اقتصادی

سامانه رصد اشتغال پاسخی به تردیدهای آماری

معاون وزیر کار معتقد است سامانه ملی رصد اشتغال به شفاف‌سازی آمار اشتغال کمک می‌کند و پرسش‌ها در خصوص مشاغل ایجاد شده را پاسخ می‌دهد.

به گزارش دکترنامه، سامانه ملی رصد اشتغال با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی راه‌اندازی شده است. با استفاده از این سامانه عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغال و شناسایی آمار بیکاران و شاغلان و فرصت‌های شغلی موجود مشخص می‌شود.

سامانه رصد ثبت اشتغال یکی از راهکارها برای ساماندهی اشتغال به شمار می‌رود و افراد جویای کار می‌توانند با ثبت نام درآن درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب اعلام کنند.

این سامانه هم اکنون روی سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال هر دستگاه و تعداد شاغلان در سطح استانی و شهرستانی در آن بارگذاری می‌شود. فرصت‌های شغلی موجود نیز به طور روزانه در سامانه رصد می‌شوند تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، بهره برداری مطلوب از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد.

در بحث آمارهای اشتغال ایجاد شده بعضا تردیدهایی وجود داشت و برخی نگاه‌ها این میزان اشتغال ایجادی را غیر رسمی و حتی غیرواقعی عنوان می‌کردند اما به گواه آمارهای مرکز آمار ایران، بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی و برخی استخدام‌ها این آمارها مورد تایید قرار گرفت.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار معتقد است که سامانه ملی رصد اشتغال بستری برای شفاف‌سازی آمار اشتغال بدون نیاز به برگزاری جلسه به تفکیک دستگاه و شهرستان و جنسیت فراهم می‌کند و موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ می‌شود.

وی می‌گوید: مساله‌ای که وجود داشت این بود که بسیاری می‌پرسیدند شغل‌هایی که ایجاد شده در کجا و چگونه هست که سامانه ملی رصد اشتغال در راستای شفاف‌سازی آمار اشتغال می‌تواند کمک کننده باشد.

به گفته کریمی بیرانوند نظارت بر حوزه اشتغال و سیاستگذاری دو هدف عمده‌ راه‌اندازی سامانه رصد اشتغال است که سبب می‌شود در عین اینکه نظارت بهتری بر حوزه اشتغال صورت گیرد، با توجه به آمار و اطلاعات موجود در سامانه، سیاستگذاری مطلوبی در حوزه اشتغال را شاهد باشیم.

پیشتر معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت یک میلیون و ۳۸۰ هزار فرصت شغلی و خدمات اشتغال در سامانه رصد اشتغال در سال ۱۴۰۱ خبر داده بود.

در حال حاضر ساز و کار نظارت بر فرصت‌های شغلی در سامانه رصد بر سه فرایند نظارت پیامکی، تماس تلفنی و حضوری مبتنی است. در مرحله نظارت میدانی بر اشتغال ایجاد شده توسط وزارت کار علاوه بر بازدید حضوری از طرح اشتغال، مکان دقیق و اطلاعات کامل فرد با خدمات دریافت شده و ثبت شده، تطبیق داده می‌شود و اطلاعات سامانه به طور مستمر رصد و بررسی و نسبت به نظارت بر طرح‌ها سختگیری می‌شود تا هر موضوعی به اسم اشتغال ثبت نشود.

به گزارش دکترنامه، در حال حاضر سامانه جست و جوی شغل با هدف شفاف کردن ارائه آمار و در جهت سیاستگذاری و نظارت بر بازار کار راه‌اندازی شده است. این سامانه ابزاری در اختیار همه دستگاه‌ها قرار می‌دهد که دائما خود را ارزیابی کنند و بستری برای دفاتر کاریابی‌ها است تا فعالیت خود را توسعه دهند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا