سلامت و دانش

سوت زنی| پیشقدم شدن بیمارستان‌ و مطب‌های خصوصی در افزایش غیر قانونی تعرفه‌های پزشکی!

به گزارش شفاف، اخیرا بحث تعیین نرخ درمان و افزایش تعداد ویزیت پزشک در بخش خصوصی و دولتی مورد توجه جامعه سلامت قرار گرفته است و جامعه پزشکی طبق روال گذشته خواهان افزایش چشمگیر این نرخ ها است.

از سوی دیگر با توجه به تورم قابل توجه جامعه و فشار زیادی که در تامین معیشت روزانه به مردم وارد می کند، مردم معتقدند که این افزایش نرخ نباید بیش از حد باشد و کمر بشکند.

اما علیرغم همه اظهارنظرهای مسئولان، کارشناسان، جامعه پزشکی و اقشار مختلف، امسال تعرفه های جدید به صورت رسمی اعلام نشده است.

در چنین شرایطی سازمان نظام پزشکی و برخی پزشکان با اشاره به تورم 48 درصدی در جامعه در اسفندماه سال گذشته، بر لزوم افزایش 60 درصدی نرخ های پزشکی در سال جاری اشاره کردند.

در چنین شرایطی، اعلام آمار نرخ پزشکی امسال از سوی سازمان نظام پزشکی نیز واکنش های زیادی را در پی داشت؛ نرخ ها قطعی نیست و باید با شورای عالی بیمه تعیین شود و به طور رسمی به پزشکان و مراکز درمانی کشور ابلاغ شود.

با توجه به توضیحات، در عمل شاهد پیشرفت چندین مرکز بهداشتی درمانی و پزشکان در افزایش اولیه نرخ درمانی هستیم.

به عنوان مثال 10 روز پیش بیماری که برای درمان به یکی از بیمارستان های خصوصی مرکز پایتخت مراجعه کرده بود، هنگام درخواست نوبت از پزشک ارتوپد، ویزیت های 67 و 700 تومانی دریافت کرد و روند درمان را پیگیری کرد.

اما تنها پس از 10 روز که این بیمار برای ویزیت دوم به همان بیمارستان رفت، با درخواست منشی مبنی بر پرداخت 104 هزار و 700 تومان مواجه شد!

این شهروند با بیان اینکه وقتی به افزایش چشمگیر بیش از 37 هزار تومانی تنها در 10 روز و مهمتر از آن عدم تصویب و ابلاغ تعرفه های امسال اعتراض کردم، او را به تمسخر گرفتم و گفتم: برو برو! ; نفر بعدی »منشی را ملاقات کردم.

مورد دوم یکی دیگر از اهالی اظهار داشت که این هفته برای ویزیت پای پدرم به مطب پزشک ارتوپد رفتم. این پزشک 200 هزار تومان برای ویزیت بیماران از جمله پدرم دریافت می کرد.

نرخ جدید تصویب نشده است

سعید کریمی معاون وزیر بهداشت وی در خصوص وضعیت نرخ سلامت در سال 1401 گفت: ارقام مربوط به نرخ های درمانی در سال جاری به تصویب شورای عالی بیمه رسیده است اما چون اعلام نشده است نمی توانم ارقام مربوطه را ذکر کنم.

معاون وزیر بهداشت افزود: در عین حال مصوبه برای تکمیل به سازمان برنامه و بودجه ارسال و به شورای دولت ارسال شده است. طبق قولی که به ما داده شده، ظرف این هفته یا هفته آینده تعرفه ها در هیئت دولت مطرح و تصمیم گیری می شود.

به گفته وی، پیشنهاد وزارت بهداشت در خصوص تعرفه ها نیز متفاوت است. البته ترکیب شورای عالی بیمه متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، دبیر شورای عالی بیمه، نمایندگان بیمه و … است و در مورد افزایش نرخ چکشی بحث هایی وجود دارد. در حال حاضر میزان افزایش تعرفه مشخص نیست و نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

کریمی معتقد است این رقم نزدیک به افزایش 28.5 و 30 درصدی است که البته قطعی نیست و باید منتظر تصمیم هیئت دولت باشیم. البته لازم به ذکر است که به دلیل افزایش حقوق بالا، بار بیمارستان افزایش یافته است. در نتیجه افزایش حدود 28.5 و 30 درصدی تعرفه های پیشنهادی که البته همانطور که اعلام کردم قطعی نیست و تصویب نشده است و تصمیم نهایی با هیئت دولت است.

*تعرفه 1401 اعلام نشده است

علاوه بر این که محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران وی در خصوص اظهارات ضد و نقیض در مورد افزایش نرخ های پزشکی، توضیح داد: تعرفه 1401 ابلاغ نشده است و دولت و نظام پزشکی در حال تامین اعتبار هستند تا بار هزینه های مردمی و خودپرداخت ها افزایش پیدا نکند و امیدواریم به نتیجه برسد. در هفته های آینده اعلام خواهد شد.”

با این حال، اگرچه عموم جامعه قدردان و قدردان جامعه پزشکی هستند، اما لزوم رعایت قانون و پرهیز از قانون شکنی بسیار مورد نیاز و مورد انتظار جامعه پزشکی است و جامعه انتظار دارد مسئولان بهداشت عمومی به ویژه وزارت بهداشت بهبود یابند. خدمات درمانی. تعرفه ها باید توان مالی اقشار مختلف جامعه مشخص و مبالغ منطقی تعیین شود و ثانیاً قبل از ابلاغ رسمی از سوی دستگاه متولی شاهد این تخلفات و دریافت های پیشگیرانه نرخ های پزشکی نباشند.

در خاتمه به اطلاع مخاطبان این خبرگزاری و مراجع بهداشتی می‌رساند که اسامی و اطلاعات بیمارستان‌ها و متخصصان ذکر شده در این گزارش توسط خبرگزاری آنلاین دکترنامه محفوظ است و در صورت نیاز در اختیار مراجع قانونی قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری آنلاین دکترنامه

دکمه بازگشت به بالا