سلامت و دانش

“جیمز وب” برای آغاز یک انقلاب علمی آماده می شود

"جیمز وب" خنک کننده برای شروع انقلاب علمی

جان ماتر، برنده جایزه نوبل و اخترفیزیکدان در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا گفت: «ابزار تلسکوپ اکنون در حال خنک شدن هستند.

برای اینکه ابزار فروسرخ وب بتواند پیچیدگی‌های کهکشان‌ها، سیارات فراخورشیدی و دیگر اجرام را مطالعه کند، باید بسیار سرد باشد و ماده می‌گوید که تک فوتون‌ها (ذرات نور) اکنون در آشکارسازهای تلسکوپ شروع به ثبت کرده‌اند. او گفت: “هنوز عکسی برای نمایش وجود ندارد، اما امیدواریم به زودی این اتفاق بیفتد.”

ماتر در مورد سفر حماسی ای که وب برای رسیدن به نقطه ای دور به نام Lagrange Point L2 انجام داده است، گفت: «قرار گرفتن در این نقطه برخی از نیروهای گرانشی را متعادل می کند تا به تلسکوپ اجازه دهد. با حداقل مصرف سوخت در فضا می چرخد.

وی افزود: در حدود پنج ماه دیگر، وب یک برنامه علمی جاه طلبانه را راه اندازی خواهد کرد که تمام جنبه های اخترفیزیک را پوشش می دهد، اما ابتدا باید یک دوره اولیه سخت را پشت سر بگذارد.

در حال حاضر، فعالیت های عمده ای در حال انجام است تا 18 عنصر آینه شش ضلعی اصلی را تراز کنند. ماتر توضیح می دهد: «در حال حاضر، آنها به عنوان 18 تلسکوپ جداگانه کار می کنند، اما به زودی باید به اعماق کیهان به عنوان یک آینه نگاه کنند.

او گفت: “ابتدا باید تصویری را پیدا کنیم که همگی 18 شش ضلعی مختلف را بسازند، سپس باید بفهمیم کدام یک، و سپس شروع به ارسال دستورات به موتور کوچکی که آن را به حرکت در می آورد تا آن را در جای مناسب قرار دهد.” گفت بده. در نهایت، ما آنها را برای ایجاد تصاویر زیبا و واضح با دوربین مادون قرمز نزدیک تنظیم کردیم. سپس باید بررسی کنیم که آیا سه ابزار دیگر در حالت فوکوس هستند یا خیر.

یکی از ابزارهایی که حتی روشن نشده است دستگاه مرکزی مادون قرمز است. بنابراین این روند هنوز شروع نشده است. این ابزار حدود چهار ماه پس از راه اندازی آماده خواهد شد، در حالی که ابزارهای دیگر دو ماه پس از راه اندازی در دسترس خواهند بود. ماتر گفت: “بنابراین ما آماده ایم اولین نتایج خود را در تابستان آینده اعلام کنیم.”

ماتر گفت که تصاویر تولید شده توسط وب، به دلیل اینکه بیشتر در طیف مادون قرمز هستند، با تصاویر موجود در تلسکوپ فضایی هابل که از طول موج های مختلف نور مادون قرمز و مرئی استفاده می کند، متفاوت خواهد بود.

او توضیح داد: «ما می‌توانیم از مادون قرمز برای دیدن درون و بین ابرهای غبار استفاده کنیم، زیرا مادون قرمز به جای پریدن، دانه‌ها و غبار را به گردش در می‌آورد. بنابراین به عبارت دیگر، وب قادر خواهد بود تا عمق ابرهای غباری را که در آن سیارات فراخورشیدی شکل می‌گیرند، یا به قلب غبارآلود کهکشان‌ها ببیند. این تصاویر زیبا و متفاوت خواهند بود.

ماتر می گوید: «وب ابتدا بر روی اجرام منظومه شمسی مانند مریخ یا قمرهای مشتری به نام «اروپا» تمرکز می کند که اهدافی برای اکتشاف روباتیک در دهه 2030 و پس از آن هستند. سپس به سیاره ای به اندازه زمین نگاه می کند که به دور یک ستاره “کوتوله M” می چرخد ​​که بسته به محیط آن ممکن است قابل سکونت باشد.

ماتر می‌گوید: «وب، در جستجوی حیات در دوردست‌های جهان، نمی‌تواند پاسخ‌های قطعی به ما بدهد، اما می‌تواند سرنخ‌هایی به ما بدهد».

او با نگاه کردن به سیارات به اندازه زمین برای یافتن نشانه‌هایی از حیات، گفت: «انتظار نداشتیم که با این رصدخانه اکسیژن ببینیم، این بسیار دشوار است. همچنین، ما به دنبال طول موج دقیقی نیستیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم، اما امیدواریم بخار آب را در جو سیارات کوچک ببینیم.

ماتر در پاسخ به سوال دیگری گفت: «وب ممکن است بتواند به شناسایی ستارگان در خوشه‌های کروی کمک کند، که به ما کمک می‌کند سن ستارگان و تکامل کیهان را به طور کلی درک کنیم.»

نمونه های دیگری از تحقیقات آتی که او ذکر می کند شامل مشاهده منظومه های خورشیدی جوان در سحابی ها یا ابرهای گازی و استفاده از ابرنواخترها برای ارزیابی سرعت انبساط جهان است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا