سلامت و دانش

جیمز وب در مسیر کشف حیات فرازمینی

به گزارش دکترنامه و به نقل از اسپیسجیمز وب توانست احتمال وجود حیات فرازمینی را بسیار دقیقتر از هر ابزار دیگری بررسی کند.

به گفته ناسا، تلسکوپ فضایی جیمز وب گام مهمی برای ارائه بهترین اطلاعات ممکن در مورد پتانسیل حیات در سیارات فراخورشیدی است.

مرکز تحقیقات دره سیلیکون ناسا در مرکز تحقیقات ایمز در کالیفرنیا قصد دارد با استفاده از اولین تلسکوپ فضایی جیمز وب، سیارات فراخورشیدی را مطالعه کند.

طبیعتاً با افزایش دامنه سیاره مورد مطالعه، تنوع آن نیز افزایش می یابد. ناتاشا باتالیا، محقق برنامه جیمز وب و دانشمند پژوهشی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا، می گوید: «تنوع سیاراتی که ما در کهکشان پیدا می کنیم بسیار بیشتر از تنوع سیارات منظومه شمسی خودمان است. در منظومه شمسی، ما جهان‌های سنگی و گازی داریم، اما بیشتر سیاره‌های فراخورشیدی که می‌بینیم در واقع چیزی در این بین هستند.

تیم بالتالیا 11 سیاره فهرست شده را کاوش خواهد کرد. هدف آنها دستیابی به درک اساسی از نحوه شکل گیری و تکامل این سیارات فراخورشیدی است تا ببینند آیا آنها جو دارند یا در کجا امکان حیات وجود دارد.

توماس گرین، اخترفیزیکدان مرکز تحقیقات ایمز، می‌گوید: «جو سیاره برای امکان حیات آنگونه که ما می‌شناسیم حیاتی است. ما ابزار جیمز وب را توسعه داده‌ایم تا به ما داده‌هایی بدهد که نه تنها جو یک سیاره را شناسایی می‌کند، بلکه تعیین می‌کند از چه چیزی ساخته شده است.

انتظار می رود جیمز وب اطلاعاتی در مورد یک سیاره فراخورشیدی سنگی به نام TRAPPIST-1b جمع آوری کند. اگرچه اطلاعات درباره این سیاره محدود است، اما واضح است که “TRAPPIST-1b” عمیق ترین سیاره منظومه است و در فاصله بسیار نزدیک به دور ستاره والد کوچک، سرد و کوتوله خود می چرخد. با اطلاعات ارائه شده توسط جیمز وب، اطلاعات بیشتر در مورد این سیاره می تواند نشان دهد که آیا این سیاره دارای پتانسیل میزبانی از حیات است یا خیر.

ناتاشا بالتالیا در حال تحقیق بر روی پنج سیاره فراخورشیدی است که دو تای آنها TRAPPIST-1h و TRAPPIST-1e در منظومه ای با سیاره TRAPPIST-1b نامیده می شوند. همچنین مشخص است که سیاره “TRAPPIST-1e” در منطقه قابل سکونت منظومه قرار دارد.

در پایان، در پایان مشاهدات جیمز وب، می توان مشخص کرد که آیا این سیارات دارای جو هستند و اگر چنین است، از چه چیزی ساخته شده اند.

هنوز چیزهای زیادی باید در مورد زمین کشف شود، چه رسد به منظومه شمسی. اما یادگیری بیشتر در مورد سیارات فراخورشیدی می تواند به ما در درک مناظر قابل سکونت کمک کند و ما را به راه ها و مسیرهای بهتر اکتشاف فضا هدایت کند.

46

دکمه بازگشت به بالا