عمومی

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گلستان چه گذشت؟

دکترنامه/گلستان شصت و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان با حضور «مهدی ضیغمی» سرپرست سازمان توسعه تجارت کشور در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد.

مهدی ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه تجارت کشور عصر امروز پنج‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ در این جلسه که با آیین تجلیل از ۱۴ صادرکننده برگزیده استان همراه بود، اظهار کرد: طی دو دهه گذشته بر صادرات غیر نفتی تأکید می‌شود که در سال گذشته از این طریق ۵۳ میلیارد ریال درآمد عاید کشور شده است.

وی با بیان اینکه در سه ماه نخست سال‌جاری ۱۲ و نیم میلیارد ریال درآمد صادرات غیرنفتی که نسب به مدت مشابه سال گذشته حدود یک و نیم میلیارد دلار و حدود ۱۶ درصد کاهش داشته، ثبت شده است، ادامه داد: در بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کاهش در کالاهای وابسته به نفت بوده و در حوزه‌های معدن ۳ درصد، صنایع ۱۰ درصد و کشاورزی ۱۴ درصد رشد داشته‌ایم.

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گلستان چه گذشت؟

سرپرست سازمان توسعه تجارت کشور با تأکید بر اینکه سیاست‌های اتخاذی دولت در صادرات بخش خصوصی نقش مهمی داشته است، افزود: صادرات یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و اینها نتیجه دیپلماسی یک بازرگان و تاجر برای برقراری مراودات اقتصادی و تجاری است.

وی با انتقاد از اینکه هنوز «صادرات» به عنوان اولویت اول کشور دیده نمی‌شود و اولین جایی که خیلی تلاش می‌کند این مقوله را ترویج دهد و مدافع اصلی صادرکنندگان باشد، سازمان توسعه تجارت هدف توسعه است، خاطرنشان کرد: صادرات امری پایدار و با پشتوانه بوده و اگر کالای صادر می‌شود بر اساس استمرار و تعهد تاجر خارج از کشور است و وقتی جلوی صادرات برخی کالاها را می‌گیریم عملاً کل اعتبار صادرکننده از بین می‌رود که باید اینگونه مشکلات مرتفع شود.

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گلستان چه گذشت؟

بخش خصوصی سرمایه اجتماعی کشور است

نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در این جلسه بر استفاده از پیمانکاران بومی و توانمند در حوزه‌های مختلف توسعه‌ای استان تأکید کرد و گفت: پرداخت‌نشدن طلب پیمانکاران قابل پذیرش نیست و باید راهکاری برای این‌ موضوع مهم اندیشیده شود.

رمضانعلی سنگدوینی با بیان اینکه باید رتبه پیمانکاران استان گلستان تقویت شود، گفت: در این صورت است که شاهد حضور پیمانکاران گلستان در سطح ملی و حتی سطح بین‌المللی خواهیم بود.

وی بخش خصوصی را سرمایه اجتماعی و عامل پیشرفت کشور دانست و بیان کرد: بوروکراسی اداری کشور را فلج کرده و خودمان خودتحریمی کرده‌ایم و باید موانع و مشکلات بازرگانان با هدف برقراری امنیت و آرامش کار در حوزه تجارت مرتفع شود.

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گلستان چه گذشت؟

رشد ۸۵ درصدی صادرات کالا از گلستان

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان در جلسه مذکور با اشاره به اینکه ۱۰ شاخص در انتخاب فرآیند صادرکنندگان برگزیده سال ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ دخیل است، گفت: ارزآوری، رعایت استانداردها، اشتعالزایی و دیگر مؤلفه‌ها در این فرآیند مدنظر قرار می‌گیرد.

درویشعلی حسن‌زاده ارتباط خوب دولت سیزدهم با کشورهای مختلف آسیای میانه و ترکمنستان را عامل روند صادرات خوب کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۴۱۷ میلیون دلار صادرات کالا از استان گلستان داشتیم که رشد ۸۵ درصدی دارد.

وی اضافه کرد: با همت فعالان حوزه اقتصادی، بازار هدف استان گلستان به ۳۳ کشور افزایش یافته که ۱۰ کشور اروپایی بوده و با توجه به تحریم‌های ظالمانه این بسیار خوب است.

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گلستان چه گذشت؟

سیاست‌های انقباضی بانک‌ها آسیب جدی در عرصه تولید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی گرگان با بیان اینکه حضور «سیداحسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی در کمتر از ۱۰ روز گذشته در گلستان می‌تواند برای استان بسیار مثمرثمر باشد، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی به عنوان مشاور سه قوه برای توسعه، عمران و آبادانی کشور است.

امیر یوسفی با اشاره به برخی مشکلات پیش‌روی صنعت و تجارت از قبیل مرغ و تورم داخلی، اظهار کرد: مشکلات پس از جمع بندی با وزرای دولت مطرح شد و همه دست‌اندرکاران در تلاش هستند تا در اسرع وقت آنها را مرتفع کنند.

وی سیاست‌های انقباضی بانک‌ها را آسیبی جدی در عرصه تولید برشمرد و گفت: نباید طوری رفتار کنیم که چرخه تولید واحدهای تولید متوقف شود تا بخواهیم دوباره پرداخت هزینه‌های مضاعف آنها را به چرخه برگردانیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بر لزوم ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه آزاد اینچه‌برون و پایانه صادراتی محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: استان گلستان ظرفیت‌های بالقوه بسیاری دارد که اگر به آنها پرداخته شود می‌تواند زمینه‌ساز عمران و آبادانی استان شود.

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گلستان چه گذشت؟

به گزارش دکترنامه، در پایان جلسه این شورای «محسن ابراهیمی» مدیرعامل شرکت گلستان صباح، «عالی ماهیان» شرکت شیرفجر گنبد، «مرتضی حسینی‌مقدم» شرکت گلستان عصاره، «زهره حسینی‌مقدم» شرکت گلچین قابوس، «ارازولی ناعمی» شرکت کانسارخزر، «پولاد نیازی» شرکت بانیار پلیمر گنبد، «سیدعلی سیدرضایی» شرکت پروفیل آرش، «احمد صمدی» شرکت صنعت چوب شمال، «سیدمحمد سیدکریمی» شرکت پاس‌پلاست شمال، «آتانفس رودی» شرکت یاران بهار گلستان، «غلامرضا دولت‌آبادی» شرکت بافه‌سیم گلستان، «حسین چهرگانی» سیمان پیوند گلستان، «روح‌اله شاهینی» میوه و تره‌بار و «سیدمجتبی جوادی» محصولات دامی چرم و سالامبور به عنوان ۱۴ صادرکننده برتر استان گلستان معرفی و تجلیل شدند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا