اقتصادی

سنددار شدن ۵۲ درصد اراضی کشاورزی استان مرکزی/بهره‌برداری از ۴۴ واحد صنایع تبدیلی در سال گذشته

دکترنامه/مرکزی رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تولید گوشت قرمز، شیر خام، گوشت مرغ و تخم مرغ بیش از نیاز استان است و مازاد تولید خود را به استان‌های دیگر صادر می‌کنیم.

علی صفری، شنبه ۲۰ خردادماه در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: از ۲۱ تا ۲۷ خردادماه هفته جهاد کشاورزی است که بهانه‌ای است برای انعکاس عملکردها و گزارشاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد. پایه گذار فرهنگ و مدیریت جهادی، جهاد کشاورزی بوده که همواره در جهت محرومیت زدایی و خدمت به روستاییان و کشاورزان قدم برداشته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه رویکرد اصلی جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور است تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی را با تولید، اشتغال، صادرات و تامین امنیت غذایی می‌شناسند. امنیت غذایی اگر تامین نشود، امنیت ملی پایدار نیز وجود نخواهد داشت. 

صفری با تاکید بر اینکه اولویت اول سازمان، افزایش بهره‌وری است گفت: اولویت های دیگر نیز در مسیر توسعه و افزایش بهره وری است. علیرغم اینکه در چندین سال اخیر روی ریل بهره وری قرار گرفتیم اما به دلیل محدودیت‌هایی، سرعتمان کم است و تلاش داریم با برنامه های مختلف سرعت را بیش از پیش کنیم.

صفری با اشاره به برنامه های هفته جهاد کشاورزی گفت: بهره برداری از ۳۶ طرح، تجلیل از ۶۴ نفر از کشاورزان، پیشکسوتان و بنیان گذاران جهاد کشاورزی، اردوی جهادی، دیدار با امام جمعه، گلباران مزار شهدا، برپایی میز خدمت در نماز جمعه اراک، برگزاری نمایشگاه توانمندی زنان و مسابقات مهارت در سطح شهرستان ها از مهمترین برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی استان مرکزی است.

وی با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی در یک‌سال اخیر اظهار کرد: یکی از اولویت های ما در سازمان، صدور اسناد اراضی کشاورزی است. تا ابتدای سال ۱۴۰۱ تنها ۴ درصد اراضی در کل کشور سنددار بودند. هدف از سنددار کردن اراضی، هویت دادن و جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌ها بود. خوشبختانه اکنون درخصوص ۵۲ درصد اراضی استان رفع تداخل انجام شده و به همین میزان سند ثبت شده است و در کشور در این حوزه بین رتبه های پنج تا ۱۰ قرار داریم.

صفری با اشاره به طرح کشت قراردادی تصریح کرد: در بخش کشاورزی، زنجیره تولید وجود دارد که باید تمام حلقه‌هایش خوب کار کند تا زنجیره روان کار کند. هدف ما از کشت قراردادی نزدیک کردن این حلقه ها به یکدیگر است. همچنین در سال گذشته شروع اجرای الگوی کشت را داشتیم. در این طرح، پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های استان و نیاز استان و کشور را سنجیدیم و به کشاورزان پیشنهاد کشت انواع محصولات را دادیم. در این طرح از اهرم‌ها و مشوق‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها، ندادن کود یارانه‌ای به کشت های خارج از مدنظر ماست.

وی با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند مدیریت آب در سطح استان افزود: در تولید محصولات اساسی استان سال گذشته مشکل خاصی نداشتیم. ۲۸۰ هزار تن گندم سال گذشته در استان مرکزی خریداری و ۲۰۰ هزار تن نیز به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد و پیش‌بینی می‌شود تولید و خرید تضمینی این محصول امسال نیز همانند سال گذشته باشد. همچنین میزان مصرف گندم در این استان سالانه ۲۰۰ هزار تن بوده که میزان خرید این محصول سال گذشته در استان ۸۰ هزار تن بیشتر از مصرف آن در استان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: برای ما هم کیفیت و هم کمیت گندم مهم است. میانگین استاندارد سن زدگی گندم ۲ درصد است اما سال گذشته برای اولین بار میزان سن زدگی در استان یک درصد بود تا گندمی سالم برای مردم استان فراهم کنیم. نهضت نان کامل نیز برای افزایش سلامت و تامین غذای مردم اجرایی شد که استان ما پیشرو و پیشگام در نهضت احیای نان کامل در کشور است.

وی با اشاره به هوشمندسازی نظارت بر نانوایی‌های استان در سال گذشته گفت: هفته گذشته برای ۵۰ نانوایی که تعطیلی خودسرانه داشتند تشکیل پرونده دادیم.

وی با بیان اینکه استان مرکزی یکی از قطب‌های تولید گوشت در کشور است اظهار کرد: در تولید گوشت قرمز از ۵۶ هزار تن به ۶۷ هزار تن، در تولید شیر خام از ۳۶۱ هزار تن به ۴۰۹ هزار تن، گوشت مرغ ۶۷ هزار تن به ۶۹ هزار تن و تخم مرغ از ۴۲ هزار تن به ۴۸ هزار تن رسیدیم که تمام این تولیدات بیش از نیاز استان است و مازاد را به استان‌های دیگر صادر می‌کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی در پاسخ به اینکه چرا گاهی اوقات، گوشت مرغ در استان مرکزی کم است افزود: جوجه‌ریزی به اندازه نیاز و بیش از نیاز در استان انجام می‌گیرد و اگر مرغ کم است به این دلیل است که تولیدکنندگان به علت قیمت بالاتر مرغ در استان‌های دیگر مرغ‌های خود را به استان‌های دیگر می‌فروشند. راهکار حل این مشکل این است که جوجه ریزی را در کل کشور افزایش دهیم تا حجم گوشت مرغ و رنج قیمت آن در تمام استان‌ها یکسان شود.

صفری با بیان اینکه کشاورزی باید صنعتی و ماشینی شود اظهار کرد: کشاورزی سنتی به معنای بهره وری پایین و هدر دادن منابع است. در یکسال اخیر ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان از ۱.۹ به ۲.۱۱ رسیده است که برای این امر، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم.

وی با بیان اینکه بیشتر کشت گندم استان دیم است گفت: ما طرحی را اجرا کردیم که بر اساس آن در دیمزارها جهش تولید داشته باشیم و ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در این طرح قرار گرفت.

ارائه ادوات کشاورزی با تسهیلات ۴ درصد، ارائه ۵۰ درصد حق بیمه کشاورزان و اقدامات کارشناسی از جمله مشوق‌های ما به کشاورزان برای شرکت در این طرح بود. در سال گذشته عملکرد ما در این طرح ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از زمین‌های خارج از طرح بود که مصداق افزایش بهره‌وری است. 

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: توسعه کشت گیاهان دارویی در استان به ۲۹۰۰ هکتار رسیده است و داربستی کردن باغات انگور را نیز به ۳۰۰ هکتار رساندیم و ۶۶ درصد رشد نسبت به سال قبل داشتیم. همچنین مساحت گلخانه‌های استان به ۷۵۶ هکتار رسیده و ۵۷ هکتار احداث سایه‌بان برای باغات انار انجام دادیم. همچنین حدود ۹۰ هزار تن انواع کود شیمیایی در استان به موقع تامین و توزیع شد که در این حوزه بین سه رتبه برتر کشوری قرار گرفتیم.

صفری با بیان اینکه در زمینه تولید آبزیان رتبه چهارم را در بین استان‌های غیر ساحلی کشور دارا هستیم گفت: سال گذشته تولید ۱۶۸ تن ماهی خاویاری در استان داشتیم و در تولید ماهیان زینتی با ۱۵ درصد رشد در رتبه چهارم و در صادرات ماهیان زینتی رتبه اول را کسب کردیم.

وی با اشاره به اینکه ۶ هزار تن ماهی در سال گذشته در استان تولید کردیم تصریح کرد: سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۳ کیلوگرم و متاسفانه در استان ۹ کیلوگرم است. باید مردم را به مصرف بیشتر ماهی تشویق کنیم. همچنین برنامه داریم که تولیدمان به ۷ هزار تن در سال برسد و در تیرماه جشنواره طبخ آبزیان را در دلیجان برای تشویق مردم به خوردن ماهی خواهیم داشت.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: در سفر ریاست جمهوری به استان ۲۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش کشاورزی مصوب شد که قرار شد سه ساله تخصیص پیدا کند و علاوه بر آن نیز ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی مصوب شده است.

وی گفت: در سال گذشته اعتباراتمان سه برابر افزایش یافت و ۸۰ واحد راکد در بخش کشاورزی را احیا کردیم. همچنین در سال گذشته ۳۹۰ میلیارد تومان وام برای خرید ادوات کشاورزی در اختیار واحدهای تولیدی و کشاورزان استان مرکزی قرار گرفت.

صفری با تاکید بر اینکه صنایع تبدیلی در حلقه تولید بسیار مهم هستند تصریح کرد: سال گذشته بهره‌برداری از ۴۴ واحد صنایع تبدیلی در این استان، آغاز و زمینه جذب ۳۵۳ هزار تن ماده خام کشاورزی در استان فراهم شد. همچنین ما برای امر ترویج نیز، مروجین و اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی را به نقاط مختلف استان می‌فرستیم تا پاسخگوی کشاورزان باشند.

صفری با اشاره به هزینه ۱۸۰ میلیارد تومانی در اجرای طرح‌های زیرساختی کشاورزی استان در سال گذشته اظهار کرد: از جمله این طرح‌ها، آبیاری نوین، لایروبی قنوات، مرمت کانال‌های آبیاری، انتقال آب با لوله و ساخت استخرهای ذخیره آب است. یک مشکل اساسی دیگر در بخش کشاورزی بحث بیمه است و متاسفانه فرهنگ بیمه در کشاورزی فراگیر نشده است در صورتی که بیشترین خسارات به بخش کشاورزی وارد می‌شود. در سال گذشته ۲۵۰۰ میلیارد تومان خسارات ناشی از خشکسالی، سرمازدگی، سیلاب و طوفان به کشاورزان استان وارد شد که اغلب آن‌ها بیمه نداشتند.

وی افزود: در بخش محصولات زراعی ۱۲۰ هزار هکتار مزرعه را بیمه کردیم که نسبت به برنامه خود جلوتر هستیم اما در محصولات باغی عقب هستیم و تنها ۲۴ درصد برنامه محقق شده است. در برنامه هفتم توسعه مقرر شده که دام، طیور و آبزیان بیمه اجباری شوند و پیشنهاد ما این بود که در بخش کشاورزی هم این موضوع اعمال شود.

کشت بهاره امسال در ۶۷ هزار هکتار معادل ۸۰ درصد از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی آغاز شده و بقیه نیز در حال انجام است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا