خرید و فروش سیمکارت رند مشمول پرداخت مالیات است؟
در پی طرح پرسشی از سوی دکترنامه که اپراتور ایرانسل با مزایده میلیونی خط های رند تلفن همراه بر تنور گرانیهای قمارگونه و سودجویی عدهای خاص میدمد؟ این شرکت در پاسخ به آن به ارائه توضیحاتی پرداخت.
به گزارش دکترنامه، ایرانسل در تازهترین اقدام خود تعدادی از خطوط رُند خود را به اصطلاح به مزایده گذاشته است که در بالاترین رقم به ۲۰۰ میلیون و ۸۰ میلیون تومان هم میرسد، این اپراتور تلفن همراه ایرانسل با ارسال پیامکهای تبلیغاتی برای واگذاری خطهای چند صد میلیون تومانی خود به سودهایی فراتر از معامله یک شمش طلا فکر میکند که در همین زمینه دکترنامه در گزارشی با عنوان فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط رندهای ایرانسل به شرح مواردی در این زمینه پرداخت که ایرانسل در پاسخ به ابهامات مطرح شده در این گزارش به ارائه توضیحاتی پرداخته که در ادامه آمده است:
۱. خرید و فروش سیمکارت متناسب با خرید و فروش سایر محصولات بازارهای داخلی، مشمول مالیات بر درآمد برای فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده برای خریدار است. مالیات پرداختی خریدار، توسط فروشنده وصول و برابر با ضوابط و مقررات، در وجه سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت میشود. بهای فروش سیمکارت توسط خریدار عیناً به حساب بانکی ایرانسل واریز میشود که بر آن اساس، به حساب درآمد فروش سیمکارت در دفاتر ایرانسل منظور شده و برابر ضوابط و مقررات سازمان امور مالیاتی کشور در پایان سال، سود و زیان حاصل از عملکرد شرکت محاسبه و مالیات متعلقه از سوی اپراتور به عنوان مؤدی مالیاتی، در وجه سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت میشود.
تا پایان سال ۱۴۰۱، مفاصا حساب مالیاتی برای شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل صادر شده است و بررسیهای لازم برای سال ۱۴۰۲، پس از ارائه گزارشهای مالی، توسط سازمان انجام شده و مالیات متعلقه عیناً پرداخت میشود.
۲. نظارت بر بازار فروش سیمکارت، توسط نهاد تنظیمگر صنعت فناوریاطلاعات و ارتباطات(رگولاتوری) انجام شده و تمام مجوزهای قانونی اپراتورها برای فروش مزایدهای سیمکارتهای رند، از این نهاد اخذ شده است.
شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل مانند تمام اپراتورهای تلفنهمراه و ثابت، مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۱۹۸ مورخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ و تأییدیه دستورالعمل اجرایی واگذاری شمارههای رند به شماره ۵۹۶۸۳/۱۰۲ مورخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اقدام به واگذاری شمارههای رند میکند و گزارشهای لازم را در زمان تعیین شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، طبق دستورالعمل ارائه میکند.
۳. فروش سیمکارتهای رند با رویکرد تجاری و تبلیغی نیز از سالهای گذشته با ایجاد بازار جداگانه و با نیازسنجی مصرفکنندگان، از سوی اپراتورهای کشور، به صورت کاملاً قانونی آغاز شد و فروش آن از طریق مزایده، تنها راه عرضه عادلانه این کالای با ویژگی متمایز است.
۴. بدیهی است که قیمت نهایی محصولات مزایدهای بر اساس رقابت شرکتکنندگان، از سوی خریداران مشخص شده و اپراتورها، دولت و سازمان امور مالیاتی، متناسب با سهم خود، برابر ضوابط و مقررات مربوطه، از فروش سیمکارتها منتفع میشوند. به دلیل معدود بودن تعداد سیمکارتهای رند، حجم این درآمد نیز در برابر درآمد حاصل از فروش سایر خدمات ارتباطی اپراتورها، بسیار محدود است.
۵. ایرانسل در قیمتگذاری بازارهای جانبی، نقشی نداشته و فروش محصولات خود را مطابق با نیاز خریدار، از طریق درگاهها و فروشگاههای رسمی و قانونی، انجام میدهد. از این رو، ابهام ایجاد زمینه برای فرار مالیاتی یا تشدید نوسانات تورمی (که خارج از کارکردهای اپراتور و کنترل آن در حیطه قانونگذاران است)، وارد نیست.
بدیهی است در صورت خرید و فروش سیمکارت توسط خریداران سیمکارتهای رند به سایر متقاضیان این سیمکارتها در بازار (پس از فروش اولیه توسط اپراتور ارائهدهنده سیمکارت)، هر گونه مالیات بر فروش یا هزینه نقل و انتقال آن، مطابق با قوانین مالیاتی و قوانین خرید و فروش، به عهده فروشنده و خریدار بعدی است.
البته در این روزها دولت تلاش میکند که به وضعیت مالیات ستانی کسب و کارها نظم و شفافیت بخشیده و در راستای مقابله با سوداگری و شفافیت اقتصادی گام بردارد، از این جهت دکترنامه نیز در گزارش های مختلف به حوزه ها و مصادیق مختلف ورود کرده و به بررسی موضوعات مختلف در این زمینه میپردازد.
انتهای پیام