سلامت و دانش

جسدی که پس از هزاران سال سالم مانده است/ بازگشت شیرهای باستانی/ عکس

غزل زیاری: اخیرا توله شیرهای یخ زده غار پیدا شده در مناطق یخ زده سیبری توجه محققان را به خود جلب کرده است. قدمت این توله شیر به حدود 28000 سال می رسد و به قدری از یخ زدن محافظت می شود که حتی می توانید تک تک رشته های سبیل آن را ببینید.

محققان سوئدی معتقدند توله شیر به نام اسپارتا یکی از بهترین نمونه های موجود در عصر یخبندان است. دندان ها، پوست و بافت های نرم توله شیر کاملا با یخ مومیایی شده است، حتی اندام های داخلی نیز سالم هستند.

زمان و مکان کشف اسپارت

اسپارتا یکی از چندین توله شیر غار (Panthera spelaea) بود که در یخبندان دائمی یاکوتیا، که در شمال شرقی روسیه قرار دارد، مدفون شد. در سال 2018، بوریس برژنف، یکی از ساکنان محلی منطقه، هنگام جستجوی عاج‌های باستانی ماموت در منطقه تندرا، لاشه یخ‌زده یک بچه شیر را پیدا کرد.

از آنجایی که شکار و تجارت حیات وحش در سال های اخیر محدود شده است، افرادی مانند برژنف به دنبال عاج باستانی در یخ های شمال روسیه هستند. از آنجایی که تغییرات آب و هوایی یخ‌های دائمی را سست می‌کند، افرادی مانند برژنف زمان بیشتری برای جستجو خواهند داشت و در نتیجه شانس آنها برای یافتن بقایای باستانی و نه فقط ماموت‌های پشمالو افزایش می‌یابد.

در سال های اخیر، سیبری ها بقایای چندین کرگدن پشمالو، گرگ، خرس قهوه ای، اسب، گوزن شمالی و گاومیش کوهان دار را از زیر یخ بیرون آورده اند که قدمت برخی از آنها به 40000 سال قبل می رسد.

توله شیر بوریس بزرگتر از اسپارتا

در گذشته پستانداران بزرگ و متعددی در این استپ های یخی زندگی می کردند. یک سال قبل از کشف اسپارت، برژنف بقایای غارنشین دیگری را در یخ در 15 متری محل کشف اسپارت کشف کرده بود.

در آن زمان این شیر بوریس نام داشت و اگرچه به طرز شگفت آوری سالم و دست نخورده بود، اما احتمالاً لاشه او در اثر سقوط توده یخ اندکی آسیب دیده بود.

پژوهشگران سوئدی که در تجزیه و تحلیل بقایای بقایای این بقایا شرکت کردند، معتقدند که بوریس و اسپارت در زمان مرگ بین یک تا دو ماهه بوده‌اند و علیرغم شباهت‌های فیزیکی و ظاهری مشابه، معتقدند بوریس حدود 1500 سال قبل از اسپارت متولد شده است. . .

ابهام در مورد یال شیر غار

اطلاعات کمی که این روزها درباره شیرهای غار در دسترس است، بیشتر از فسیل ها، ردپاها و بقایای آنها در غارهای باستانی به دست می آید.

اجساد مومیایی شده در منجمد دائمی بهترین شواهد برای شناسایی این حیوان است. لاشه یخ زده این شیر غارنشین، از بسیاری جهات، به طرز قابل توجهی شبیه به شیر امروزی بود. فقط اندازه آن بزرگتر است و لایه پوششی بدن گرمتر و ضخیم تر است. البته این شیرهای غارنشین ممکن است از مهمترین ویژگی شیرهای آفریقایی یعنی یال آنها بهره نبرند.

در واقع، هنر به دست آمده از انسان های اولیه، از این شیرهای غار، نشان می دهد که این شیرها به ندرت یال داشتند، حتی اگر داشته باشند، تعداد بسیار کمی از آنها. به عنوان مثال، در نقاشی‌های بازیابی شده از عصر یخبندان، سایه‌های تیره روی صورت شیر ​​غار دیده می‌شود، اما مشخص نیست که سایه‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند.

بوریس و اسپارتا هر دو شیرهای جوان هستند. در نتیجه، تعیین اینکه آیا پوشش بدن آنها نیز از نظر رشد و بلوغ تغییر کرده است یا خیر دشوار است. محققان بر این باورند که جدا از سایه های تیره پشت گوش شیرهای غار، بیشتر بدن آنها از خز زرد تا قهوه ای پوشیده شده است.

محققان بر این باورند که اگر به بوریس و اسپارتا، توله‌های شیر یخ‌زده، فرصت بزرگ شدن داده می‌شد، موهای بدن آنها ممکن بود خاکستری شود تا به آنها در استتار در قطب شمال و سیبری سرد کمک کند.

شیرهای غار به تنهایی یا دسته جمعی زندگی می کنند؟

محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا شیرهای غار در دوران یخبندان به تنهایی در استپ های سیبری زندگی می کردند یا در گروه هایی مانند شیرهای آفریقایی مدرن.

نقاشی منحصر به فرد عصر یخبندان که در غار شووه در فرانسه یافت شده است، نزدیک به دوازده شیر غار نر و ماده را در حال شکار گاومیش کوهان دار امریکایی نشان می دهد.

در مقاله ای که در سال 2021 منتشر شد، محققان نوشتند: “وقتی طعمه بزرگ باشد، شکار گروهی موثرتر از شکار انفرادی خواهد بود. شیرهای غار نیز در اکوسیستم خود در معرض انواع مختلفی از گونه های طعمه قرار دارند؛ اما برای مثال، زمانی که شکار وجود دارد. هیچ گزینه دیگری برای شکار وجود ندارد، آنها در جستجوی ماموت ها و کرگدن ها هستند.”علاوه بر این، زندگی در گروه های بزرگ به شیرهای غار کمک می کند تا از یکدیگر در برابر آسیب و توله هایشان در برابر شکارچیان محافظت کنند.”

در حال حاضر همه اینها حدس و گمان است. اگرچه لاشه دست نخورده شیرهای غار در سال های اخیر کشف شده است، اما هنوز اطلاعات کافی در مورد این شکارچیان منقرض شده برای نتیجه گیری در مورد ساختار اجتماعی آنها وجود ندارد.

jpg

شبیه سازی برای بازیابی شیر غار

البته شاید روزی این شرایط تغییر کند و شاید لاشه شیر غاری دیگری پیدا شود که سرنخ های بیشتری از سبک زندگی این شیرها به دانشمندان بدهد. شاید روزی موفق شویم گونه منقرض شده شیر غار را به دنیا بازگردانیم.

آلبرت پروتوپوپوف، دیرینه شناس و یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، در این رابطه گفت: “یک شانس واقعی برای بازسازی یک شیر غار وجود دارد.”

برخی از دانشمندان بر این باورند که می‌توان این کار را برای ماموت‌های پشمالو انجام داد، اما باید به خاطر داشت که شیر غار گونه‌ای جدیدتر از امروز است. در همان زمان، پروتوپوپوف پیشنهاد کرد که کلون‌های شیر غار را می‌توان با برخی از ژن‌های شیرهای آفریقایی مدرن تکمیل کرد تا شبیه‌سازی آسان‌تر شود.

البته این ایده بسیار بحث برانگیز است و باید دید که آیا کارساز خواهد بود یا خیر. اکنون مرحله بعدی تعیین توالی کل ژنوم اسپارتا و بوریس است. پس از آن مشخص می شود که با اطلاعات به دست آمده چه کاری می توان انجام داد.

منبع: Science Alert

5858

دکترنامه در این نوشته، این موارد را بررسی می کند پنهان کردن عناوین

دکمه بازگشت به بالا