سلامت و دانش

درخشش نام ۶۵ مؤسسه ایرانی در بین دانشگاه‌های برتر جهان

به گزارش شفاف، محمد حسن زاده رئیس ایراندوک گفت: در رتبه بندی سال 2023 “موسسه آموزش عالی تایمز” نام 65 موسسه ایرانی در بین دانشگاه های جهان با حضور دانشگاه علوم پزشکی گلستان قرار گرفته است. ، علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی پزشکی مازندران در رتبه اول دانشگاه های ایران قرار دارد. و ورود به رتبه 351 تا 400 جهان و قرار گرفتن ایران در رتبه ششم در بین کشورهای با بیش از 50 نماینده در این رتبه بندی از ویژگی های جالب این رتبه بندی است.

به گزارش پژوهشکده علم و فناوری اطلاعات ایران (ایرندک)، استاد علوم و معرفت شناسی اطلاعات اعلام کرد: بر اساس این گزارش، دانشگاه های «علوم پزشکی گلستان»، «علوم پزشکی کرد» و «علوم پزشکی مزران» هستند. در رتبه اول کشوری و 400-351 جهانی است. سمت دو دانشگاه ایران نیز به عنوان «خبرنگار» گزارش شد. مؤسساتی که رتبه بندی جهانی آنها «گزارشگر» است، مؤسساتی هستند که داده های خود را در اختیار «موسسات آموزش عالی تایمز» قرار داده اند، اما حداقل شرایط لازم برای رتبه بندی جهانی را ندارند.

رئیس جمهور ایراندک افزود: ایران پس از ژاپن، چین و هند چهارمین کشور آسیایی از نظر تعداد دانشگاه های موجود در این رتبه بندی در سال 2023 خواهد بود که در مجموع نام 1799 موسسه از 104 کشور مختلف جهان درج شده است. در لیست در خاورمیانه ترکیه و ایران بیشترین سهم را دارند. این در حالی است که قاره آسیا با ۶۶۹ دانشگاه بیشترین نمایندگی را در این رتبه بندی دارد. در رتبه بندی نظام رتبه بندی سال گذشته، 58 موسسه از ایران در رده بندی برترین موسسات جهان قرار گرفتند. مشاهده روند سالانه حضور در دانشگاه های ایران نشان دهنده افزایش مستمر از یک دانشگاه در سال 1391 به 65 دانشگاه در سال 2023 است.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد اعلام کرد: روند سالانه حضور موسسات ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها “موسسه آموزش عالی تایمز” همواره رو به رشد است و در سال 2023 به 65 موسسه می‌رسد. لازم به ذکر است که تعداد موسسات برتر “موسسه آموزش عالی تایمز” نیز سال به سال افزایش یافته است. به عنوان مثال، در سیستم رتبه بندی نسخه 2022، 1662 موسسه از کشورهای مختلف رتبه بندی شده اند.

به گفته حسن زاده، رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی «تایمز» مؤسسات پیشرو جهان را در پنج حوزه آموزش (با وزن 30 درصد)، دیدگاه‌های جهانی (با وزن 7.5 درصد)، پژوهش (با وزن 30 درصد) قرار می‌دهد. %)، استنادها (با وزن 30٪)، درصد، و درآمد صنعت (با وزن 2.5 درصد)؛ بر اساس 13 معیار کمی ارزیابی می شود.

رتبه بندی امسال با تجزیه و تحلیل 15.5 میلیون مقاله علمی، 121 میلیون استناد، سؤالات 40000 متخصص آموزش عالی در سراسر جهان و داده های ارسال شده توسط دانشگاه ها انجام شده است. بر اساس نظام رتبه‌بندی «موسسه آموزش عالی تایمز» ویرایش 2023، «دانشگاه آکسفورد» پیشگام در جهان است و «دانشگاه هاروارد»، «دانشگاه کمبریج»، «دانشگاه استنفورد»، «انستیتو فناوری ماساچوست»، مؤسسه فناوری «کالیفرنیا»، دانشگاه پرینستون، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، دانشگاه ییل و امپریال کالج لندن در رتبه های دوم تا دهم قرار دارند.

محمدحسن زاده افزود: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرندک) با ساخت و به روز رسانی ابزارهای حرفه ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری و نوآوری کشور به دنبال کمک به سیاست گذاران برای برنامه ریزی صحیح و کارآمد در حوزه های مرتبط با رسالت خود است. این گزارش همچنین انتشارات سامانه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما) است که 90 شاخص مختلف از 55 موسسه جهانی در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری را رصد و گزارش می‌دهد و در نما در دسترس است. IRANDOC.AC .IR در دسترس همگان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا