سلامت و دانش

تنفس گرد و غبار چه تبعاتی برای «سلامت» دارد؟

پدیده گرد و غبار کیفیت هوا و عمق دید را کاهش می دهد و ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان داشته باشد. این پدیده یک پدیده طبیعی است و در نقاطی از جهان که دارای مناطق خشک و بیابان های وسیع است رخ می دهد.

به گزارش دکترنامه، بیابان های وسیع عربستان، عراق، سوریه و ایران نمونه هایی از این منطقه هستند. خشکسالی های طولانی مدت و مداخلات غیراصولی محیطی می تواند احتمال این اتفاق را افزایش دهد. این پدیده کیفیت هوا را کاهش می دهد و گاهی عمق دید را تا حدود 5 متر کاهش می دهد و ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان به ویژه افراد دارای مشکلات تنفسی بگذارد.

ذرات گرد و غبار از نظر اندازه بسیار متفاوت هستند و از ذرات بزرگ (غیر قابل تنفس) تا ذرات ریز (قابل تنفس) طبقه بندی می شوند. بیشتر ذرات درشت گرد و غبار می توانند وارد بینی، دهان و گلو شوند، اما ذرات ریز می توانند عمیق تر و به مناطق حساس راه های هوایی و ریه ها نفوذ کنند. ذرات کوچکتر اثرات نسبتاً قابل توجهی بر سلامت انسان دارند. بیشتر ذرات موجود در پدیده گرد و غبار بزرگ یا غیر قابل تنفس هستند و سلامت عمومی را تهدید جدی نمی کنند، اما افرادی که سابقه بیماری های تنفسی مانند آسم و آمفیزم دارند ممکن است دچار مشکلاتی شوند.

تماس با گرد و غبار و اثرات آن بر سلامتی

شایع ترین علامتی که در پدیده گرد و غبار مشاهده می شود، سوزش چشم ها و راه های هوایی فوقانی است. معمولاً افرادی مانند نوزادان، کودکان و نوجوانان، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم، برونشیت و آمفیزم و بیماران قلبی ممکن است مستعدتر باشند.

قرار گرفتن در معرض گرد و غبار همچنین می تواند واکنش های آلرژیک و حملات آسم را تشدید کند، باعث مشکلات حاد تنفسی شود، در ایجاد بیماری های قلبی عروقی موثر باشد و طول عمر را کاهش دهد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات معلق در هوا نیز می تواند باعث مشکلات تنفسی و ریوی و احتمالاً بیماری قلبی شود.

هنگام وقوع پدیده گرد و غبار چه باید کرد؟

اقدامات احتیاطی زیر می تواند به شما کمک کند تا از خود در برابر اثرات مضر گرد و غبار محافظت کنید و اثرات نامطلوب این پدیده بر سلامتی خود را به حداقل برسانید.

از فعالیت در فضای باز خودداری کنید.

_ اگر مجبور به کار در فضای باز هستید، زمان را به حداقل برسانید.

از ورزش های سنگین بخصوص اگر مشکلات تنفسی و آسم دارید خودداری کنید.

در داخل یا خارج از منزل بمانید و درها و پنجره ها را ببندید.

در صورت امکان، در یک منطقه دارای تهویه مطبوع بمانید.

اگر آسم یا علائمی مانند تنگی نفس، سرفه و عطسه و درد قفسه سینه دارید، برنامه درمانی خود را دنبال کنید و در صورت برطرف نشدن علائم با پزشک خود مشورت کنید.

ایمنی در هنگام گرد و غبار

هنگامی که این پدیده رخ می دهد، میزان بینایی به سرعت کاهش می یابد. اگر در چنین شرایطی در جاده هستید و کاهش عمق دید بر توانایی دید شما تأثیر می گذارد، آهسته تر رانندگی کنید و در صورت لزوم خودرو خود را در مکانی امن متوقف کنید و تا حاد شدن وضعیت به علائم راهنمایی و رانندگی توجه کامل داشته باشید. حل شد. اگر ماشین شما دارای سیستم تهویه مطبوع است، آن را در یک موقعیت چرخشی قرار دهید تا گرد و غبار وارد ماشین شما شود.

توجه به این موضوع می تواند در کاهش عوارض جانبی گرد و غبار موثر باشد:

_ برای جلوگیری از آلودگی غذا و آب آشامیدنی استفاده از پوشش های مناسب برای غذاهای آماده ضروری است.

ذرات غذا و گرد و غبار را قبل از نگهداری در یخچال باید جدا کرد.

نظافت روزانه برای کاهش تماس با گرد و غبار در محیط زندگی توصیه می شود.

آیا استفاده از ماسک هنگام گرد و غبار مفید است؟

به گفته مرکز بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت، ماسک های کاغذی و دستمال های معمولی نمی توانند از ورود ذرات ریز گرد و غبار به دستگاه تنفسی ما جلوگیری کنند و بنابراین استفاده از آنها توصیه نمی شود. ماسک های ویژه ای که تحت عناوین P1 و P2 ارائه می شوند تا حدودی برای این حالت مناسب هستند.

هنگام استفاده از ماسک باید نکات زیر را رعایت کرد:

پوشیدن آن باعث احساس گرما می شود و معمولاً ناراحت کننده است.

– اگر ماسک تمام اطراف بینی و دهان را نپوشاند، مثلاً برای افرادی که فضیلت دارند و روش نفوذ هوا ثابت است، اثر آن کم است.

– این ماسک گازهای آلاینده هوا مانند مونوکسید کربن را جذب نمی کند.

تنفس با ماسک دشوارتر از حد معمول است و افرادی که سابقه بیماری های قلبی عروقی و تنفسی دارند باید با پزشک خود مشورت کنند.

استفاده از این ماسک برای افراد سالمی که هنگام بروز پدیده گرد و غبار باید بیرون باشند توصیه می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا