عمومی

سرنوشت نیمکت‌هایی که غیر علمی و بدون مطالعه عوض شد/ بلبشوی مربیگری در لیگ برتر فوتبال ایران

روی نیمکت‌های لیگ برتری برای فصل جدید فوتبال ایران اتفاقات عجیب و غریبی رخ داد.

 به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در نقل و انتقالات فوتبال ایران در روزهای گذشته کم اتفاق عجیب رخ نداده و مربیان به شکلی جالب توجه تیم های خود را عوض کرده اند.

به طور مثال استقلال در فصل نقل و انتقالات برای جانشینی ساپینتو دست روی گزینه خوبی گذاشت، اما به هر حال جواد نکونام تنها گزینه مورد قبول هواداران این تیم فصل گذشته در فولاد نتیجه نگرفت و چند ماهی هم بیکار بود. پیکان مربی خود را به آلومینیوم اراک داد و خود سراغ مدیرعامل باشگاه مس سونگون ورزقان رفت آن هم مدیرعاملی که هفته گذشته با مس کرمان قرارداد بسته بود!

از این عجیب‌تر حضور محمد ربیعی در تیم تقریباً انتهای جدولی ذوب آهن بود. ربیعی در مس خوب کار کرده بود و این تیم را در فصل گذشته به عنوان پنجم رساند اما حالا باید در تیم ضعیف‌تر کار کند. خود مس رفسنجان هم سراغ ساکت الهامی را گرفت که فصل گذشته تیم هوادار را در لیگ دهم کرده و تیم نیمه دوم جدول را در اختیار داشت. بامزه اینکه هوادار با  محمود فکری قرارداد بست که سال گذشته در لیگ دسته اول حضور داشت  و رحمتی که با آلومینیوم خوب کار کرده بود، به نساجی پیوست که فصل ضعیفی را پشت سر گذاشته بود هر چند شاید این انتخاب برای رحمتی بد نبود زیرا او تیم آسیایی تحویل گرفت و امسال می تواند در لیگ قهرمانان آسیا با تیمش بیشتر دیده شود.

تیم‌هایی، چون سپاهان، پرسپولیس، فولاد و تراکتور هم مربیان خود را حفظ کردند، اما گل‌گهر سراغ یک مربی یونانی رفت که مثل هندوانه در بسته می‌ماند و باید دید نتیجه می‌گیرد یا نه؟ آلومینیوم اراک که فصل گذشته با رحمتی خوب کار کرده بود، سراغ مجتبی حسینی رفت که هدفش با پیکان بقا در لیگ برتر بود. مربیانی مثل پورموسوی و دقیقی هم مثل ویسی در تیم سابق خود ماندند، اما به طور کل تغییرات مربیان در لیگ برتر نشان می‌دهد که یک بلبشوی مربیگری و بی ثباتی مطلق در بعد فنی مربیان در ایران وجود دارد. بسیاری از مدیران باشگاه‌ها استراتژی ندارند و اصلاً نمی‌دانند که تیمشان چه مدل فوتبالی قرار است بازی کند. بسیاری از آن‌ها تحت تاثیر فضای مجازی هستند و البته بعضی‌ها هم بدون اجازه دلال‌ها آب نمی‌خورند.

 در مجموع در تغییرات مربیان لیگ برتری هیچ منطق فوتبالی و هیچ استدلال فنی دیده نمی‌شود و با این حساب هیچ بعید نیست که کیفیت فنی لیگ جدید حتی از لیگ قبلی هم پایین‌تر باشد. از طرفی وضع قانون عجیبی مثل عقد قرارداد ریالی با خارجی‌ها هم مسلما روی کیفیت مسابقات تاثیر منفی خواهد گذاشت، اما بارز‌ترین نکته در همین شروع کار، جابجایی‌های عجیب مربیان است و اینکه مدیران به معنای واقعی کلمه هیچ استراتژی و تفکری برای جابجایی مربیان ندارند.

در همین خصوص شاهین بیانی در خصوص حضور همیشگی تعدادی مربیان در تیم‌های لیگ برتری و چرخش سالیانه آنها از تیمی به تیمی دیگر به خبرنگار ورزشی آنا اظهار داشت: چند تا مربی داخلی هستند که مثل دانه‌های تسبیح بین تیم‌های لیگ برتری تقسیم می‌شوند و نهایتاً دو سال در یک تیم هستند و سال بعد به تیم جدیدی می‌روند.  معلوم است که در پشت پرده اتفاقات دیگری رخ می‌دهد. این مسئله سال‌هاست در فوتبال ما بوده  و مانع رشدمان می‌شود. اگر به یاد داشته باشید 15 سال پیش هم چند مربی بودند که به صورت چرخشی در تیم‌های لیگ برتری حضور داشتند و دوباره این اتفاق در حال تکرار است که نتیجه آن عقب افتادن لیگ برتر از سایر لیگ‌های دنیاست.

دکمه بازگشت به بالا