سلامت و دانش

دستگاهی که رد ویروس کرونا را در هوا می زند

رقابت برای ردیابی شیوع کووید-19 دانشمندان چینی را بر آن داشته تا سیستم هایی را برای تشخیص اثرات ویروس کرونا در هوا توسعه دهند.

این فناوری جدید برای اولین بار با شروع بازی های المپیک زمستانی پکن در سال 2022 به عنوان بخشی از تلاش های این کشور برای جلوگیری از شیوع این بیماری رونمایی شد.

لیو پنگ، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه شین هوا و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی این مطالعه، گفت: عملیات سرکوب ویروس در طول مسابقات شامل تعدادی کار، از جمله تمیز کردن تجهیزات تست و شرکت‌کنندگان، و آزمایش‌های هوا برای تشخیص حضور یا عدم حضور است. ویروس ها هشدار اولیه

اگرچه بیماری کووید-19 عمدتاً از طریق قطرات تنفسی منتشر شده از دهان هنگام سرفه یا عطسه منتشر می شود، محققان دریافتند که ویروس می تواند در داخل خانه نیز توسط ذرات آئروسل باقی مانده در هوا منتقل شود.

آئروسل نامی است که به سوسپانسیون یا تعلیق ذرات جامد یا قطرات مایع در گاز داده می شود. به طور کلی کولر گازی ذرات گرد و غبار معلق در هوا هستند. مه دود، گرد و غبار دریا، آلودگی هوا و مه دود نمونه هایی از تهویه هستند.

تشخیص کرونا در هوا با دستگاه های پیشرفته

ابزارهای جدید توسعه یافته شامل یک جمع کننده قابل حمل است که برای مکیدن هوای محیط و مطالعه قطرات ذرات ریز در هوا که می توانند از طریق هوا پخش شده و ویروس کرونا را منتقل کنند، طراحی شده است. پس از گندزدایی، گاز جمع آوری شده مایع شده و با آشکارساز اسید نوکلئیک آزمایش می شود.

به گفته محققان، این آشکارساز 10 برابر بیشتر از کیت های تست اسید نوکلئیک معمولی حساس است.

لیو افزود: حساسیت این دستگاه 20 کپی در میلی لیتر است در حالی که حساسیت دستگاه های معمولی 200 تا 500 کپی در میلی لیتر است. این بدان معناست که حتی نمونه‌هایی با بار ویروسی کم نیز می‌توانند توسط آشکارسازها شناسایی شوند. کل فرآیند آزمایش، از جمع‌آوری نمونه‌های هوا تا ارائه نتایج به مقامات محلی کنترل بیماری، کمتر از چهار ساعت طول می‌کشد.

قبل از استفاده، این سیستم در پنج سایت در پکن 2022 آزمایش شد.

پکن نیوز اواخر ماه گذشته گزارش داد که انتظار می رود بیش از 100 نمونه هوا در طول بازی های المپیک مستقر شوند.

منگ روی، معاون منطقه شیانگ یانگ پکن، که میزبان مسابقات ملی اسکیت سرعت است، در یک کنفرانس مطبوعاتی در 9 فوریه گفت که این فناوری شامل رختکن و توالت در مناطقی می شود که ورزشکاران قبل از شروع، گرم می شوند. عملیات ردیابی هوابرد روزانه انجام می شود.

لیو به این نتیجه رسید که این سیستم احتمالاً در آینده در بیمارستان ها، ایستگاه های قطار و فرودگاه ها استفاده خواهد شد.

46

دکمه بازگشت به بالا