عمومی

تدارک بیش از ۶۰۰ برنامه فرهنگی برای زائران در ایام نوروز

دکترنامه/خراسان رضوی معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی گفت: از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ بیش از ۶۰۰ برنامه فرهنگی برای زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد، امروز ۲۴ اسفند ماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان اظهار کرد: برنامه‌های نوروزی حرم مطهر رضوی از فردا ۲۵ اسفندماه آغاز می‌شود و با توجه به آماری که حضور زائران را نشان ‌می‌دهد امسال زائران سفر نوروزی خود را به قبل از لحظه تحویل سال موکول کرده‌اند، بنابراین قبل از تحویل سال حضور زائرین بیشتری را شاهد خواهیم بود. این برنامه‌ها تا روز ۴ فرودین ماه ادامه خواهد داشت و پس آن وارد ویژه برنامه‌های رمضان خواهیم شد.

وی با تقسیم برنامه‌ها به ۲ بخش ادامه داد: در این ۱۰ روز (از ۲۵ اسفند تا ۵ فروردین) بیش از ۶۰۰ برنامه فرهنگی برای زائران و مجاوران تدارک دیده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ۱۲۰ برنامه سخنرانی، ۹۰ برنامه قرائت دعا، مناجات و مدیحه سرایی اشاره کرد. همچنین  حلقه‌های معرفت و میزهای پاسخگویی به سوالات دینی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

شریعتی‌نژاد اظهار کرد: در ۶ نقطه حرم مطهر رضوی برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان برگزار خواهد شد. در ۳ رواق حضرت زهرا(س)، نجمه خاتون و حضرت معصومه(س) ویژه برنامه‌هایی برای خواهران در نظر گرفته شده است و یک رواق اختصاصی در شبستان سبزواری مسجد گوهرشاد نیز ویژه برنامه‌هایی برای خواهران برگزار خواهد کرد.

 مراسم تحویل سال، قله برنامه‌های نوروزی

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه قله برنامه‌های ما در بخش نوروزی مراسم تحویل سال است، گفت: مراسم تحویل سال حرم مطهر رضوی از ساعت ۲۰ روز بیست و نهم اسفند ماه آغاز خواهد شد، البته با توجه به حضور چشمگیر زائران، برنامه‌های معارفی را از ساعت ۱۵:۳۰ بعدازظهر داریم. همچنین اقامه نماز باشکوه مغرب و عشا در صحن پیامبر اعظم(ص) را برگزار خواهیم کرد. البته با توجه به برنامه ویژه تحویل سال از ساعت ۲۰ با پویش سراسری  «قرار عاشقی» قرائت صلوات خاصه و زیارت مختصر حضرت رضا(ع) آغاز خواهد شد و ادامه خواهد یافت، در ساعت ۲۴ با حضور و مشارکت زائران و مجاوران قرائت سرود ملی صورت می‌گیرد و سپس آماده برای مراسم تحویل سال خواهیم بود. 

شریعتی‌نژاد ادامه داد: پس از تحویل سال برنامه‌ها تا ساعت ۲ بامداد ادامه خواهد داشت و پیام نوروزی مقام معظم رهبری پخش خواهد شد. نواختن نقاره و زیارت امام رضا(ع) برای امام زمان(عج) را با قرائت حاج مهدی سماواتی خواهیم داشت. در مجموع این برنامه‌ از سخنرانی کوتاه حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی و حجت الاسلام و المسلمین مرادی و مدیحه سرایی مداحان میرداماد، سروری و رسولی بهره خواهیم گرفت و از ۳ سرود جدید که توسط نوجوانان اجرا می‌شود، رونمایی خواهد شد.

وی افزود: در ۵ بخش ویژه برنامه‌هایی برای هموطنان با گویش‌های مختلف عرب، آذری، کرد، لرد و بلوچ داریم و از مجریان این قومیت‌ها در مراسم استفاده خواهیم کرد. همچنین اجرای مسابقه همدلی در برنامه قرار گرفته است. همچنین باید گفت که رویداد امسال آستان قدس، نذر افطاری ساده و کمک به تسهیل ازدواج خواهد بود. 

وی با اشاره به برگزاری بزرگترین پویش کتاب «تنها گریه کن» که زندگی نامه مادر شهید محمد معماریان است، گفت: مهمان ویژه ما در شب تحویل سال، اشرف السادات منتظری خواهد بود که زندگی بسیار مجاهدت گونه‌ای داشته و تاکنون بیش از ۴۰۰۰ نفر در این مسابقه کتابخوانی شرکت کرده‌اند.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه برنامه‌های تحویل سال همزمان در شبکه‌های ملی، استانی و همچنین رادیو ملی زیارت پخش خواهد شد، ادامه داد: در برنامه‌های ماه مبارک رمضان امسال که با بهار طبیعت همزمان شده است ۳۰ مناجات سحر را خواهیم داشت و امیدواریم همچون سالیان گذشته که یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌ها بوده است، با کیفیت خوبی ارائه کنیم. همچنین روزانه بیش از ۲۵ نماد برپا خواهد شد که در نوع خودش در عتاب مقدسه بی نظیر است ومورد استقبال زائرین قرار می‌گیرد.  

وی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان ۶ مراسم ترتیل جزء خوانی قرآن را خواهیم داشت که ۳ مراسم آن از شبکه‌های یک، قرآن و افق سیما پخش خواهد شد. یک ترتیل‌خوانی ویژه نوجوانان و یک ترتیل‌خوانی ویژه خواهران و یک ترتیل‌خوانی عمومی حرم است که از شبکه‌های سیما پخش نخواهد شد. 

برگزاری ۴ درس تفسیر در ایام ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی 

شریعتی‌نژاد بیان کرد: ۴ درس تفسیر در حرم مطهر برگزار خواهد شد، شب‌ها «درس‌هایی از قرآن» را با حضور حجت الاسلام قرائتی در رواق امام خمینی خواهیم داشت. همچنین پس از نماز ظهر و عصر درس‌های تفسیر تولیت آستان قدس رضوی در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود. درس تفسیر ویژه خواهران در مقبره علامه شیخ طبرسی دارالتفسیر برگزار می‌شود که به تازگی افتتاح شده است. درس تفسیر «۳۰ شب ۳۰ نکته قرآنی» ویژه نوجوان در ساعت ۲۱ هر شب در رواق دارالحجه برگزار خواهد شد. همچنین طراحی یک مسابقه که در سحرگاه هر روز رمضان از شبکه خراسان پخش خواهد شد، از دیگر برنامه‌ها است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا