سلامت و دانشکسب و کار ویژه

درد کف پا و روش های درمان آن

کف پاهای ما مانند ضربه‌گیرهای حیاتی و حائز اهمیتی برای بدن عمل می‌کنند. در طول روز و شب، هنگام راه رفتن و حرکت، پاها وزن بدن ما را تحمل می‌کنند و به همین دلیل، درد کف پا می‌تواند زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع، 77٪ از افراد بالغ با درد کف پا روبرو شده‌اند که این درد باعث مشکل در انجام وظایف روزمره آن‌ها می‌شود.

چه عواملی باعث ایجاد درد در کف پا می‌شود؟ دانستن بیشتر در مورد آناتومی پایتان به شما کمک می‌کند که بدانید چگونه با مشکلاتی مانند فاسئیت پلانتار یا التهاب کف پا، متاتارسالژی و نوروپاتی در کف پا کنار بیایید.

متخصصین پا در کلینیک امید برای درمان درد کف پا، برنامه‌ی درمانی مناسب که شامل فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی، ارتز و کفی مناسب پا می‌باشد را به بیماران توصیه می‌کنند. درصد بالایی از دردهای کف پا با دوره‌ای از حرکات اصلاحی، ماساژ و استفاده از کفی و کفش مناسب پا درمان می‌شوند و هیچ جای نگرانی نیست. تنها در برخی موارد خاص که مشکل پا جدی است، جراحی به عنوان گزینه‌ی آخر درمان توصیه می‌شود. اگر روش‌های محافظه‌کارانه پاسخ خوبی برای تسکین علائم درد کف پا نباشند جراحی گزینه‌ی انتخابی است؛ اما این مسئله بسیار نادر است.

Foot pain and its treatment methods

دلایل احتمالی

کف پاها، اندامی نسبتاً پیچیده است که شامل 26 استخوان، 30 مفصل و تقریباً 100 عضله و رباط می‌باشند. هر یک از این اجزاء آناتومیک، از انگشتان پا گرفته تا تاندون آشیل، به شما کمک می‌کند تا به صورت صاف و متعادل بایستید.

در یک پا سالم، استخوان‌ها، مفاصل و تاندون‌های مختلف با هم همکاری می‌کنند تا فشار ناشی از گام‌های شما را جذب کنند. اما وقوع آسیب یا مشکل در کف پا می‌تواند بسیار دردناک باشد، زیرا کف پا مسئولیت تحمل وزن کل بدن را بر عهده دارد و این باعث تحریک و ایجاد درد در کف پا در هنگام ایستادن می‌شود.

فاسئیت پلانتار (التهاب تاندون کف پا)

یکی از متداول‌ترین عوامل ایجاد درد در کف پا، فاسئیت پلانتار است. اگر دچار ورم کف پا باشید، در واقع بافتی که در امتداد قوس کف پا (بین پاشنه و انگشتان پا) واقع شده است، ملتهب می‌شود. این التهاب می‌تواند باعث ایجاد دردهای شدید و تیرکشنده‌ای در پاشنه یا پایین پا شود.

افرادی که کفش‌هایی می‌پوشند که پشتیبانی ضعیفی در ناحیه قوس کف پا دارند یا کسانی که به مدت طولانی روی سطوح سخت راه می‌روند یا می‌ایستند یا پابرهنه راه می‌روند، بیشتر مستعد ابتلا به ورم کف پا هستند.

علائم فاسئیت کف پا (التهاب تاندون کف پا) اغلب در صبح یا در مدت طولانی استراحت، تشدید می‌شود. هنگامی که از خواب بیدار و از رختخواب خارج می‌شوید، ممکن است احساس درد شدیدی در پاشنه پا یا جای دیگری در پایین پا داشته باشید. انجام حرکات کششی ملایم، استفاده از کیسه‌ی یخ یا گرما و ورزش‌های کم برخورد (یک پا با زمین در تماس است) مانند پیاده‌روی می‌توانند به کاهش این درد کمک کنند.

متاتارسالژی یا درد زیر پنجه پا

متاتارسالژی یکی دیگر از دلایل احتمالی درد کف پا شما است. بیماران مبتلا به متاتارسالژی اغلب درد و التهابی را در توپی زیر انگشتان پای خود، درست در پشت انگشتان، گزارش می‌کنند. چه عواملی باعث این ناراحتی می‌شود؟ متاتارسالژیا می‌تواند از طریق فعالیت‌هایی با برخورد زیاد، مانند پرش یا دویدن، ایجاد شود که می‌تواند باعث تحریک فشار در انتهای پاها شود.

در یک مطالعه در زمینه‌ی پزشکی نشان داده شد که 80٪ از افراد در دوره‌ای از زندگی خود متاتارسالژی را تجربه کرده‌اند. بسیاری از بیماران گزارش می‌کنند که دردهای خفیف تا متوسطی که به خاطر​​ متاتارسالژی دارند، پس از استراحت دادن به پاها و استفاده از کفی طبی در کفش، برطرف می‌شود.

نوروپاتی محیطی

درد کف پا را می‌توان به سیستم عصبی بدن نیز نسبت داد. در حالی که التهاب بافتی باعث متاتارسالژی و فاسئیت پلانتار می‌شود، میلیون‌ها نفر دچار درد عصبی در پاهای خود می‌شوند.

درمان و شناسایی درد عصبی یا نوروپاتی ممکن است نسبت به سایر بیماری‌های کف پا پیچیده‌تر باشد. در نوروپاتی، سیستم عصبی بیمار یا آسیب دیده است و یا در حال ضعیف شدن است.

سیستم عصبی ما پا و انگشتان پا را به مغزمان متصل می‌کند و سیگنال‌هایی را در سراسر بدن انتقال می‌دهد که به ما امکان حرکت و احساس در انگشتان پا را می‌دهد. گاهی اوقات، یک آسیب یا بیماری می‌تواند این سیگنال‌ها را با مشکلاتی مواجه کند و منجر به بروز درد در این ناحیه شود.

درد عصب محیطی می‌تواند به صورت احساس گزگز، سوزش یا احساس سوزن سوزن شدن بروز کند.

نوروما

به دلیل التهاب یا بزرگ شدن اعصاب دیجیتال یا انگشتی است. این اعصاب تا پایین کف پا کشیده می‌شوند و به انگشتان حس می‌دهند. همان کارهایی که باعث می‌شود فرد دچار متاتارسالژی شود، می‌تواند باعث ایجاد یک نوروم نیز شود. این شامل فعالیت‌هایی است که در آن‌ها از کف پا بیش از حد استفاده می‌شود، مانند دویدن، پوشیدن کفش بدون پشتیبانی مناسب یا پوشیدن کفش خیلی پاشنه بلند. بیماران مبتلا به نوروم ممکن است احساس کنند که یک سنگریزه یا جسم خارجی در امتداد پایین پا وجود دارد که معمولاً بین انگشتان دوم و سوم یا سوم و چهارم احساس می‌شود. این عارضه معمولاً با بی‌حسی / گزگز / سوزش دو انگشت مجاور همراه است.

سزاموئیدیت یا شکستگی استرسی سزاموئید

سزاموئیدها، دو استخوان کوچک در زیر توپی انگشت شست پا هستند. آن‌ها به عملکرد تاندونی که انگشت شست را خم می‌کند کمک می‌کنند. این استخوان‌ها می‌توانند متحمل بار بیش از حد شده و ملتهب شوند و در نتیجه باعث درد و تورم در کف پا گردند. اگر بار وارده بیش از حد باشد، ممکن است شکستگی استرسی در این استخوان‌ها ایجاد شود. آسیب دیدن این استخوان‌ها باعث بروز دردی مستقیم در پایین انگشت شست پا می‌شود.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

در بعضی از افراد، درد کف پایشان در طی چند روز برطرف نمی‌شود؛ اما افراد دیگر با درد مزمن کف پا کنار می‌آیند. هر نوع درد در کف پا که مانع از ادامه زندگی روزمره شما شود، دلیل بالقوه‌ای برای نگرانی و مراجعه به پزشک است.

مراجعه:

• درد جدیدی که بیش از چند روز طول می‌کشد.
  • دردی که مانع راه رفتن شما می‌شود.
  • سرگیجه یا حالت تهوع مربوط به درد کف پا (که می‌تواند نشان دهنده شکستگی استخوان باشد)
  • تب یا تورم مربوط به درد کف پا (که می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد)
  • تصادف یا آسیب دیدگی که می‌تواند باعث درد کف پا شود.
  • بدتر شدن درد مزمن در کف پا

درد کف پا نشانه چیست؟

برای اینکه بدانید درد کف پا نشانه چیست، ابتدا باید به دنبال دلیل ایجاد درد در کف پا بگردید. گاهی درد نشانه بیماری‌های بخش‌های دیگر بدن است. برای مثال، اگر داشته باشید، با درد کف پا و کمر روبرو خواهید شد. گاهی درد به بخش‌های دیگر بدن ارتباطی ندارد و خود پا دچار مشکلات مختلفی مانند عفونت، آسیب یا بیماری‌های دیگر شده است.

انواع درد کف پا

انواع درد کف پا را می‌توان به شدید، متوسط و خفیف تقسیم‌بندی کرد:

• اگر دچار درد شدید کف پا شده باشید، همیشه این درد را احساس می‌کنید و حرف زدن، خوابیدن، حرکت کردن دشوار و غیرممکن است.
  • در نوع متوسط نیز همیشه این درد را احساس می‌کنید و تمرکز کردن و خوابیدن به کاری دشوار تبدیل می‌شود؛ ولی می‌توانید بدون کمک دیگران از تخت خواب خود بلند شوید، دوش بگیرید و لباس بپوشید.
  • در موارد خفیف، برخی اوقات این درد را احساس می‌کنید. این درد آزاردهنده است؛ ولی شما می‌توانید فعالیت‌های روزمره را انجام دهید، به محل کار بروید و بخوابید.
    انواع درد کف پا را می‌توان از نظر مکان درد نیز تقسیم‌بندی کرد که عبارت‌اند از: ، درد زیر پنجه پا، درد قوس و درد انگشت پا.

علائم درد کف پا

درد، تورم، کبودی، درد ناگهانی، سوزش و دشواری در بلند کردن پا از روی زمین از علائم درد کف پا به شمار می‌روند. این علائم هنگامی که شروع به راه رفتن می‌کنید، بدتر می‌شوند. همچنین زمانی که استراحت می‌کنید، شدت علائم کمتر می‌شود. گاهی ممکن است احساس کنید سنگی کوچک زیر کف پا وجود دارد. این علامت نیز یکی دیگر از علائم درد کف پا محسوب می‌شود.

علت درد کف پا

پا را می‌توان بخشی پیچیده از بدن محسوب کرد؛ زیرا هر پا دارای 26 استخوان، 30 مفصل و تقریبا 100 ماهیچه و رباط برای اتصال استخوان‌ها است. همه بخش‌های ذکرشده به شما کمک می‌کنند بایستید، تعادل خود را حفظ کنید و راه بروید. این پیچیدگی باعث می‌شود انواع درد را احساس کنید. برای مثال، ممکن است کف پا فقط زمانی که به آن فشار وارد می‌کنید یا فقط در شب‌ها دچار درد شود.

با توجه به این توضیحات، درد کف پا ممکن است به دلایل بسیاری مشاهده شود. کفش‌های غیراستاندارد یا آسیب‌های فیزیکی به پا می‌توانند علت بسیاری از دردهای کف پا باشند. آسیب‌های فیزیکی ممکن است به علت ورزش یا ایستادن بیش از اندازه هنگام کار کردن مشاهده شود.