اقتصادی

تراز تجاری قشم برای نخستین بار مثبت شد

دکترنامه/هرمزگان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه برای اولین بار در ۶ ماه گذشته تراز تجاری صادرات به واردات این جزیره مثبت شده است، گفت: قشم ویژگی‌های منحصر به فرد فراوانی دارد و باید دست به دست هم دهیم و با عزمی جمعی پنجره‌های خلق ثروت آن را به کل استان هرمزگان باز کنیم.

عادل پیغامی، صبح امروز (۲۲ مردادماه) در نشستی خبری که به مناسبت روز خبرنگار در شهرستان قشم برگزار شد، ضمن گرامیداشت این روز، اظهار کرد: متأسف هستم که بسیاری از نخبگان و مردم در کشور و استان هرمزگان آن نگاه ویژه‌ای که باید به جزیره قشم داشته باشند را ندارند.

وی افزود: اگر نخبگان استان هرمزگان قشم را آنگونه که هست بشناسند و فرصت‌های خلق ثروت آن را دریابند، وضعیت این جزیره مهم، بسیار متفاوت خواهد بود. قشم باید به عنوان مکانی خاص در استان شناخته شود. به نظر می‌رسد که این جزیره مهم در اولویت مدیران استان نیست و خسارت آن به کل استان وارد شده است؛ چراکه قشم می‌تواند لوکوموتیو پیشرفت استان هرمزگان باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: برای مثال در سطوح کلان کشور وقتی وارد حوزه بنادر می‌شویم چیزی به نام بندر کاوه در شهرستان قشم در اسناد بالا دستی نمی‌بینیم اما این بندر جایگاه ویژه‌ای در آسیا دارد که سرمایه نادیده گرفته شده کل استان بوده و جایگاه ویژه‌تری نسبت به بندر شهید رجایی دارد.

پیغامی عنوان کرد: قشم ویژگی‌های منحصر به فرد فراوانی دارد و باید دست به دست هم دهیم و پنجره‌های خلق ثروت آن را به کل استان باز کنیم. از همه نخبگان میخواهم خلق ثروت در استان را با تأکید خاص بر فرصت‌های خلق ثروت در قشم تکان دهیم. اقتصاد دریاپایه می‌تواند هرمزگان را تبدیل به پیشرفته‌ترین استان کشور کند. پالایشگاه را در همه استان‌ها می‌توان راه‌اندازی کرد اما اقتصاد دریاپایه فرصتی عظیم در استان هرمزگان است.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران وظیفه دارند ذهن جامعه را پرورش داده و نسبت به آینده آگاه نگاه دارند، تصریح کرد: نقش اهالی رسانه را بی‌بدیل می‌دانم و از این رو قشم که جزیره‌ای ملی و فراملی و از حیث خلق ثروت جزیره‌ای استانی است را نیازمند تعامل بیشتر با خبرنگاران استان می‌دانم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: پنج ویلای موسوم به ریاست جمهوری در زمان دولت‌های قبلی در راستای میزبانی میهمان‌های بین‌المللی ساخته شده و اکنون تصمیم بر فروش آن گرفته شده است. برای اولین بار در شش ماه گذشته تراز تجاری صادرات به واردات جزیره قشم مثبت شده است.

پیغامی ادامه داد: قوانین و تصمیمات کلان کشور اجازه بروز کارکرد واقعی مناطق آزاد را نمی‌داد که امسال موفق شدیم با عوض کردن دید مسئولین، تراز تجاری را مثبت کرده و به ۵۶ میلیون دلار برسانیم. اکنون نیز در حال آماده‌سازی نمایشگاه‌های معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد کشور از جمله قشم در ارمنستان، عراق و چین هستیم.

وی تاکید کرد: مادامی که دغدغه خبرنگاران، جزیره قشم باشد از آنان حمایت خواهیم کرد ولو اینکه انتقاد از من باشد، ما بندرعباس را رقیب خود نمی‌بینیم بلکه خود را مکمل آن می‌دانیم و امیدواریم تضادها و دوگانگی‌ها بین قشم و بندرعباس رفع شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: ما در قشم مسئله اسناد رفسنجان را داریم که در سال ۵۱ در رفسنجان برای قشم بیش از ۷ هزار سند صادر کرده و همین مشکل فهرست بلندبالایی از مشکلات را ایجاد کرده که حل آن‌ها نیازمند یک نهضت رسانه‌ای است.

پیغامی ادامه داد: جزیره قشم برای خروج از تنش آبی نیازمند حدود ۶۰ هزار متر مکعب تولید آب است که در حال حاضر نیمی از آن تولید می‌شود. متأسفانه اداره‌کل آب و فاضلاب استان به دلیل کمبود بودجه در راستای تأمین آب شرب جزیره قشم از بخش خصوصی و منطقه آزاد آب نمی‌خرد و ما در این راستا در حال رایزنی با وزارت نیرو هستیم.

وی با تأکید بر اینکه مسئله آب قشم را رها نخواهیم کرد، افزود: پیشنهاد ما این است که آبفا مشکلات آب سایر استان را رفع کند و مسئله آب شهرستان قشم را تماماً به ما بسپارد تا با جذب سرمایه‌گذار و خرید تضمینی آب بتوانیم مشکل آب را حل کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: مسئله پل خلیج‌فارس از ابتدا یک اشتباه بوده است، چراکه توجیه اقتصادی ندارد و این مهم باید بعد از توسعه بندر کاوه مطرح می‌شد تا توجیه اقتصادی پیدا کند. نظر رئیس‌جمهور بر این است که پل خلیج‌فارس ساخته شود، پیشنهاد شده که بخش دریایی این پل به سمت فایننس خارجی و بخش غیردریایی آن به منطقه آزاد و تهاتر دولتی سپرده شود و ما هنوز به دلیل غفلت‌های صورت گرفته در خصوص تخصیص بودجه و جذب سرمایه‌گذار با مشکلاتی مواجه شده‌ایم اما پیگیر تحقق آن هستیم.

پیغامی خاطرنشان کرد: هر گردشگری که وارد جزیره قشم می‌شود بیشتر یک آفت و مخرب است و در واقع یارانه دریافت می‌کند و سودی به مردم قشم نمی‌رساند. مادامی که زیرساخت‌ها و مسائل اقتصادی جزیره آماده نیست، ورود گردشگر زیاد، سودمند نخواهد بود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا