تاثیر بازی‌های واقعیت مجازی برای درمان روان پریشی

بر اساس مطالعه جدیدی که در دیلی میل منتشر شده است، واقعیت مجازی می تواند به افراد مبتلا به بیماری به نام روان پریشی کمک کند، وضعیتی که باعث می شود افراد از ترک خانه خود ترس داشته باشند.

تاثیر بازی‌های واقعیت مجازی برای درمان روان پریشی

محققان بریتانیایی یک آزمایش واقعیت مجازی را برای اهداف درمانی توسعه داده‌اند و آن را «بازی تغییر» نامیده‌اند که بیماران را تحت هدایت یک مربی مجازی به سفرهای مجازی در محیط‌های روزمره می‌برد.

این تجربه به بیماران این امکان را می دهد که به طور مجازی در سناریوهای روزمره مانند خرید قهوه، انتظار در ایستگاه اتوبوس یا مراجعه به پزشک شرکت کنند.

هدف برنامه GameChange کاهش اضطراب شدیدی است که بسیاری از افراد مبتلا به روان پریشی را از انجام فعالیت های روزانه در دنیای واقعی باز می دارد.

این تکنیک حتی برای بیمارانی که شدیدترین مشکلات سلامت روان را به دلیل روان پریشی تجربه کرده اند از نظر تجربی مفید است.

این برنامه ها ممکن است به زودی به عنوان درمان در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی ارائه شوند تا جایگزین نیاز به درمانگران واقعی شوند.

به گزارش دیلی میل، پزشکان می گویند طی 25 سال گذشته، واقعیت مجازی در تعداد کمی از کلینیک های تخصصی سلامت روان مورد استفاده قرار گرفته است و به یکی از راه های حمایت از مراقبت های شخصی که پزشکان به بیماران ارائه می دهند تبدیل شده است.

برنامه درمانی «تغییر بازی» برنامه‌ای است که در آن درمان با نظارت گروهی از کارکنان یکپارچه می‌شود و همچنین می‌تواند در محیط‌های مختلف از جمله در خانه بیمار ارائه شود.

برنامه “واقعیت مجازی” یک مشکل رایج برای افراد مبتلا به روان پریشی را هدف قرار می دهد، یعنی ترس شدید از بیرون بودن در موقعیت های روزمره.

برای بسیاری از بیماران، این ترس به آگورافوبیا شدید تبدیل می‌شود، ترس از قرار گرفتن در موقعیتی که ممکن است فرار دشوار باشد یا در صورت موفقیت‌آمیز کمک در دسترس نباشد. بیماران روان‌پریشی از ترک خانه اجتناب می‌کنند، به این معنی که می‌تواند در روابط با خانواده و دوستان تداخل ایجاد کند. خوب. به عنوان تحصیلات و پیشرفت شغلی آنها.

دکتر می گوید: «در یک محیط امن، بیماران از طریق واقعیت مجازی یاد می گیرند که در فعالیت های زندگی واقعی شرکت کنند. فلیسیتی وایت، روانشناس بالینی در بخش روانپزشکی آکسفورد. این فرآیند به آنها کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را برای رویارویی با چالش های دنیای واقعی افزایش دهند.

GameChange روی 346 بیمار روان پریشی در 9 مرکز بهداشتی بریتانیا در پنج منطقه آزمایش شد: بریستول، منچستر، نیوکاسل، ناتینگهام و آکسفورد.

یکی از بیمارانی که در این آزمایش شرکت کرد، گفت: «پس از هفت سال بیماری، احساس بسیار بهتری دارم. من می توانم تماس چشمی بیشتری با مردم برقرار کنم، بدون اینکه واقعاً مضطرب باشم، می توانم در خیابان راه بروم بدون اینکه نگران باشم که کسی به سمتم می آید.

وی ادامه داد: حالا می توانم به کافه بروم. در اتوبوس احساس اعتماد به نفس بیشتری دارم. احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به قبل دارم.

به گفته این تیم تحقیقاتی، کمبود پزشک باعث محدود شدن دسترسی به درمان روان‌شناختی مؤثر، به‌ویژه برای بیماران روان‌پریشی می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا