عمومی

خشم پکن از اظهارات مقام پنتاگون درباره ارسال هزاران پهپاد به تایوان

در پی انتشار گزارش امروز (دوشنبه) رسانه آمریکایی مبنی بر احتمال ارسال هزاران پهپاد و شناور بدون سرنشین از آمریکا به تایوان در حمله احتمالی چین به این جزیره، پکن از واشنگتن خواست دست از ایجاد تنش در تنگه تایوان برداشته و ارتباط نظامی خود با تایپه را قطع کند.

به گزارش دکترنامه، «لیو پنگیو» سخنگوی سفارت چین در ایالات متحده گفت آمریکا باید فروش تسلیحات به تایوان را متوقف و ارتباطات نظامی خود با این جزیره خودگردان را قطع کند.

اظهارات این دیپلمات چینی پس از آن مطرح شد که «ساموئل پاپارو» رئیس فرماندهی هند و اقیانوس آرام ایالات متحده گفت در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا قصد دارد در طرحی به نام «هِل‌اسکیپ» هزاران پهپاد و شناور بدون سرنشین را برای کمک به تایپه ارسال کند.

سخنگوی سفارت چین در ایالات متحده در بیانیه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره این طرح گفت: «ایالات متحده باید به اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و ایالات متحده پایبند باشد، فروش تسلیحات به تایوان و تماس‌های نظامی با این جزیره را متوقف کند و از اقداماتی که می‌تواند باعث تنش در تنگه تایوان شود، خودداری کند.»

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس‌گرفتنش عنوان کرده است. در مقابل، ایالات متحده بر اساس توافقات نظامی که با تایوان امضا کرده، موظف است در صورت حمله چین، از این جزیره دفاع کند.

در این بیانیه همچنین با اشاره به اینکه پکن به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد تایوان را از چین جدا کند، آمده است که هیچ‌کس نباید عزم، اراده و توانایی چین در حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود را دست‌کم بگیرد. دیپلمات چینی همچنین تأکید کرد که مسئله تایوان صرفاً یک مسئله داخلی چین است و پکن در این حوزه هیچ دخالت خارجی را تحمل نمی‌کند.

روزنامه واشنگتن‌پست امروز گزارش داد که در صورت تلاش پکن برای حمله به تایوان و در دست‌گرفتن کنترل این جزیره، آمریکا مجموعه‌ای از پهپادها و شناورهای آبی را به تنکه تایوان خواهد فرستاد. این روزنامه آمریکایی با استناد به اظهارات ساموئل پاپارو در این گزارش نوشت پاپارو، رئیس فرماندهی هند به باور ایالات متحده، پکن احتمالاً قصد دارد تایوان را در یک عملیات نظامی سریع و گسترده غافلگیر کند.

پاپارو مدعی شد که بر اساس طرح «هل‌اسکیپ»، ایالات متحده قصد دارد با استفاده از چند «قابلیت محرمانه» خود به مدت یک ماه شرایط را برای نیروهای مسلح چین دشوار کند.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح شد که در اوایل ماه میلادی جاری در واکنش به اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر احتمال حمایت نظامی آمریکا از تایوان در صورت حمله چین، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت ایالات متحده باید ارسال «سیگنال‌های اشتباه» به نیروهای جدایی‌طلب در تایوان را متوقف کند.

اقدامات اخیر ایالات متحده در شرق آسیا نشان از آن دارد که آمریکا احتمال حمله چین به تایوان را جدی ارزیابی کرده و سعی دارد برای واکنش به آن آماده باشد. چین هم اقداماتی انجام داده که نشان از تدارک این کشور برای حمله به تایوان دارد. از میان این اقدامات می‌توان به محاصره این جزیره خودگردان در ماه گذشته اشاره کرد؛ اقدامی که به گفته پکن در واکنش به تحلیف یک رئیس‌جمهور جدید در تایوان انجام شد.

در سال ۲۰۲۲ با سفر «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش‌های گسترده‌ای پیرامون این جزیره خودگردان برگزار کرد. علاوه بر این، در سال میلادی گذشته نیز دیدار «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهور وقت تایوان با «کوین مک‌کارتی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی سه‌روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از پایان آن، هنوز ادوات نظامی چین آب‌های پیرامون تایوان را ترک نکرده بودند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا