سلامت و دانش

دلایل ریزش مو و 5 راهکار جلوگیری از آن

ریزش مو می تواند در هر زمان و به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. آیا می دانستید ریزش 50 تا 100 تار مو در روز کاملا طبیعی است؟ این ممکن است مقدار قابل توجهی از مو به نظر برسد، اما اگر روزانه متوجه ریزش مو هستید، احتمالاً اینطور است. این نوع ریزش مو به دلیل چرخه طبیعی رشد مو و شکستگی مو ایجاد می شود. بنابراین اگر متوجه موهای بیشتری روی شانه یا زیر دوش شدید، احتمالاً جای نگرانی نیست. همچنین، اگر موهای تیره یا بلندتری دارید، ممکن است موهای شما بیشتر ریزش کنند، اما نگران نباشید. اگر فکر می کنید بیشتر از مقدار مجاز روزانه خود ریزش دارید و می خواهید بدانید چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید، این مقاله برای شما مناسب است.

محرک ریزش مو

محرک های ریزش مو به سه دسته تقسیم می شوند: نوع اول ژنتیکی است که معمولاً به معنای ریزش موی دائمی است. نوع دوم ریزش مو ناشی از شکستگی و ریزش مو است که اغلب نتیجه یک بیماری موقتی است و در نوع سوم تغییرات هورمونی (مثل بعد از بارداری) یا عوامل سبک زندگی باعث ریزش مو می شود. شما نمی توانید از نظر ژنتیکی ریزش مو را متوقف کنید و فقط با کاشت مو می توانید آن را بهبود بخشید، اما خبر خوب این است که می توان از ریزش مو به دلیل آسیب یا عوامل سبک زندگی جلوگیری کرد.

استفاده از شامپوی نامناسب

انتخاب شامپو نادرست می تواند باعث ریزش مو و آسیب به ساقه مو شود. در واقع استفاده نکردن از شامپویی که برای محیط و شرایط پوست سر شما مناسب نیست، برای شما مفیدتر خواهد بود. شامپوهای خارجی به برخی افراد حالت وز و سوزش می دهد. دلیل این مشکل عدم سازگاری شامپو با محیط و اقلیم در ایران است. محصولات ایرانی با کیفیت خوب را تهیه کنید. محصولات مختلف از برند شون انتخاب مناسبی برای شما هستند. محصولات مختلف این برند برای مو و پوست سر سالم می تواند یک رژیم کامل برای موهای شما باشد.

گرمای بیش از حد خطرناک است

علل ریزش مو و 5 راه برای پیشگیری از آن

تقریباً همه از سشوار و اتو استفاده می کنند و اکثر افراد روش صحیح را نمی دانند. برای استفاده از سشوار توصیه می شود از درجه روشن استفاده کنید و سشوار را در فاصله 20 سانتی متری از مو نگه دارید تا تارهای مو نسوزد. در مورد استفاده از اتو و سشوار و برس های حرفه ای بعد از دوش گرفتن، سعی کنید ابتدا موهای خود را کاملا خشک کنید و سپس شروع به استفاده از این محصولات کنید. همچنین استفاده از بهترین مارک سشوار برای به حداقل رساندن آسیب ایده خوبی است.

چگونه از ریزش مو به دلیل شکستگی و عوامل سبک زندگی جلوگیری کنیم؟

عوامل سبک زندگی مانند استرس، محیط و عادات بدی مانند سیگار کشیدن همگی می توانند در ریزش مو نقش داشته باشند. بنابراین، اگر می خواهید بدانید چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید، باید بتوانید وضعیت زندگی و سلامت خود را به درستی بررسی کنید. در ادامه برخی از عوامل آسیب رساندن به مو را خواهید خواند:

  1. سطوح استرس را کاهش دهید

اگر بیش از حد معمول تحت استرس هستید، ممکن است متوجه ریزش موی بیشتری شوید. بنابراین با صرف زمان برای خود و ارزیابی مجدد اولویت های زندگی خود با این تأثیر مقابله کنید. ممکن است ساده به نظر برسد، اما ورزش کردن و وقت گذاشتن برای پیاده روی، خواندن مجله یا کتاب، خواب یا مدیتیشن می تواند سطح کلی استرس شما را برای جلوگیری از ریزش مو تغییر دهد. این یکی از اصلی ترین مناطقی است که می توانید ریزش مو را متوقف کنید و به طور طبیعی موها را دوباره رشد دهید. وقتی سطح استرس کم باشد، سرعت رشد مو تنظیم می شود و در نتیجه ریزش مو کمتر می شود.

  1. رژیم غذایی خود را کنترل کنید

علل ریزش مو و 5 راه برای پیشگیری از آن

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی به حفظ سلامت تارهای مو کمک زیادی می کند. اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی اصلی مورد نیاز شما از یک رژیم متعادل باشد، نه تنها بر رشد مو، بلکه بر وضعیت تارهای موجود نیز تأثیر می گذارد. اگر کالری کافی نمی خورید یا کمبود پروتئین دارید، به خاطر داشته باشید که بدن شما برای عملکرد صحیح به مواد مغذی نیاز دارد.

  1. نوسانات هورمونی

نوسانات هورمونی می تواند بر ریزش مو به خصوص در خانم ها تاثیر بگذارد. یک رژیم غذایی خوب، طبق توصیه پزشک، ممکن است کلید جلوگیری از ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی باشد. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که سطح هورمون ها در طول زندگی یک زن تغییر می کند که می تواند بر میزان ریزش مو در هر مرحله تأثیر بگذارد. اگر بعد از بارداری هستید نگران نباشید، کاملا طبیعی است! در دوران بارداری ریزش مو کمتر است، بنابراین بعد از بارداری شاهد ریزش موی بیشتری خواهید بود. بنابراین، اگر متوجه شدید که بیشتر از حد معمول موهایتان می ریزد، نترسید! اگر فکر می کنید که عدم تعادل هورمونی ممکن است ریشه ریزش موی شما باشد و نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

  1. پوست و پوست سر را بررسی کنید

یک پوست سر سالم می تواند به رشد موی سالم منجر شود. بنابراین، اگر متوجه تحریک پوست سر شدید، ارزش آن را دارد که علل احتمالی را به عنوان راهی برای جلوگیری از ریزش مو بررسی کنید.

  1. تغییرات محیطی باعث ریزش مو می شود

محیط می تواند نقش زیادی در وضعیت موهای شما داشته باشد. تغییر فصل مو به این معنی است که ممکن است لازم باشد روتین مراقبت از مو را کمی تغییر دهید تا از تارهای خود در برابر آسیب محافظت کنید. کلاه در تابستان برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند تفاوت زیادی در استحکام موهای شما ایجاد کند. در حالی که استفاده از کلاه در ماه های زمستان می تواند موهای شما را شکننده و خشک نشان دهد، باید هر فصل به روش جدیدی روی آورید تا آسیب به موهایتان به حداقل برسد. آلودگی نیز با ریزش مو مرتبط است و به وضعیت تارهای مو آسیب می رساند. اگر در محیط زندگی می‌کنید یا در معرض آلودگی زیادی هستید، از شامپوی شفاف‌کننده استفاده کنید که آلودگی را از بین می‌برد و در عین حال تارهای مو را تقویت می‌کند تا در برابر آلودگی محافظت کند.

دلایل مختلفی مانند رنگ و دکلره مو، رطوبت زیاد، استفاده از داروهای شیمیایی و برخی مکمل ها می تواند باعث ریزش مو شود و برای مقابله با آن باید قبل از استفاده از هر محصولی اطلاعات لازم را به دست آوریم.

نویسنده: سراقبالی

دکمه بازگشت به بالا