سلامت و دانش

تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

در دو سال اخیر با آمدن یک مهمان ناخوانده کوچک و سرسخت روزهای سختی را سپری کردیم. بیماری کرونری قلب علاوه بر مختل کردن زندگی عادی و مختل کردن فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، تأثیرات زیادی بر سلامت انسان دارد. از ابتدای ابتلا به این بیماری شاهد گسترش ترس، اضطراب و استرس در بین مردم بوده ایم. جدا از استرس ناشی از سویه جدید کروناویروس، صدمات جمعی، فواصل خواب نامنظم، ناامنی شغلی و ساعات کاری بدون وقفه نیز ممکن است رخ دهد. سلامت روانکاملا آزاردهنده و باعث استرس مزمن، اضطراب و افسردگی می شود.

به گفته علی اسدی، معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، حدود 60 درصد افراد دچار افسردگی، اضطراب و یکی از اختلالات روانی هستند، اما تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای کاهش اضطراب و افسردگی است. ناشی از بیماری عروق کرونا قلب و زندگی روزانه.

برخی از مردم فکر می کنند که فقط افراد مبتلا به بیماری روانی باید به سلامت روان خود توجه کنند. اما حقیقت این است که احساسات، افکار و نگرش های شما بر انرژی، بهره وری و سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. سلامت روانی خوب توانایی شما را برای مقابله با مشکلات روزمره و همچنین بحران ها و چالش های جدی تر تقویت می کند. بنابراین یکی از کارهایی که می‌توان برای کاهش سطح استرس انجام داد این است که از فعالیت‌های مربوط به کار مرخصی بگیریم، زمانی را برای استراحت اختصاص دهیم و از تعطیلات بهترین استفاده را ببریم.

تعطیلات عامل موثری در سلامت روان انسان است

به گفته روانشناسان و بر اساس مطالعات مختلف، می توان گفت که تعطیلات، تفریح ​​و استراحت از موضوعات مهمی هستند که تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت جسم و روان دارند. زهرا شایگان منش، روانشناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا. آنها انسان دارند. مطالعات متعدد نشان داده اند که تعطیلات منظم منجر به زندگی سالم تر، امید به زندگی بیشتر و سلامت روانی بهتر می شود. تعطیلات همچنین در کاهش افسردگی و اضطراب، بهبود عملکرد کاری و اجتماعی موثر است.

تعطیلات را نادیده نگیرید

شایگان منش درباره افرادی که با مسائل تعطیلات، تفریح ​​و اوقات فراغت مخالف هستند و فکر می کنند تعطیلات اتلاف وقت است و از انجام وظایف و اهداف عقب می مانند، می گوید: «اینها معمولاً طرح های کمال گرایی و بازداری عاطفی دارند. با این حال، واقعیت این است که تعطیلات و تفریح ​​از مسائل مهمی هستند که برای سلامت جسمی و روحی مهم هستند. تعطیلات پر از دردسر نه سرگرم کننده است و نه راحت. غفلت از تعطیلات در طولانی مدت منجر به مشکلاتی مانند خستگی، خستگی، افسردگی و اضطراب خواهد شد. پس تعطیلات و تفریحات را به یکی از مهمترین موضوعات زندگی تبدیل کنید.

سفر

شادترین کشور، کشوری با بیشترین تعطیلات

شایگان منش با اشاره به تعطیلات در سایر کشورها تاکید کرد: اگر به کشورهایی مانند نروژ، دانمارک، سوئیس و سایر کشورهایی که جزو شادترین کشورهای جهان هستند نگاه کنیم، می بینیم که این کشورها نرخ تعطیلات بالاتری دارند، این کشورها بسیار زیاد هستند. بالاتر از ما به دلیل ساعات کاری کم، اما بهره وری آنها، زیرا زمان تعطیلات آنها به گونه ای برنامه ریزی شده است که کیفیت زندگی آنها بهبود یابد و از سلامت روانی بهتری برخوردار باشند تا بتوانند از حداکثر توان خود در ساعات کاری استفاده کنند. “

اثرات تعطیلات بر بدن

شایگان منش توجه بیشتر به جسم و روان را یکی از مزایای تعطیلات می داند و می گوید: «شاید به دلیل شرایط هفته و روزهای هفته استراحت، خواب، تفریح ​​و ورزش کافی نداشته باشیم، اما در تعطیلات فرصت بازسازی داریم. از نظر جسمی و روحی.” همچنین تعطیلات ما را از یک محیط کاری پر استرس و یک محیط اجتماعی جوان کننده دور می کند.”

برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنید

این روانشناس بالینی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلات به تنهایی می تواند برای جسم و روح مفید باشد یا تعطیلات باید باکیفیت باشد، گفت: درست است که ما به تعطیلات نیاز داریم، حتی اگر کیفیت پایینی داشته باشد، اما ما تاکید داریم که سعی کنیم حداکثر کیفیت را داشته باشیم. تعطیلات. همچنین برای تعطیلات برنامه ریزی کنید و لذت ببرید. -شاد باشید و با افراد مثبت ارتباط برقرار کنید تا احساس بهتری داشته باشید و در نهایت ذهن و بدن شما در تعادل باشند. “حتی اگر برنامه سفر خاصی برای کرونا نداشته باشید، ندارید. برای انجام کارهای عجیب و غریب، اما می توانید وقت خود را صرف بازی های خانوادگی سرگرم کننده، بیرون رفتن و تماشای فیلم های کمدی کنید.”

علل خستگی و افسردگی قبل از تعطیلات

شایگان منش در پاسخ به این سوال که چرا در پایان تعطیلات خسته و افسرده هستیم؟ وی توضیح می دهد: مردم عموما دوست دارند در محیطی آرام و بدون استرس زندگی کنند و در ایام تعطیلات این محیط برایشان مهیا می شود اما بعد از تعطیلات چون دوباره وارد زندگی گذشته پر استرس می شوند مشکلاتی مانند افسردگی به وجود می آید. اضطراب و بی تفاوتی در آن دیده می شود.افسردگی بعد از تعطیلات ممکن است بعد از یک تعطیلات کوتاه آخر هفته یا بعد از یک تعطیلات طولانی مانند عید فطر رخ دهد.«البته ما بعد از تعطیلات احساس افسردگی و غم داریم، اما در این شرایط برای جلوگیری از افسردگی پس از تعطیلات می توان اقدامات متعددی انجام داد.”

افسردگی

چگونه سال جدید را با ذوق و شوق شروع کنیم؟

با این حال پایان تعطیلات به تنهایی باعث اضطراب و افسردگی می شود و شروع ماه مبارک رمضان بلافاصله پس از تعطیلات می تواند به بازگشت به زندگی عادی منجر شود، اما بهترین کار این است که خودتان این کار را انجام دهید. شایگان منش آماده شدن برای ماه مبارک رمضان و دوری از اخبار بد، برنامه ریزی، انجام کارهای سرگرم کننده، ایجاد عادات مثبت مانند کتاب خواندن و ورزش، بخشش دیگران و رفع ابهامات، مثبت اندیشی و… با «از نظر ذهنی بهتر شویم. و از نظر فیزیکی.”

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا