سلامت و دانش

جیمز وب از خودش سلفی گرفت

اولین سلفی تلسکوپ جیمز وب منتشر شد

اولین تصویر از تلسکوپ 10 میلیارد دلاری ناسا در واقع نتیجه تصویر موزاییکی از 18 نقطه نور ستاره که به طور تصادفی مرتب شده اند و محصول بخش تنظیم نشده اصلی آینه است. همه این قسمت ها نور ستاره را به آینه ثانویه تلسکوپ و دوربین اصلی آن (NIRCam) منعکس می کنند.

آنچه به نظر می‌رسد تصویر ساده‌ای از نور ستارگان باشد، اکنون مبنایی برای تطبیق و تنظیم تلسکوپ‌ها برای ارائه نمایی بی‌سابقه از جهان در تابستان است.

اولین سلفی تلسکوپ جیمز وب منتشر شد

طی ماه آینده، تیم پروژه به تدریج بخش آینه را تنظیم می کند تا تمام 18 تصویر را به تصاویر ستاره تبدیل کند.

ناسا قبلاً هشدار داده بود که این تصویر ابزار شبیه تصاویر واضح و باشکوهی که توسط تلسکوپ‌های دیگر در فضا گرفته شده است، نخواهد بود، اما این تصاویر تار و تکراری خواهند بود، زیرا هر یک از 18 بخش آینه اصلی و تنظیمات ابزار فهرست شده است.

به گزارش Vespace، تصویر ثبت شده متعلق به ستاره ای به نام HD84406 است و تنها بخشی از تصویر موزاییکی در 25 ساعت ثبت شده است. در زمان تصویربرداری، مراحل تنظیم 18 قسمت آینه در حال انجام است.

مارسیا ریکه، محقق تیم تلسکوپ جیمز وب، می گوید: «کل تیم از عملکرد خوب تلسکوپ در اولین گام های ثبت تصویر و تنظیم آینه بسیار راضی هستند.

اکنون 48 روز از حضور تلسکوپ جیمز وب در فضا می گذرد و روند تنظیم هنوز ادامه دارد.

جین ریگبی، مدیر عملیات پروژه تلسکوپ جیمز وب گفت: «تصاویر اولیه تلسکوپ خیلی زیبا نخواهد بود. این تصاویر تار هستند. همچنین به دلیل نامشخص بودن آینده، هر آینه تصویر جداگانه ای را ثبت می کند.

تصاویر تازه منتشر شده در واقع چند نما از ستاره HD84406 هستند. محققان اخیرا این ستاره را به عنوان اولین هدف تلسکوپ اعلام کردند.

به گفته ناسا، این ستاره درخشان مانند خورشید 260 سال نوری از ما فاصله دارد. به عبارت دقیق تر، این ستاره در دب اکبر قرار دارد و بدون تلسکوپ از زمین دیده نمی شود.

46

دکمه بازگشت به بالا