سازمان ملل: بدهی حق عضویت ایران ناشی از مشکل انتقال پول است

استفان دوجاریک روز سه شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مقامات جمهوری اسلامی ایران می گویند ماه هاست با دبیرخانه در ارتباط هستند تا موضوع را حل کنند و معتقدند دلیل اصلی آن تحریم های یک جانبه آمریکا است. آخرین تحولات و تلاش ها در این زمینه چیست؟

وی افزود: در اینجا دو موضوع جداگانه وجود دارد ، مسئله اول این است که ما با نماینده دائمی ایران و همچنین دیگر مقامات ذیربط ایرانی در ارتباط نزدیک بوده ایم.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: برای ما کاملاً واضح است که ایران در تلاش بوده است راهی برای پرداخت بودجه سازمان ملل متحد پیدا کند که این امر به دلیل عواقب آشکار موضوع انتقال پول (پول) است.

دوجاریک افزود: ما با آنها تبادل نظر کرده ایم و از حسن نیت مقامات ایرانی برای حل این مسئله کاملاً آگاهیم زیرا در صدد حل آن هستیم.

وی افزود: مشکل دوم این است که ما موظف هستیم لیست کشورهایی را که مبلغ مشخصی را پرداخت نکرده اند به مجمع عمومی اعلام کنیم ، نامه به مجمع عمومی یک نامه منظم برای مراحل اداری است و منعکس کننده تلاشی نیست که انجام شده است.

دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که جمهوری اسلامی ایران و هشت کشور دیگر حقوق خود را به بودجه سازمان ملل پرداخت نکرده اند و این حق رای آنها را به خطر می اندازد.

علاوه بر این ، سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ، اظهار داشت که ایران مدت طولانی با وزارت دارایی سازمان ملل متحد در ارتباط با معرفی کانال های امن به دلیل مسدود کردن کانال های بودجه ایالات متحده در ارتباط بوده است.

وی افزود: در سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران با وجود محدودیت های اعمال شده توسط تحریم های یک جانبه آمریکا ، همیشه از کانال های عضویت خود برای پرداخت هزینه عضویت در سازمان ملل استفاده کمی کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: آخرین پیشنهاد کشورمان در این زمینه پرداخت این بدهی از طریق استفاده از منابع مسدود شده در کره جنوبی توسط سازمان ملل با مجوز بانک مرکزی است که در حال مذاکره و هماهنگی دبیرخانه سازمان ملل است.

خطیب زاده هشدار داد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که به دلیل تجاوز قبلی آمریکا به دارایی های بین المللی ایران ، سازمان ملل از آن برای انتقال حق عضویت ما از طریق “بانک های واسطه” آمریکایی استفاده نمی کند یا این سازمان ها امنیت مسیرهای انتقال را تضمین می کنند.

311311

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا