درباره سویه هندی ویروس کرونا چه می‌دانیم؟

هند در حال حاضر با افزایش سریع تعداد بیماران Covid-19 دست و پنجه نرم می کند ، که این امر فشار مضاعفی را بر بیمارستان های خود وارد کرده و باعث کمبود شدید تخت و اکسیژن شده است.

به گزارش دکترنامه ، س mainال اصلی این است که آیا ویروس کرونا ویروس جدید در هند که با عنوان B.1.617 معرفی شده است ، جای نگرانی دارد؟

همچنین مبتلایان به این گونه در سایر نقاط جهان مانند ایالات متحده ، استرالیا ، سنگاپور و جاهای دیگر گزارش شده اند. نگرانی در این باره باعث شده است تا چند کشور از جمله انگلستان محدودیت سفر را برای هند و منشأ آن اعمال کنند.

اما تاکنون چه اطلاعاتی در مورد این جهش ها منتشر شده است؟

ویروس ها همیشه در حال تغییر هستند و ویروسی که باعث بیماری Covid-19 می شود تاکنون چندین هزار جهش داشته است ، اما تعداد کمی از این جهش ها نگرانی بیشتری ایجاد می کنند.

هند اولین بار ژانوم B.1.617 را در اکتبر گذشته به بانک اطلاعات جهانی (GISAID) گزارش داد.

وزارت بهداشت هند در اواخر ماه مارس اعلام کرد که 15 تا 20 درصد نمونه های مورد بررسی از ماهاراشترا است. با این حال ، آخرین آمار نشان می دهد که این رقم به 60 درصد رسیده است.

این گونه در 18 کشور جهان شناسایی شده است. وزیر بهداشت انگلیس ، مت هنکوک ، روز دوشنبه گفت که 103 مورد از گونه های هندی در کشور وی شناسایی شده است که بیشتر آنها مربوط به مسافرانی است که از هند به انگلیس وارد می شوند ، اما برخی از آنها به دلیل انتقال است. ایالات متحده همچنین به شهروندان خود توصیه کرده است حتی اگر واکسینه شده اند کامل به هند سفر نکنند. فرانسه همچنین قوانین قرنطینه را برای مسافران هندی اعمال می کند.

آیا باید نگران باشم؟

گونه B.1.617 توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک گونه مهم طبقه بندی شده است ، به این معنی که این گونه تحت نظارت است اما هنوز نگران کننده نیست. سازمان بهداشت جهانی گونه های شناسایی شده در برزیل ، آفریقای جنوبی و انگلیس را به عنوان گونه های نگران کننده طبقه بندی کرده است زیرا بیشتر عفونی هستند و اثر پادتن ها را کاهش می دهند.

گونه B.1.617 جهش های مختلفی دارد ، از جمله دو جهش مهم E484Q و L452R. همین امر باعث شده است تا این گونه به عنوان گونه ای “جهش یافته مضاعف” شناخته شود.

دانشمندان می گویند برای تعیین خطرناک تر بودن این نوع جهش در B.1.617 ، شواهد بیشتری لازم است.

راکش میشرا ، مدیر مرکز زیست شناسی سلولی و مولکولی مستقر در حیدرآباد ، یکی از محققانی است که هم اکنون B.1.617 را تجزیه و تحلیل می کند.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: به تدریج این گونه رایج می شود و جایگزین انواع دیگر می شود.

با این حال ، مشخص نیست که آیا موج کنونی شیوع ویروس کرونا در هند به این دلیل مربوط می شود یا دلایل دیگر.

جفری بارتس ، مدیر بررسی ژنوم Covid-19 در انستیتوی سانگر در انگلیس پیش بینی کرده است که گونه های هندی به اندازه سایر گونه های موجود در آفریقای جنوبی و برزیل مشکل ساز نخواهد بود. وی گفت: “چنین ماه هایی در هند بسیار کم است و بعید است به اندازه گونه های انگلیس مسری باشد.”

آیا واکسن موجود روی این گونه تأثیر دارد؟

به گزارش یورونیوز ، استیون گلدشتاین ، ویروس شناس دانشگاه یوتا گفت: “یکی از جهش ها در ژنوم است که تصور می شود محافظت از آنتی بادی در برابر عفونت های قبلی یا واکسیناسیون را کاهش می دهد.”

از طرف دیگر ، میشرا گفت که دانشمندان در حال آزمایش اثر واکسن بر روی این گونه هستند.

حتی در این صورت ، متخصصان می گویند واکسن ها هنوز در برابر بیماری ها محافظت می کنند ، به ویژه مواردی که اشکال شدید دارند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا