دویدن چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

دویدن ورزشی است که افراد زیادی آن را دوست دارند. دویدن نیاز به تجهیزات و امکانات خاصی ندارد و در زمان ها و مکان های زیادی قابل انجام است.

به گزارش دکترنامه، تحقیقات نشان می دهد که دویدن روزانه تنها به مدت پنج تا 10 دقیقه و با سرعت متوسط ​​می تواند فواید مختلفی داشته باشد.

در ادامه به نقل از وب ام دی به برخی از فواید و اثرات مثبت و شگفت انگیز دویدن می پردازیم.

* سلامت قلب را بهبود می بخشد

حداقل 10 دقیقه پیاده روی در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در افرادی که می دویدند تقریباً به نصف کاهش یافت.

* بهبود کیفیت خواب

کیفیت خواب برای سلامت انسان بسیار مهم است. بدن شما هنگام خواب خود را ترمیم می کند، به همین دلیل است که با احساس شادابی از خواب بیدار می شوید. با این حال، کارشناسان توصیه می کنند که از دویدن در بعد از ظهر خودداری کنید.

* بهبود سلامت زانو و کمر

مطالعه ای که بر روی 675 دونده ماراتن انجام شد نشان داد که آنها نسبت به سایر افراد سطوح کمتری از التهاب مفاصل (آرتریت) داشتند. دویدن خطر ابتلا به مشکلات کمر در سنین بالا را کاهش می دهد.

* تقویت حافظه

دویدن در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر مثبتی بر مغز شما می گذارد. ورزش هوازی ضربان قلب شما را افزایش می دهد و باعث تعریق می شود که به نوبه خود باعث افزایش اندازه هیپوکامپ، بخشی از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است، می شود.

* سرماخوردگی را کاهش می دهد

انجام ورزش های هوازی مانند دویدن حداقل پنج روز در هفته احتمال عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را تا 43 درصد کاهش می دهد.

* اثر روانی مثبت

دویدن به بهبود خلق و خو، تمرکز و کیفیت کلی زندگی کمک می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا