شربت‌های طب‌ سنتی برای جلوگیری از گرمازدگی

با شروع تابستان ، همه به دنبال یک نوشیدنی برای رفع تشنگی خود هستند ، اما می توان به جای نوشیدنی های مضر از نوشیدنی های سرد طب سنتی استفاده کرد.

به گزارش دکترنامه ، در تابستان سال ، به دلیل شدت گرما ، ظرفیت هضم معده کاهش می یابد ؛ بنابراین ، باید از غذاهای آسان هضم و نوشابه استفاده کرد.

به گفته دفتر پزشکی ایرانی وزارت بهداشت ، موارد زیر دستور تهیه شربت برای استفاده در روزهای گرم است:

شربت زرشک

ابتدا یک کیلو شکر و 4 فنجان آب روی آتش قرار دهید تا کمی غلیظ و غلیظ شود ، سپس یک کیلو زرشک تمیز شده را به این شهد اضافه کنید. کمی که جوش آمد ، حرارت را کاملاً کم کرده و گل رز و سایر اسانس ها را در این زمان اضافه کنید. حالا حرارت را کاملاً کم کنید و کتری را درون قابلمه بریزید ، بعد از مدتی آن را خاموش کرده و صاف کنید و بگذارید خنک شود. زرشک مقوی معده داغ است و تشنگی را برطرف می کند اما مصرف زیاد این شربت برای افرادی که دارای سیستم عصبی سرد و ضعیف هستند مناسب نیست.

شربت عناب

ابتدا 800 گرم عناب خشک را خیس کرده و به مدت 12 ساعت در آب خیس کنید. سپس برای پخت و پز در 4 لیتر آب بجوشانید. سپس عناب را خرد کرده و مایع حاصل را صاف کنید ، شکر را اضافه کرده و دوباره کمی جوش بیاورید تا شربت عناب بدست آید. اگر نیاز به مصرف نصف لیوان دارید ، آن را در یک لیوان آب سرد حل کرده و بنوشید.

این شربت برای پاکسازی و تصفیه خون بسیار مفید است. همچنین افرادی که به دلیل غلبه بلغم در حال حجامت هستند بهتر است 15 روز قبل از حجامت این شربت را بنوشند. مصرف عناب و در برخی موارد شربت آن باعث نفخ در افراد مبتلا به سرما و درد معده می شود. در این حالت می توانید از کمی عسل استفاده کنید.

شربت تمرهند

کدو تنبل را پوست بگیرید ، آب آن را رنده کرده و فشرده کنید ، آن را در مقدار مناسب آب بگذارید و بگذارید یک شب بماند. سپس روی حرارت ملایم بجوشانید تا گل مروارید کاملاً پخته و له شود. سپس شربت حاصل را صاف کرده و به مقدار مساوی گل نارنگی ، شکر به آن اضافه کرده و اجازه دهید غلیظ شود.

مصرف این شربت 70 گرم در هر وعده غذایی است که با مقدار آب مورد نظر مطلوب است. این شربت حالت تهوع ناشی از صفرا و فیبر معده را برطرف می کند و تشنگی را کاهش می دهد و سوزش صفرا و مخاط را از بدن خارج می کند.

آبجو طبی

طبق گزارش دفتر پزشکی ایرانی وزارت بهداشت ، 75 گرم جو سالم پوست کنده را در 10 فنجان آب روی حرارت متوسط ​​بجوشانید تا جو کاملا شکوفا شود و کاملاً پخته شود. این به طور متوسط ​​40 تا 50 دقیقه طول می کشد. سپس صاف کنید تا خنک نشود و آن را در جای خنک قرار دهید تا خنک شود. تا دو روز در یخچال قابل نگهداری است.

نوشیدن این مایعات می تواند از استرس گرما و تشنگی و کم آبی بدن محافظت کند. البته برای کسانی که معده درد دارند یا خیس هستند ، بهتر است یک قاشق غذاخوری عسل را در هر لیوان حل کرده و بنوشند. آبجو طبی نباید غلیظ و ژله ای باشد ، در غیر این صورت نتیجه عکس خواهد داد. اگر جو مناسب باشد ، رنگ آبجو متمایل به صورتی است.

شربت بهلیمو

ما به شکر ، نصف لیوان آب لیمو و 4 لیوان آب نیاز داریم. این شربت در زمان پاییز و در بازار تهیه می شود. در و رنده یا 4 برش را تمیز و شسته و کاملاً آبکش کنید. شکر را با 4 فنجان آب مخلوط کرده و اجازه دهید 2 تا 3 دقیقه دم بکشد ، سپس شربت را صاف کنید. آب را با شربت از طریق صافی مخلوط کرده و روی اجاق بگذارید تا چندین بار بجوشد و شربت غلیظ شود. سپس آب لیمو را اضافه کنید ، بعد از یکی دو جوش ، آن را از روی گاز خارج کرده و در یک ظرف شیشه ای ریخته و اجازه دهید شربت خنک شود. این شربت باعث خنک شدن و شادابی و تقویت معده می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا