سلامت و دانش

تولید پانسمان پیشرفته برای زخم مزمن در دستور کار جهاد دانشگاهی

درمان های جدید زخم و هزینه های بالای آن، مشکل زخم پای دیابتی و قطع عضوهای ناشی از آن، اقدام پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی در تولید پانسمان های پیشرفته برای زخم های مزمن و… از موضوعاتی بود که در نشست خبری هشتمین کنگره سالیانه زخم مطرح شد و تعمیر شبکه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران مطرح شد.

به گزارش دکترنامه، دکتر مسعود حبیبی، رئیس کنگره بین‌المللی ترمیم زخم و شبکه دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران در نشست خبری گفت: برگزار می‌شود. در دو سال اخیر همه ما دچار بیماری عروق کرونا ویروس قلب شده ایم و این بیماری همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. اقتصاد و سیاست جهانی نیز تحت تأثیر این بیماری قرار گرفت و نزدیک به 400 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شدند و نزدیک به 6 میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه بیماری های عروق کرونا ویروس قلب یک بیماری عفونی است، گفت: اما بیماری های غیرواگیر بیماری هایی هستند که مدت زمان بیشتری طول می کشد و در اثر عفونت های حاد ایجاد نمی شوند. بیماری های غیرواگیر سالانه باعث مرگ 40 میلیون نفر می شود و نیاز به درمان طولانی تری دارد. از جمله این بیماری ها می توان به دیابت، سرطان، بیماری های قلبی و … اشاره کرد. دیابت یکی از مهم ترین بیماری هاست. در کشور ما 6 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و سالانه 200 هزار نفر به این بیماران اضافه می شود. ذکر این نکته ضروری است که 15 تا 25 درصد افراد دیابتی در طول زندگی خود به زخم پای دیابتی مزمن مبتلا می شوند که به این معنی است که سالانه حدود 80000 نفر از این مشکل رنج می برند.

او اضافه کرد: حدود 70 درصد از قطع عضوها ناشی از دیابت است. هزینه و بار مالی این بیماری و سایر زخم های مزمن سالانه بالغ بر 1000 میلیارد تومان است. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا توجه ویژه ای به مراقبت از زخم دیابت داشته باشیم و تحقیقات عمیقی در این زمینه انجام دهیم. کارهای علمی عالی در حال انجام است که نتایج آن در مقالات و مجلات علمی به چاپ رسیده است و از این نتایج در درمان زخم های مزمن در کلینیک های زخم استفاده می شود. همچنین در چند سال گذشته بیش از 800 پزشک و کادر پرستاری را آموزش داده ایم و این افراد در سراسر کشور برای درمان این بیماری تلاش می کنند. این کنگره فرصتی است برای ارائه آخرین دستاوردهای علمی پژوهشگران مختلف از سراسر کشور و حتی سایر کشورها.

وی ادامه داد: در نظر داریم علاوه بر فعالیت درمانی در پژوهشکده ترمیم زخم و بافت، این مدل درمانی را با محوریت ترمیم زخم در سایر نقاط کشور از جمله مراکز پنج گانه استان راه اندازی کنیم. سال.”

به گزارش دکترنامه، در ادامه این نشست دکتر. پروین منصوری _ دبیر علمی بخش بالینی کنگره بین المللی ترمیم زخم و بافت، وی گفت: این کنگره به دلیل اهمیت زخم ها و مشکلات اقتصادی و جانی که برای بیماران ایجاد می کند از هشت سال گذشته در حال بررسی است. در طول این هشت سال، کنگره کار خوبی برای جذب علاقه مندان به ترمیم زخم انجام داده است. زخم ها یک مشکل جهانی و یک مشکل بهداشتی هستند. تمام رشته های تخصصی دنیا به نوعی با زخم ها مقابله می کنند. از سوی دیگر می دانیم که جمعیت سالمند در جهان رو به افزایش است که این مشکل را نیز به همراه دارد که یکی از مهم ترین مشکلات دوران سالمندی، جای زخم های قابل مشاهده بر روی انسان است.

وی ادامه داد: زخم‌ها تنها بر اثر تصادف و ضربه ایجاد نمی‌شوند و می‌توانند عوامل زیادی مانند کهولت سن، اختلالات متابولیک مانند دیابت، فشار خون، سرطان، چاقی، مصرف برخی داروها و… داشته باشند.

وی افزود: کنگره های زخمی در سراسر جهان در 10 سال گذشته کار خود را آغاز کرده اند و این روند بسیار کندتر از سایر کنگره های ویژه است. تفاوت این کنگره با سال قبل به دلیل ویروس کرونا است، این کنگره بعدا برگزار می شود و سخنرانان به صورت مجازی با ما هستند.

استاد پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در اولین سال های برگزاری کنگره سعی شد بیشتر در مورد شناخت زخم ها و سوختگی های موجود صحبت کنیم. اما امسال با توجه به شعار کنگره «زخم، اسکار و زندگی» عناوین مختلفی داریم و حدود 13 نشست علمی با 80 سخنران و 6 سخنران از کشورهای مختلف داریم. موضوعات اصلی کنگره شامل روش های مدیریت زخم، نقش سبک زندگی در زخم های مزمن، کنترل و مدیریت درد، نانومواد، دستگاه های فیزیکی مدرن، درمان های سلولی و مولکولی جدید، ملانوما به عنوان سرطان پوست و … بود. خروجی کنگره بسیار بالا بود و ما شاهد بودیم که درمانگران زخم به خوبی روی موضوعات مطرح شده در کنگره از جمله ایجاد مراکز درمانی مختلف در کشور، توسعه درمان های مختلف تشخیصی از جمله بانداژ و داروهای جدید برای کنترل درد کار می کنند. و عفونت، استراتژی مدیریت مجازی زخم و … ارائه شده است.

وی درباره زخم و پانسمان های EB نیز گفت: دو سخنران از آمریکا درباره این بیماری و درمان آن صحبت خواهند کرد. ما یک کنفرانس علمی در مورد نانومواد و پدها برگزار می کنیم که اقدامات جدید را توضیح می دهد. یک پانسمان جدید روی زخم اعمال می شود.

به گزارش دکترنامه، در ادامه نشست دکتر. منصور جمالی زواره – دبیر علمی گروه علوم پایه کنگره بین المللی ترمیم زخم و بافت وی گفت: گروه جهاد دانشگاهی طی چند سال گذشته تا به امروز به رسالت خود عمل کرده و روز به روز بهتر می شود. امسال در کنگره هشتم بحث «زخم نامرئی» را مطرح کردیم و امیدواریم برخی عزیزان وارد این موضوع شوند. زخم هایی هستند که ما نمی بینیم، مانند زخم های روحی که نامرئی هستند و زمینه های زیادی دارند. این زخم باید التیام یابد.

به گزارش دکترنامه، این نشست ادامه دارد دکتر. سید مهدی طبایی – دبیر کنگره بین المللی ترمیم زخم و بافت وی همچنین گفت: زخم پا یک معضل چالش برانگیز در جهان است و تهدیدی بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی برای مردم در نظام سلامت جهان است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده در جهان در سال 2020، شیوع زخم پا در جهان 6.5 درصد از جمعیت برآورد شده است که آمار قابل توجهی است. علاوه بر این که تعداد افرادی که هر ساله به جمعیت اضافه می شود، 26 میلیون نفر در سال تخمین زده می شود.

وی افزود: افزایش آماری زخم پا ناشی از سه عامل اصلی دیابت، افزایش سن جامعه و افزایش وزن است که باعث افزایش این معضل می شود. در مورد دیابت، در حال حاضر تخمین زده می شود که جمعیت مبتلایان به دیابت در جهان حدود 463 میلیون نفر باشد. می گویند اگر بخواهیم کشوری را برای دیابتی ها اختصاص دهیم، سومین کشور پرجمعیت دنیا کشور دیابتی است. یعنی بعد از چین و هند و قبل از آمریکا کشور دیابتی پرجمعیت ترین کشور دنیاست.

وی تاکید کرد: دلیل اهمیت زخم پا این است که طبق آمار جهانی از هر 4 نفری که به زخم پا مبتلا می شوند، یک نفر دچار پا یا قطع عضو می شود. در مورد شیوع دیابت، پیش‌بینی‌های جهانی می‌گویند که تا سال 2045، جمعیت کشورهای دیابتی به حدود 700 میلیون نفر خواهد رسید و این زنگ خطری برای عموم مردم است. مرگ و میر ناشی از زخم پای دیابتی بیش از 30 درصد است و می تواند با بسیاری از سرطان های کمتر شناخته شده رقابت کند. آماری در مورد چاقی وجود دارد که به طور متوسط ​​13 درصد از شیوع چاقی در جهان برآورد شده است و کشور ما از نظر چاقی در رتبه ششم جهان قرار دارد. یعنی بعد از آمریکا; عربستان سعودی، ترکیه، مصر و لیبی ما در رتبه ششم قرار داریم.

طبایی می گوید: یکی از اثرات افزایش سن شیوع دیابت است و دیده شده است که شیوع دیابت در افراد زیر 44 سال حدود 4 درصد است اما با افزایش سن این آمار افزایش می یابد به طوری که بالای 65 سال شیوع دیابت نزدیک می شود. 28. این یک درصد است. در ایالات متحده، حدود 10 درصد از مردم دیابت دارند و 25 درصد دیگر مبتلا به دیابت هستند، به این معنی که آنها در معرض خطر ابتلا به این بیماری در پنج سال آینده هستند.

وی گفت: امسال در حوزه ارسال مقالات به کنگره روند افزایشی داشته ایم و بیش از صد محقق از سراسر کشور و سایر کشورها درخواست داریم که تعدادی از آنها به عنوان مدرس پذیرفته شده اند. ” در پایان کنگره از سخنرانان و پوسترهای برتر تقدیر خواهیم کرد.

وی افزود: طبق آمار تا سال 2027 تخمین زده می شود که حدود 19 میلیارد دلار در سراسر جهان برای مراقبت از زخم های جدید هزینه شود که اهمیت این امر را نشان می دهد. در این راستا موسسه تحقیقات زخم و جهاد بافت دانشگاهی در قالب طرح ملی ساخت پانسمان زخم مزمن چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته است و این پروژه به سرعت در حال رشد است و درصدد تولید پانسمان هستیم. در حال اخذ موافقت اصولی از وزارت بهداشت هستیم و اگر زمینه تولید صنعتی آن فراهم شود، در آینده نزدیک از این نواربهداشتی ها استفاده خواهیم کرد.

به گزارش دکترنامه، این نشست ادامه دارد دکتر. مهدی حسینیان – دبیر اجرایی کنگره بین المللی ترمیم و بافت زخم، گفت: کنگره امسال به مدت 4 روز از 12 تا 15 بهمن ماه برگزار می شود. تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه اجرایی 92 مقاله بود که از این تعداد 23 مقاله واجد شرایط سخنرانی و 53 مقاله به عنوان پوستر تایید شد. در این مدت 78 استاد حاذق به عنوان سخنران در 13 جلسه علمی خواهیم داشت. بیش از 10 درصد از سخنرانان بین المللی هستند. ۱۱ کارگاه تخصصی و ۴ کارگاه بالینی و غیر بالینی راه اندازی کرده ایم.

وی افزود: یکی از ویژگی های ویژه کنگره این است که 14 بهمن ماه کارگاه آموزشی ویژه برگزار می کنیم و در کنار آن شرکت های دانش بنیان می توانند حضور پیدا کنند و محصولات خود را عرضه کنند. در 14 بهمن ماه نیز مراسم نکوداشت اساتید و بزرگداشت مرحوم دکتر مصطفی فاطمی برگزار خواهد شد.

وی در خصوص امکان کسب امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان در کنگره گفت: با پیگیری های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت، از 3 تا 12 امتیاز بازآموزی برای گروه های مختلف هدف اعم از پزشکان عمومی، متخصص و پرستار در زمینه های عفونت، داخلی ، پوست، جراحی پلاستیک و سالمندان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا