سلامت و دانش

تشخیص بروز سکته زودهنگام به کمک گروه خونی

بر اساس گزارش های واضح، در مقایسه با سایر گروه های خونی، به نظر می رسد افراد دارای گروه خونی “A” بیشتر در معرض سکته مغزی قبل از 60 سالگی قرار می گیرند، البته این تفاوت زیاد نیست و نیازی به درمان و بررسی بیشتر ندارد.

گروه خونی مواد شیمیایی مختلف روی سطح گلبول های قرمز را توصیف می کند. از جمله معروف ترین آنها “الف” و “ب” نامگذاری شده اند.

حتی در این گروه‌های خونی اصلی، تفاوت‌های ظریفی وجود دارد که ناشی از جهش‌های ژنی است. تحقیقات ژنومی اکنون ارتباط واضحی بین ژن های زیرگروه A-1 (A1) و سکته اولیه را شناسایی کرده است. محققان داده های 48 مطالعه ژنتیکی را تجزیه و تحلیل کردند که شامل حدود 17000 نفر با سابقه سکته مغزی و نزدیک به 600000 نفر بدون سابقه سکته بود. تمامی شرکت کنندگان بین 18 تا 59 سال سن داشتند.

جستجوی گسترده ژنوم دو موقعیت را شناسایی کرد که به طور قابل توجهی با خطر سکته اولیه مرتبط است. یکی از این موقعیت ها مربوط به نقطه ژنی گروه خونی مربوطه است. تجزیه و تحلیل دوم بر روی انواع خاصی از ژن های گروه خونی نشان داد افرادی که ژنوم آنها برای گروه خونی A کدگذاری می شود، 16 درصد بیشتر احتمال دارد که قبل از 60 سالگی دچار سکته مغزی شوند. در افراد دارای گروه خونی O1، این خطر 12 درصد کمتر است.

با این حال، محققان می گویند که خطر اضافی سکته مغزی در افراد دارای گروه خونی A اندک است و بنابراین هیچ مراقبت یا نظارت و غربالگری اضافی برای این افراد نیاز نیست. در ایالات متحده سالانه حدود 800000 نفر دچار سکته مغزی می شوند که حدود سه چهارم این موارد در افراد بالای 65 سال رخ می دهد. پس از 55 سالگی، خطر سکته مغزی هر 10 سال دو برابر می شود.

یکی از یافته های مهم این مطالعه از مقایسه سکته مغزی در جوانان 60 ساله با افراد بالای 60 سال به دست آمد. برای این منظور محققان از داده های مربوط به حدود 9300 نفر که سکته مغزی بالای 60 سال داشتند و همچنین حدود 25000 نفر بالای 60 سال که سکته مغزی نکرده بودند استفاده کردند.

آنها دریافتند که سکته‌هایی که در اوایل زندگی رخ می‌دهند ممکن است مکانیسم متفاوتی نسبت به سکته‌هایی که در اواخر زندگی رخ می‌دهند، داشته باشند. سکته های مغزی در افراد جوان کمتر با رسوبات چربی در شریان ها مرتبط است، اما بیشتر به لخته شدن خون مربوط می شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که بخشی از ژنوم که برای گروه خونی کد می‌کند، به نام جایگاه ABO، با کلسیفیکاسیون عروق کرونا ویروس مرتبط است که جریان خون را محدود می‌کند و با حملات قلبی مرتبط است.

منبع: Science Alert

دکمه بازگشت به بالا