتمسفر زمین. کاملاً سوخته و ویران شده بود.

فردا موشک به ماه اصابت خواهد کرد

مطمئنا موشکی که به ماه اصابت می کند سازگارتر با محیط زیست است تا سوزاندن آن در جو زمین و انتشار ذرات اکسید فلزی. ماه جو ندارد، بنابراین نمی تواند از خود در برابر برخورد زباله های فضایی محافظت کند و برخورد این اجرام باعث ایجاد دهانه های برخوردی در بالای آن می شود. برخورد قریب الوقوع در قسمتی از ماه رخ می دهد، بنابراین ما نمی توانیم آن را مشاهده کنیم. آنها می توانند دیافراگم ایجاد شده پس از برخورد را شلیک کنند. این قبلا اتفاق افتاده است، بنابراین ما می دانیم که چه چیزی را انتظار داریم. به عنوان مثال، موشک های سطح بالای مورد استفاده در مأموریت های فرود آپولو، که به طور قابل توجهی بزرگتر بودند، به ماه نیز برخورد کردند تا ارتعاشات ایجاد شده توسط آنها توسط لرزه نگارها ثابت شود. روی ماه ثبت شده و برای بررسی لایه های درونی ماه استفاده می شود. لرزه نگارهای آپولو برای مدت طولانی خاموش بوده اند و مشخص نیست که آیا لرزه نگار Changi 4 چین قادر به ارائه اطلاعات مفیدی خواهد بود یا خیر. در سال 2009، در طی ماموریت LCROSS ناسا، این فضاپیما با برنامه ریزی قبلی به سطح ماه برخورد کرد و ارزیابی های میکروسکوپی تاثیر ذرات انجام شد.

آلودگی بیولوژیکی

با توجه به موارد فوق، ایجاد یک افتتاحیه جدید مشکلی ندارد. در حال حاضر حدود نیم میلیارد دهانه به قطر 10 متر یا بیشتر در ماه وجود دارد. موضوعی که باید از آن آگاه بود، آلودگی ماه به میکروب ها یا مولکول های زنده است که در آینده می تواند شواهدی از زندگی باستانی در ماه در نظر گرفته شود.

این مهم هم از نظر اخلاقی و هم علمی است. بخش اخلاقی این است که صدمه زدن به اکوسیستم هایی که ممکن است در سیارات دیگر وجود داشته باشد با فرستادن موجودات زمینی به آن سیارات درست نیست و از نظر علمی می خواهیم شرایط طبیعی سیارات دیگر را مطالعه کنیم و آنها را آلوده نکنیم.

بزرگترین نقض دستورالعمل های کمیته تحقیقات فضایی در سال 2019 زمانی رخ داد که یک ساکن سطح زمین اسرائیل حامل یک نمونه دایناسور و هزاران خرس آبی به ماه برخورد کرد. این موجودات نیم میلی متری می توانند در خلاء زنده بمانند اما فعال نخواهند بود. این موجودات و میکروب ها که ممکن است در روده آنها زندگی کرده باشند، اکنون در محل برخورد پراکنده شده اند. به احتمال زیاد هیچ یک از آنها به منطقه ای نخواهند رسید که آب کافی برای بازسازی و فعال شدن وجود داشته باشد، اما ما نباید شانسی داشته باشیم.

46

دکمه بازگشت به بالا