اقتصادیکسب و کار ویژه

تاثیر بلاکچین بر روی اقتصاد در حال گسترش

صنایع پیشرفته جهان طی ۴ سال اخیر در حال کشف کاربردهای متعدد تکنولوژی بلاکچین هستند و به نظر می رسد کارآیی و اثربخشی فراوان این فناوری موجب غلبه فزاینده آن در دهه آینده شود.

در سه چهار سال گذشته، پذیرش بلاکچین ، بسیار افزایش یافته است و صنایع نیز کاربردهای متعدد این تکنولوژی را در زمینه فعالیت خود کشف می کنند.کارآیی و اثربخشی فراوان بلاکچین موجب غلبه فزاینده این تکنولوژی در دهه آینده خواهد شد.

به گزارش کوین تلگراف، برای درک بهتر توسعه این اکوسیستم و منافع کلیدی و نوآوری‌های آن ، موضوع بلاکچین را از دو منظر بررسی می کنیم: ابتدا از منظر ارزهای دیجیتال که صنایعی مانند خدمات مالی، بیمه و بازار سرمایه (مانند سرمایه گذاری خطرپذیر) را شامل می شود، و سپس از منظر دنیای کسب وکار که چگونه بلاکچین به عنوان یک تکنولوژی بر کسب وکارهای حوزه های مختلف تأثیر می گذارد.

گزارش “اکنون زمان اعتماد است” چند مورد از کارایی های تکنولوژی بلاکچین را بررسی کرده است: قابلیت ردیابی (سرچشمه و مسیرحرکت)، ابزارهای مالی و پرداخت ها، احراز هویت، قراردادها و حل اختلاف، و مدیریت مصرف کننده. تمام این موارد تأثیر شگرفی بر تولید ناخالص ملی (GDP) هر کشور و همچنین اقتصاد جهانی می گذارد.

اولین مورد، قابلیت ردیابی است. در آینده با ظهور و تکامل انقلاب تکنولوژی غیرمتمرکز، نیاز به درک و ارائه شفافیت کامل در هر کسب وکاری هست. به عنوان مثال، اگر فردی قصد خرید دارو برای بیمار سرطانی دارد که باید مبالغ زیادی نیز پرداخت کند، باید مطمئن شود که دارو مطمئن و مورد تأیید است وتقلبی نیست. اینجاست که راه حل تکنولوژیکی بلاکچین به کار می آید.

این موضوع درست شبیه خرید خودرو و پوشاک گرانقیمت و لوکس است. افرادی که هزینه زیادی پرداخت می کنند، می خواهند از اصالت کالا مطمئن باشند. این موضوع در دهه آینده موجب کارزار بین بلاکچین و زنجیره تأمین خواهد شد.

کاربرد دوم در مورد مبادله های همتا به همتا (P2P) است. اما ببینیم چگونه اینگونه معاملات در زنجیره تأمین معنا پیدا می کند. این موضوع به بازار لجستیک برمی گردد. به عنوان مثال، شرکتی قصد ارسال یک کانتینرکالا از آمستردام به استرالیا دارد. با مراجعه به شرکت حمل ونقل، کانتینر به کشتی منتقل می شود واینگونه فرایند حمل و نقل آغازمی شود. شرکت حمل و نقل، اقدام به بارگیری می نماید و تضمین می دهد که کالا به واردکننده (خریدار) تحویل داده خواهد شد.

اما اگر یک بازارساز یا پلتفرم وجود داشته باشد که نشان دهد چند کشتی که فضای خالی دارند در ساعات یا روزهای آینده به سمت استرالیا حرکت می کنند، صادرکننده می تواند کانتینر را به سمت کشتی ارسال کند، یعنی نیازی به واسطه حمل و نقل نیست که منجر به کاهش هزینه‌ها و اتلاف وقت شود.

نمونه بارز تکنولوژی غیرمتمرکز این است که برای ارسال محموله های صادراتی، به واسطه حمل و نقل نیاز نیست و صادرکننده می تواند در پلتفرم، فضای خالی کشتی ها و زمان حرکت آنها را بررسی و اقدام نماید.

سومین کاربرد این تکنولوژی، اشتراک گذاری اسناد است. چگونه می توان تعداد فراوان بارنامه‌ها، اعتبار اسنادی و تأییدیه‌ها را به روش دیجیتال نگهداری و بایگانی کرد؟ در حال حاضر، تنها روش موجود، “روش ابری” است اما هک کردن فایل های PDF بسیارآسان است. به همین دلیل، میلیاردها میلیارد دلار از شرکت‌های حمل و نقل کلاهبرداری می شود که در نهایت ترجیح می دهند همچنان با اسناد کاغذی کار کنند زیرا می توانند اطمینان داشته باشند که نسخه اصلی اسناد و تأییدیه ها در دسترس است.

اما با بلاکچین می توان به اسناد، برچسب زمانی (تایم استمپ) اضافه کرد. علاوه بر این، می توان بررسی کرد که چه کسی آن را ایجاد کرده، سرمنشأ صدور آن کجاست، چه کسی آن را ویرایش و یا جایگزین کرده است و این، همان قابلیت ردیابی بلاکچین است .

وضعیت کنونی استفاده از بلاکچین

نظرات مختلفی در مورد وضعیت کنونی این عرصه وجود دارد. شاید به این دلیل که تکنولوژی بلاکچین، بسیار بسیار پیچیده است و مانند اینترنت اشیا  نیست.

از آنجا که بلاکچین، یک تکنولوژی پشت پرده است. درک فرایند آن نیز آسان نیست: درست چیزی شبیه به پروتکل اینترنت. وقتی وارد  وب سایت می شوید، وارد جزییات نمی شوید که ببینید http چگونه عمل می کند. در مورد بلاکچین هم ، موضوع به همین ترتیب است.

موضع بعدی، عدم آگاهی و درک بلاکچین است که 5 جنبه مختلف را شامل می شود: تغییرناپذیری (ثبات)، رمزگذاری، توزیع، توکن سازی (فرایند تبدیل دارایی به ارزدیجیتال)، و غیر متمرکزسازی.

بلاکچین، سه مورد اول را به خوبی ارائه نموده است اما شرکت ها باید گام بلندی در جهت غیرمتمرکزسازی و توکن سازی بردارند. ضروری است که شرکت ها با درک عمیق توکن سازی، آن را به نحو مطلوب با کسب و کار خود پیوند دهند.

آینده بلاکچین

اولین و مهمترین موضوع، قابلیت همکاری است که در ۵ سال گذشته، گسترش فزاینده ای داشته است. بلاکچین های عمومی و خصوصی درحال گسترش هستند اما هنوز راه بسیاری باید پیموده شود.

دومین موضوع مهم و استراتژیک این است که چگونه بلاکچین به عنوان یک تکنولوژی پشت پرده با سایرتکنولوژی ها مرتبط می شود. بنابراین شرکت ها باید آموزش کاربردی و دقیق از این فرم جدید انتقال دیجیتال را در دستور کار خود قرار دهند.

موضوع سوم آینده- محور  که بسیار مورد توجه قرار گرفته ، در مورد حاکمیت بلاکچین، با وجود برقراری حاکمیت زنجیره تأمین است: چگونه می توان ذینفعان زنجیره تأمین را در این اکوسیستم مدیریت کرد؟ موضوعی که بسیار حائز اهمیت است. ظهور بلاک چین و استفاده از این پدیده نوظهور جهانی باعث شده است تا بسیاری از کارشناسان مالی و فعالان حوزه اقتصادی به دنبال پیدا کردن جواب این سوال باشند که بلاک چین چه تاثیری رو اقتصاد میگذارد.دانستن مفهوم بلاک چین و درک درست اهداف آن باعث میشود تا بسیاری از افراد بتوانند در بازارهای مالی مرتبط به آن مثل به درستی گام بردارند ما در این مقاله از قصد داریم شما را با تاثیر بلاکچین روی اقتصاد آشنا کنیم در ادامه همراه ما باشید

بهتر است ابتدا مقداری در مورد داده و ارزش آن صحبت کنیم

داده های ارزشمند

با ارزش ترین منبع جهان دیگر نفت نیست ، بلکه داده است. تلفن های هوشمند و اینترنت داده ها را فراوان ، وسیع و بسیار ارزشمند کرده اند. بررسی داده ها و تحلیل الگوریتم های مدرن می توانند پیش بینی کنند که مشتری در حال حاضر تمایل به خرید دارد  یا خودرو شما نیاز به سرویس دارد یا اینکه به کمک علم پزشکی بیاید و تشخیص دهد که فردی در معرض بیماری قرار دارد!

علاوه بر اهمیت بسیار زیاد داده ها تکنیک های هوش مصنوعی میتوانند این داده ها را ارزشمندتر و نکات بسیار مهمی را از آنها استخراج کنند .همانطور که افراد اطلاعاتی را جمع آوری می کنند و آن را به دانش تبدیل می کنند ، کارآفرینان نیز می خواهند از این نوع دانش ها استفاده کرده و یا آن را به اشتراک بگذارند. این به اشتراک گذاری دانش ، به مکانیزم غیرمتمرکز و خودمختار نیاز دارد تا دانش به طور عادلانه بین همه مردم جهان ، نه فقط در شرکت ها ، به اشتراک گذاشته شود.

فناوری بلاک چین این مکانیسم را به ما می دهد. یکی از انواع فناوری های غیر متمرکز است .بلاک چین پاسخ بسیاری از موانع موجود در جهان است. پیش تر از این ، هیچ کس نمی توانست بدون هیچ موسسه مالی واسطه ای ، مانند بانک ، پول را از یک حساب به حساب دیگر با خیال راحت منتقل کند. فناوری بلاک چین یک روش جدید برای انجام انواع معاملات از طریق اینترنت ارائه می دهد. ظهور بیت کوین و بلاک چین تغییرات زیادی را در دنیای مالی ایجاد کرده است مخصوصا اینکه اقتصاد جهان قبلاً با استفاده از اداره می شد. حال قصد داریم ببینیم با گسترش بلاکچین چه تغییری در اقتصاد به وجود خواهد آمد.

بلاک چین و اهمیت آن

بلاک چین یکی از موضوعات داغ تقریباً در سراسر جهان است. با آغاز قرن 21 ، بسیاری از پیشرفت ها و تغییرات عمده در فناوری های مالی مانند بلاک چین به وجود آمد که کم کم و به تدریج ما در حال دیدن تاثیرات این فناوری ها هستیم. فناوری بلاک چین و فناوری های پایگاه داده توزیع شده ، به مهم ترین عوامل فناوری در تحولات اخیر در سیستم های معاملات توزیع شده و دفتر کل تبدیل شده اند. این فناوری ها باعث باز شدن دروازه های جدید برای فرصت های مبتنی بر فناوری های منابع باز به ویژه انواع جدید پلتفرم ها و خدمات دیجیتالی شده اند بهتر است در اینجا تعریفی از فناوری های منبع باز داشته باشیم.

برنامه های منبع باز یا Open Source برنامه هایی هستند که کد منبع آن ها در دسترس همگان باشد این نرم افزارها به عنوان یک همکاری عمومی توسعه می یابند و آزادانه در دسترس بقیه قرار می گیرند.توسعه بلاک چین به صورت منبع باز ، نحوه تعامل برنامه ها و کاربران با اینترنت را تغییر می دهد.همانطور که در مقاله بلاکچین به آن اشاره کردیم فناوری بلاک چین در حال حاضر توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است و هدف آن ایجاد پایه و اساس معاملات اقتصادی بدون اعتماد است.

در حالت کلی نه تنها می توانند معاملات پولی را پردازش کنند ، بلکه می توانند اطمینان حاصل کنند که معاملات با قوانین برنامه ریزی شده در قالب “قراردادهای هوشمند” مطابقت دارند این امر حتی به طرفین اجازه می دهد تا بدون نیاز به داشتن اعتماد متقابل ، معاملات را انجام داده و کنترل کنند.حال که به صورت کلی با مفهوم بلاک چین و کاربرد های آن آشنا شدیم زمان آن رسیده است تا به سراغ تاثیر بلاکچین روی اقتصاد برویم و ببینیم در اصل بلاکچین چه تاثیری روی اقتصاد میگذارد.

همانطور که پیش از این در به طور کامل به آن اشاره کردیم بلاک چین را می توان به عنوان زنجیره ای از بلوک های ذخیره کننده اطلاعات تعریف کرد که در مجموع در یک دفتر کل ذخیره میشوند این دفاتر به لحاظ زمانی پیوند خورده اند و نه در یک پایگاه داده متمرکز بلکه در یک پایگاه داده توزیع شده ذخیره میشوند. در بلاک چین اطلاعات به صورت بلوک ها ذخیره و هرگز حذف نمیشود و همچنین هر تغییری توسط زنجیره ، نظارت و اعتبار سنجی می شود.

در بلاکچین هر بلوک توسط الگوریتم های رمزنگاری شده محافظت می شود و فقط موارد مجاز می توانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. اگرچه بلاک چین خصوصی وجود دارد ، اما یک بلاک چین معمولی ، عمومی است و به صورت “غیر متمرکز” شناخته می شود. چهار نوع اهداف اصلی برنامه های مبتنی بر بلاک چین عبارتند از انتقال و پرداخت پول ، ثبت ملک ، توافق نامه های قراردادی و تأیید هویت.

جایگزینی وابستگی به اعتماد با داده های رمزنگاری شده به این معناست که اکثر تأیید ، شناسایی ، احراز هویت و اشکال مشابه این کارها به جای اینکه به شکلی امروزی و با اطمینان به طرف مقابل شکل بگیرد با ریاضیات و معاملات شکل میگیرد.

بلاک چین می تواند به عنوان یک راه دیجیتال برای ثبت ، انتقال و تأیید مالکیت دارایی (مانند خانه ، خودرو ، سهام ، اوراق بهادار ، وام مسکن و بیمه) استفاده شود و همچنین می تواند برای حفظ یکپارچگی و تایید هویت افراد مختلف استفاده شود.

وقتی صحبت از اقتصاد بلاک چینی می شود ، می توان آن را به عنوان یک اصطلاح برای حرکت به سمت و سیستم های دفتری دیجیتال و دوری از ارزهای سنتی و سیستم های دفتری قدیمی تعریف کرد. در اقتصاد بلاک چینی ، فناوری هایی مانند بیت کوین و بلاکچین ابزارهایی هستند که ارزهای موجود را مدیریت میکنند .همچنین اقتصاد بلاک چینی بر این باور است که در آینده ارزهای رمزنگاری شده جایگزین سیستم های پولی فعلی در سطح جهانی می شوند علاوه بر مواردی که ذکر شد با انتقال دارایی های مبتنی بر بلاک چین ، خدمات مالی شخصی و دولتی ممکن است متناسب با نیازهای فردی توسعه پیدا کنند. فناوری بلاک چین در حال حاضر انقلابی در ذخیره ، مدیریت و انتقال ارزش بین هویت های دیجیتالی در بسیاری از بخش های اقتصادی ایجاد کرده است.

همه مواردی که تاکنون در این مقاله به آنها اشاره کردیم مواردی بود که فناوری بلاک چین میتواند به ما هدیه دهد شاید به همین دلایل است که بسیاری از افراد بلاک چین را یک فناوری نجات دهنده و برخی نیز آن را یک فناوری مخرب میدانند! ما در این مقاله از سایت دکتر شیرازی قصد داشتیم ببینیم تاثیر بلاکچین روی اقتصاد چیست امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

 

موضوع چهارم و آخر در مورد مدل کسب وکار و درآمدزایی است زیرا در نهایت، آنچه نباید فراموش شود، نحوه درآمدزایی و پس انداز است. چگونگی تقسیم درآمد حاصله بین شرکا بدون استفاده ازاسناد کاغذی موضوع بحث برانگیز دیگری است.

در نهایت، این تکنولوژی مورد پذیرش عموم قرارخواهد گرفت و استفاده از این استراتژی هوشمند، وجه تمایز شرکت های پیشرو هرعرصه با سایر رقبا خواهد بود.

اخبار بورس arznow تاثیری زیادی روی فراز و نشیب‌های این بازار می‌گذارند. اگر فعال یا سرمایه گذار ارزهای دیجیتال هستید حتما پیگیر اخبار باشید

دکمه بازگشت به بالا