سلامت و دانش

بیماران سوخته «تریبون» ندارند / وزارت بهداشت صورت مسئله را پاک کرده است

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با انتقاد از شرایط نامناسب و کم توجهی به بیماران سوختگی گفت: این سیزدهمین موضوع بیماری است اما بودجه ای که برای سوختگی اختصاص داده می شود صدم هم نیست و وزارت بهداشت هم در این زمینه است. با کل مشکل «سوختگی» مواجه شوید و فرقی نمی کند که بیمار سوختگی در کدام بیمارستان است و چه مشکلاتی دارد؟

محمدجواد فاطمی در گفت وگو با دکترنامهوی به بهانه روز حمایت از بیماران سوختگی گفت: با توجه به شرایط موجود امسال فقط بیماران سوخته را در بیمارستان ها ویزیت خواهیم کرد و شعار روز حمایت از بیماران سوختگی را اعلام نکرده ایم. اگرچه ما به این شعار فکر کرده ایم. بر این اساس تنها در روز اول دی ماه در مراکز سوختگی سراسر کشور در حال هماهنگی هستیم که دوستان ققنوس (بیماران سوختگی شفابخش) بیماران سوختگی را که در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند ویزیت کنند و جدای از تهیه بسته های تغذیه ای به آنها بپردازند. همچنین به آنها یاد دهید که صحبت کنند

پشتیبانی از روزهایی برای بیماران سوختگی که منتظر ورود به تقویم هستند

وی در خصوص اینکه آیا روز کمک به بیماران سوختگی رسما در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است یا خیر، گفت: موضوع انتخاب عنوان امروز به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده اما هنوز وارد آن نشده است. در تقویم رسمی البته گنجاندن روز حمایت از بیماران سوختگی در تقویم رسمی کشور به تعیین تکلیف به ارگان های مرتبط با این روز منجر می شود. به عنوان مثال، مدارس، رادیو و تلویزیون، آتش نشانی، ادارات استاندارد و غیره. همه این برنامه را اجرا خواهند کرد. امیدواریم به زودی با ثبت این روز در تقویم ملی، اهمیت معضل سوختگی و اهمیت آن را بیش از پیش به اطلاع عموم برسانیم.

30 برابر مزایای آموزش پیشگیری از سوختگی برای جامعه

وی ادامه داد: در نظر داریم برای شعار امسال یک تومان هزینه کنیم; سود اعلام نشده 30 تومان» اما دلیل این انتخاب این است که بررسی ها به ما نشان داده است که سرمایه گذاری یک تومانی برای پیشگیری از سوختگی می تواند تا 30 تومان هزینه سوختگی و درمان را کاهش دهد و این بدان معناست که اگر آموزش و پرورش بیشتر مورد توجه قرار گیرد. پیشگیری، 30 برابر سود در زمینه سوختگی به کشور می رسد.

می سوزد؛ بیماری انسان فقیر

فاطمی در خصوص مشکلات اصلی بیماران سوختگی تصریح می کند: سوختگی به فقر مربوط می شود و معمولا افرادی که منابع مالی ندارند دچار سوختگی می شوند. به دلیل استفاده از تجهیزات غیر استاندارد و یا عدم آموزش مناسب و تحصیلات پایین و یا زندگی در مکان هایی که از آتش مستقیم برای گرمایش استفاده می شود مانند اجاق گاز و تنور در چادرهای عشایری و غیره. سوختگی یک بیماری برای اقشار ضعیف و محروم جامعه است. وقتی این گروه دچار سوختگی می شوند کمتر می توان آنها را درمان کرد زیرا حتی در پایتخت هم بیمارستان استاندارد سوختگی نداریم و همین بیمارستان های این کشور امکانات و پرسنل کافی ندارند و بیمارستان های خصوصی هم ندارند. بخش سوختگی هم

افزایش میزان سوختگی ارتباط مستقیمی با خط فقر دارد

وی افزود: دسترسی به پانسمان های جدید نداریم و عوارض و مرگ و میر بیماران سوختگی بسیار بالاست. حتی پس از ترخیص از بیمارستان نیز بیماران سوختگی حمایتی ندارند و با مشکلات فراوان در جامعه رها می شوند. به همین دلیل، مهم ترین چالش های سوختگی، عدم آگاهی و فقر مردم است. اما در شرایط فعلی واقعاً فقر افزایش یافته است، یعنی خط فقر به جایی رسیده است که بسیاری از برادران و خواهران ما زیر خط فقر زندگی می کنند، بنابراین آمار سوختگی ها نیز افزایش یافته است. علاوه بر این، بودجه اختصاص داده شده به سوختگی ها مانند تورم افزایش نیافته است و انواع پانسمان هایی که برخی از بیماران قبلا می توانستند تهیه کنند، بسیار گران شده است.

4 چالش اصلی بیماران سوختگی

وی افزود: مشکل در حوزه بیماران سوختگی به حدی افزایش یافته است که حتی بیمارستان های سوختگی نیز قادر به تهیه میان وعده و پانسمان بیماران خود نیستند. در واقع روز به روز در حال بازگشت به روش های قدیمی هستیم که باعث عوارض و مرگ بیماران بیشتر می شود. بنابراین بیماران سوختگی با چهار چالش مهم مواجه هستند: فقر، مشکلات جسمی (چسبندگی، خارش، اسکار، درد، نواحی سوخته و غیره)، مشکلات روحی و افسردگی ناشی از بیماری و انزوا و مشکلات اجتماعی. زیرا مردم معمولاً به خوبی از بیماران سوختگی مراقبت نمی کنند و حتی به بیماران سوختگی شغلی نمی دهند.

وزارت بهداشت به مشکل بیماران سوختگی رسیدگی کرده است

وی تاکید کرد: بار بیماری به معنای هزینه ای است که هر بیماری به کشور تحمیل می کند و در مورد سوختگی می دانیم که این مشکل سیزدهمین بار بیماری است اما بودجه ای که برای سوختگی اختصاص داده شده حتی صدم هم نیست و وزارت بهداشت نیز این موضوع را انجام داده است. مشکل سوختگی به طور کامل حل شد چون خودش را تمیز می کند و برایش مهم نیست که بیمار سوختگی در کدام بیمارستان است؟مشکل چیست؟یا حتی چگونه مرده است؟

بیمار سوخته سکو ندارد

وی دلایل عدم توجه به بیماران سوختگی را اینگونه بیان می کند: بیماران سوخته از قشر ضعیفی هستند که صدا و سکو ندارند. آنها می سوزند و توسط جامعه طرد می شوند و در نهایت می میرند و نمی توانند مانند سایر بیماران صدایی در بیاورند. صدای بیماران دیگر شنیده می شود زیرا گاهی اوقات افراد ثروتمندی در بین آنها هستند و به خاطر آن شخص صدای فقرا شنیده می شود اما صدای فقرا شنیده نمی شود.

حتی یک تخت استاندارد برای درمان سوختگی در این کشور وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه در ایران تخت سوختگی استاندارد واحدی وجود ندارد، گفت: با این وضعیت و بودجه کم با تعداد زیادی از بیماران سوختگی مواجه هستیم. در بیمارستان های بسیار قدیمی و نامناسب به گونه ای با بیماران برخورد می کنیم که حتی در پایتخت گاهی تا شش بیمار سوختگی در یک اتاق درمان می شوند که کاملا غیر استاندارد است. این در حالی است که از اوایل سال 1380 قرار بود بیمارستان سوختگی در منطقه کن تهران ساخته شود اما پس از 21 سال سازه جدیدی ساخته شد و این مورد خاص نشان از وضعیت نامناسب بیمارستان دارد. مشکل سوختگی از رسانه ها می خواهم صدای این بیماران باشند.

حتی مراکز دولتی نیز با داشتن ادارات آتش افروزی موافقت نکردند

فاطمی ادامه داد: حتی در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ بیمارستان سوختگی نداریم. در حال حاضر تخت سوختگی در مقایسه با جمعیت بسیار کم است. باید بخشی به نام بخش سوختگی اختصاصی داشته باشیم که آن را هم نداریم و گاهی در برخی مراکز بدترین بخش های بیمارستان ها با کمترین امکانات را به سوختگی اختصاص می دهند. زیرا این بخش برای بیمارستان ها درآمدی ندارد و بالعکس هزینه بر خواهد داشت. مصداق بارز آن این است که حتی در تهران در بین سه دانشگاه بزرگ علوم پزشکی، تنها دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای بیمارستان تخصصی سوختگی است و دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی حتی بار آن را بر دوش نمی‌کشند. اختصاص بخش سوختگی در بیمارستان تحت صلاحیت خود. . سازمان تامین اجتماعی با بیش از 200 بیمارستان فعال در سراسر کشور یک تخت سوختگی ندارد. زیرا این تخت برای او هزینه دارد و سودی ندارد. در بعد کلان هیچ نهادی وجود ندارد که تامین اجتماعی با این میزان پوشش را ملزم به داشتن بستر آتش نشانی کند.

بروز سالانه سوختگی در این کشور

وی درباره تعداد سوختگی ها در این کشور اظهار داشت: سالانه 30 هزار نفر دچار سوختگی های جدی می شوند که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند و از این تعداد حدود 3 هزار نفر جان خود را از دست می دهند. حدود 40 تا 50 درصد از 27000 نفر باقی مانده پس از ترخیص درجاتی از ناتوانی را تجربه می کنند. سالانه حدود 13000 معلول به جامعه اضافه می شود زیرا ما از سوختگی جلوگیری نمی کنیم.

ایران رتبه بالایی در بروز سوختگی دارد

وی با اشاره به شیوع بالای سوختگی در بین مردان گفت: کودکان و زنان در رتبه های بعدی قرار دارند اما وقتی کودکی دچار سوختگی می شود سال های بیشتری دچار سوختگی می شود و اگر بمیرد سال های بیشتری از عمر مفید انسان فوت می شود. . ; بنابراین درمان سوختگی کودکان بسیار مهم است و شایع ترین علت سوختگی در کودکان عدم درمان کودکان توسط والدین و معلمان است. سوختگی در زنان نیز میزان مرگ و میر بالایی دارد، زیرا به زنان توجه کمتری می شود. بیشترین میزان سوختگی در زنان و کودکان در خانه است. ایران از نظر جمعیت و سطح اجتماعی-اقتصادی از نظر سوختگی رتبه بالایی دارد.

پوشش بیمه ای درمان سوختگی کافی نیست

وی در خصوص پوشش بیمه درمان سوختگی گفت: چون بیمه ها هم به فکر درآمد و سود خود هستند با تمام تلاشمان نتوانستیم آنها را قانع کنیم که پوشش خود را افزایش دهند. حتی در دوران دکتر. قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت، نامه ها و درخواست های ما را مستقیما به شورای عالی بیمه ارسال کرد، اما بیمه ها زیر بار نمی رفتند. زیرا سوختگی برای آنها هزینه دارد. امروزه باندهای سوختگی مفیدی که می توانند مرگ و میر بیماران را کاهش داده و عوارض را کاهش دهند، تحت پوشش بیمه نیستند و به قدری گران هستند که عموماً اکثر بیماران توانایی خرید آن را ندارند. در عین حال بسیاری از جایگزین های پوست، اکثر مرهم های التیام دهنده سوختگی ها و حتی روپوش های سوختگی که جزو تعهدات بیماران هستند، مشمول بیمه نمی شوند.

وی با تاکید بر اینکه راه حل مشکل سوختگی در ایران از طریق پیشگیری است، گفت: درست است که مشکلات درمانی و توانبخشی زیادی داریم که باید به موازات هم حل شوند، اما مهمتر از همه این است که جامعه ما فرهنگ ایمنی داشته باشد. و پیشگیری از حوادث تقویت می شود آنها باید در خرید تجهیزات گرمایشی، تجهیزات پخت و پز، تجهیزات برقی و حتی خرید ایمن خانه دقت کافی داشته باشند. مردم باید اصول استفاده از کپسول آتش نشانی را بدانند و سیستم اعلام و اطفاء حریق در منازل خود داشته باشند و بدانند که این هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای سلامتی خود است. بیمار سوختگی حق دارد شغل داشته باشد و مورد محبت دیگران باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا