تکنیک های فن بیان برای جلسات اداری

اگر قرار است بتوانید دیگران را با صحبت های خود مجذوب کنید و این امکان را فراهم آورید که مشتاقانه به حرف‌های شما گوش دهند، اولین و مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که فن بیان خود را که منشا آن هوش کلامی است ، به صورت چشمگیری تقویت نمایید. مبحث فن بیان سرشار از نکات کلیدی و مهم است که به هیچ عنوان نباید سرسری از آنها عبور کنید. هر فردی برای موفق شدن در هر زمینه ای باید کلیه نکات و تکنیک های مربوط به آن حوزه را یاد بگیرد. صحبت کردن هم مانند هر کار دیگری اصول خاص خود را دارد. چند بار تا به حال برایتان پیش آمده که وقتی به حرف های خود فکر کرده اید دچار احساس پشیمانی شده و آرزو می کردید کاش بعضی حرف ها را نزده بودید و یا آنها را به شکل دیگری مطرح می‌کردید؟

موفقیت در جلسات اداری و اثر گذاری کلام شما به قدرت فن بیان شما وابسته است، بنابراین با تقویت آن می توانید موفقیت خود و سازمانی که در آن فعالیت دارید را تضمین کنید.

تسلط کافی به موضوع

جمع آوری اطلاعات و داشتن اطلاعات لازم می تواند نقش مهمی در متقاعد کردن افراد گروه داشته باشد، بنابراین حتما برای سخنرانی خود آماده شوید و بدون داشتن عدم تسلط سخنرانی خود را آغاز نکنید.

شروع موفق داشتن نقش کلیدی دارد

نحوه آغاز کردن یک سخنرانی تعیین کننده میزان جذابیت آن برای مخاطب شما است افرادی که در جلسات حضور دارند در همان دقایق نهایی تصمیم می گیرند که آیا به ادامه صحبت های شما گوش بدهند و یا اینکه بی اهمیت از کنار آنها رد شوند بنابراین اگر خواستار این هستید که تا پایان جلسه همه افراد به صورت کامل حواس خود را متوجه سخنان شما کنند، باید یک شروع جذاب داشته باشید.

چگونه زبان بدن خوبی داشته باشیم؟ ۱۰ تکنیک کاربردی

یک فرمول برای نحوه سخنرانی در جلسات

فرمولها یا الکوهای متفاوتی برای سخنرانی و صحبت در جلسات اداری وجود دارد اما یکی از بهترین آنها که معمولا خیلی مورد استفاده قرار میگیرد و موثر و مفید هم می باشد، فرمول : “گذشته , حال , آینده ” است.

صحبت بر اساس این فرمول به این صورت است که بعد از شروع سخنرانی می توانید در مورد این صحبت کنید که موضوعی که شما میخواهید در موردش صحبت کنید در گذشته چطور بوده؟ و بعد در مورد این صحبت کنید که در حال حاضر این موضوع چگونه است؟ و  در پایان در مورد این صحبت کنید که این موضوع قرار است در آینده چگونه باشد؟ نکات ریز و کلیدی را می توانید در آکادمی صادقلو بیاموزید.

کمی شوخ طبعی

فراموش نکنید کمی شوخ طبعی در زمان سخنرانی در جلسات می تواند زمینه را برای پذیرش هرچه بهتر صحبتهای شما آماده کند، ضمنا اگر در ادامه مشکلی در روند صحبت و سخنانی شما پیش بیاد راحت تر می توانید آن را ختم به خیر کنید.

مثلا اگر جایی رو فراموش کنید یا سوتی بدید و یا حتی تپق بزنید اگر جو صمیمی بر فضای سخنرانی حاکم باشه به راحتی و با یک لبخند و یک شوخی کوتاه می شود قضیه رو حل و فصل کرد، اما اگر خیلی خشک و عصا قورت داده اجرا کنید ممکن است با کوچکترین اشتباهی همه حاضرین بخندند یا با پچ پچ باعث شوند تمرکز خود را از دست بدهید.

بهترین روش شوخ طبعی و طنازی در سخنرانی در جلسات اینه که به یک خاطره و تجربه بامزه در محیط کار اشاره کنید.

آماده پرسش ها باشید

در جلسات سخنرانی بسیار مهم است که بتوانید برای هرگونه پاسخ دهی به سوالات مخاطبان تان آماده باشید برخی سوالات پیرامون موضوعی هستند که شما در حال مطرح کردن آن هستید که ممکن است با جلوتر رفتن بحث ناخودآگاه در صحبت‌های خود به آنها پاسخ دهید. اگر مخاطبان سوالی پرسید که مطمئن بودید در ادامه صحبت هایتان به آن پاسخ خواهید داد می توانید به آنها بگویید کمی صبر کنند تا جواب خود را دریافت نمایند اما اگر مخاطبان  سوالات دیگری را مطرح می کنند وظیفه شماست که به صورت کامل آماده پاسخگویی به این سوالات باشید فراموش نکنید قبل از حضور در جلسات سخنرانی خود حتماً سوالات احتمالی که ممکن است پیرامون موضوع مطرح شود در ذهنتان مرور کنید و برای آنها پاسخ های مناسب و درخور داشته باشید در غیر این صورت اثربخشی کلام شما به حد قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد چرا که عدم پاسخگویی درست به سوالات نشان دهنده این است که شما به صحبت ها و موضوع مورد بحث س مسلط نیستید و تا شاید ممکن است برای مخاطب تان این ذهنیت را ایجاد کند که شما نمیتوانید موضوع را به درستی تجزیه و تحلیل نمایید و اطلاعات کافی ندارید.

به زبان بدنتان توجه نمایید

اگر در حین صحبت کردن بتوانید از زبان بدن به خوبی استفاده نماییید و ارتباط چشمی مناسبی با مخاطبانتان برقرار کنید،تاثیر گذاری کلام شما چندین برابر خواهد شد و همچنین باعث جذاب شدن صحبت شما نیز خواهد شد.اگر شما بخواهید صحبت خود را متکی بر متنی بکنید که قبلا نوشته اید و فقط به آن نگاه کنید،از این فرصت محروم خواهید شد و نمیتوانید از زبان بدن و ارتباطات چشمی به خوبی استفاده نمایید.سعی کنید لبخند به لب داشته باشید و به ایستادن،حرکات دست و نگاه های خود توجه داشته باشید تا تاثیرگذاری و جذابیت بیشتری در کلامتان دیده شود.

طولانی صحبت نکنید

یکی از معضلاتی که در خیلی از جلسات اداری دیده میشود این است که مدیر جلسه یا یکی از کارکنان طولانی و طویل صحبت میکند.این موضوع نه تنها باعث خستگی مخاطب شما میشود بلکه ارزش صحبت های شما را نیز کم میکند.سعی کنید برای صحبت های خود زمان را در نظر داشته باشید.البته این موضوع نسبی است یعنی بستگی به نوع و شرایط جلسه دارد.مثلا ممکن است در یک جلسه به دلیل تعداد زیاد شرکت کنندگان جلسه نباید بیش از یک دقیقه صحبت کرد تا نوبت به بقیه نیز برسد و یا در جای دیگر جلسه به شما واگذار شده و زمانش دست شما است.در هر صورت سعی کنید شرایط جلسه را درک کنید و بیش از حد طولانی و خسته کننده صحبت نکنید.اگر شما کارمند هستید و میخواهید با مدیر خودتان نیز صحبت کنید باید توجه داشته باشید که مدیران اغلب وقت ندارند و نمیتوانند مدت زیادی پای صحبت شما بنشینند.اگر میخواهید به عنوان کارمند با مدیر خود حرفه ای سخن بگویید توصیه میکنیم مقاله نحوه صحبت با مدیر را مطالعه نمایید

 

دکمه بازگشت به بالا