اقتصادی

راه‌اندازی مرکز تحقیقات پلی‌یورتان با هدف جذب نخبگان در ماهشهر/تامین نیازهای صنایع پایین‌دستی

مدیر ارتباط با صنعت و دانشگاه پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی از راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی پلی یورتان در پتروشیمی کارون خبر داد و گفت: تمرکز این مرکز با هدف جذب نخبگان و اساتید دانشگاهی، توسعه فناوری پلی یورتان‌ها در صنایع پایین‌دستی است.

دکتر سید محمدمهدی مرتضوی در گفت‌وگو با دکترنامه، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی را به عنوان مرجع توسعه فناوری‌های مرتبط با پلیمر در کشور توصیف کرد و گفت: این پژوهشگاه در حوزه‌های تخصصی پلیمر و پتروشیمی از ۲۵ سال قبل مشغول به فعالیت شده و یکی از زمینه‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه “پلی یورتان” است.

وی با اشاره به ایجاد گروه پژوهشی پلی‌یورتان در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، اظهار کرد: صنعت پلی یورتان یک صنعت رو به رشد و با حاشیه ارزش افزوده بالایی است و یکی از چالش‌های صنعت پتروشیمی، زنجیره ارزش است که متاسفانه در بسیاری از صنایع کشور مغفول مانده است.

مرتضوی با اشاره به فعالیت گسترده یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه، یادآور شد: این شرکت ماده اولیه صنایع مرتبط با پلی یورتان را تامین می‌کند و با ایده مدیر عامل این شرکت، مرکز تحقیقات پلی یورتان در ماهشهر راه‌اندازی شده است.

مدیر ارتباط با صنعت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی راه‌اندازی این مرکز تحقیقات را پیرو امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این شرکت دانش‌بنیان و این پژوهشگاه دانست و ادامه داد: این دو قطب صنعت و دانشگاه با همکاری یکدیگر این مرکز تحقیقاتی- صنعتی پلی‌یورتان را با هدف تربیت نیروی متخصص، ایجاد فرصت مطالعاتی برای اساتید جوان، ایجاد زمینه تحقیقاتی برای دانشجویان دوره دکتری و پسا دکتری و جذب نخبگان در این صنعت، راه‌اندازی کردند.

مرتضوی ادامه داد: صنعت پایین‌دستی پلی یورتان که شامل صنایعی چون کفش، خودروسازی، رنگ و پوشش و مبلمان می‌شود، به شدت در حال رشد است و نیاز ۲۰۰ هزار تنی در کشور و کشورهای منطقه از پلی یورتان وجود دارد و ایران به عنوان هاب پلی‌یورتان می‌تواند عمل کند و نسبت به صادرات محصول و دانش فنی اقدام کند.

وی راه‌اندازی این مرکز تحقیقاتی را گام مهمی در جهت انسجام بخشی به ارتباط صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه دانست و گفت: اولین همایش تخصصی صنعت پلی‌یورتان به همت این شرکت دانش‌بنیان و پژوهشگاه در بهار سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.  

به گزارش دکترنامه، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت پتروشیمی، تفاهم‌نامه‌ای را با پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به عنوان سند همکاری راهبردی با این پژوهشگاه به امضا رساند. بر اساس این تفاهم‌نامه مرکز “تحقیقات صنعتی پلی یورتان ایران” در پتروشیمی کارون راه‌اندازی شده است.

با امضای این تفاهم‌نامه مقرر شد، رشته‌ تخصصی مرتبط با صنعت پلی‌یورتان در دانشگاه‌ها با همکاری پتروشیمی کارون و وزارت نفت راه‌اندازی شود تا از این طریق نیروی متخصص صنعت پلی یورتان پرورش یافته و در صنایع پایین‌دستی بکارگیری شود.

تدوین نقشه راه صنعت پلی یورتان، انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و بومی‌سازی فناوری‌های مرتبط با صنعت پلی‌یورتان، ایجاد سازوکارهای ارتباطی مناسب جهت ارتباط مؤثر با صنایع پایین‌دستی، هلدینگ خلیج فارس و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تلاش برای جهت‌دهی دانش و فناوری محققان کشور جهت به‌روزرسانی دانش فعلی و ایجاد نوآوری در صنعت پلی‌یورتان کشور، ایجاد سازوکار لازم برای استفاده متقابل از تجهیزات و امکانات پژوهشی و تحقیقاتی پژوهشگاه و شرکت و همچنین ایجاد زیرساخت‌های نیمه‌صنعتی مناسب در پژوهشگاه و شرکت جهت نیل به توسعه سبد محصولات پتروشیمی کارون از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا