سلامت و دانش

سگ یا گربه؛ کدام یک زودتر اهلی شدند؟

به گزارش خبرگزاری دکترنامهاهلی کردن حیوانات فرآیند خاصی است که از طریق پرورش انتخابی انجام می شود. به طور کلی، حیوانات خانگی از اکثر این معیارها پیروی می کنند. آنها از نظر ژنتیکی از اجداد وحشی خود متمایز هستند و به عنوان یک ویژگی ژنتیکی با انسان دوست هستند. برای غذا و تولید مثل به انسان بستگی دارد. تکثیر آنها با همتایان وحشی بسیار دشوار یا غیرممکن است. ویژگی های فیزیکی مانند جمجمه کوچکتر، گوش های آویزان یا تغییرات رنگی از ویژگی های حیوانات خانگی هستند.

حیوانات خانگی اهلی معمولاً در برابر شکارچیان آسیب‌پذیرتر هستند، زیرا فاقد برخی از مزایا، غرایز یا ویژگی‌هایی هستند که به همتایان وحشی خود کمک می‌کند در طبیعت زنده بمانند.

چرا انسان ها حیوانات را اهلی می کنند؟

انسان ها به چند دلیل حیوانات را اهلی کردند. برخی برای غذا، کار، دوستی یا ترکیبی از این سه اهلی شده اند. پس از سگ، حیواناتی مانند گوسفند، گاو و خوک جزو اولین حیواناتی هستند که توسط انسان اهلی شدند. این روند تقریباً همزمان با تغییر نوع زندگی بشریت از سبک زندگی شکارچی-گردآورنده به جامعه کشاورزی اتفاق افتاد.

این جدول زمانی دوره اهلی شدن 10 حیوان مختلف را بر اساس یافته های باستان شناسی برجسته می کند.

سگ یا گربه؛  کدام رام اول شد؟

اسب ها یکی از اولین حیواناتی هستند که برای کار اهلی شدند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که اسب‌های مدرن از آسیای مرکزی سرچشمه گرفته‌اند و به دلیل قدرت استثنایی پشت و انعطاف‌پذیری کلی خود به‌طور انتخابی پرورش داده شده‌اند.

وقتی صحبت از اهلی کردن حیوانات به میان می‌آید، علف‌خواران (مانند گاو) عموماً راحت‌تر تبدیل می‌شوند زیرا تغذیه آنها راحت‌تر از حیواناتی است که به گوشت یا غلات متکی هستند.

اهلی کردن حیوانات ریشه بشریت مدرن است

اهلی شدن گونه ها به ایجاد جامعه مدرن ما کمک کرده است. اهلی کردن حیوانات دنیایی از تولید مواد غذایی پایدار را ایجاد می کند که جمعیت انسانی را قادر می سازد در سراسر جهان رشد کند.

منبع: سرمایه دار بصری

58227

دکمه بازگشت به بالا