اقتصادی

شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت آب و برق از ۱۰۰۰ شرکت فراتر رفت

معاون وزیر نیرو ضمن تشریح اقدامات انجام شده در توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خبر داد: آمار شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت آب و برق در اسفند سال گذشته ۷۰۰ شرکت بود که در اسفندماه امسال از ۱۰۰۰ شرکت فراتر رفت.

به گزارش دکترنامه، مریم کارگر نجفی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ یعنی «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» اظهار کرد: وزارت نیرو به عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی حوزه تحقیقات و فناوری و در عین حال مشتری عمده محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان از ابتدای سال ۱۴۰۱ به طور جدی به این عرصه ورود پیدا کرد و با همکاری نزدیک با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دومین دستگاه اجرایی بود که برنامه خود را به منظور تحقق شعار سال تدوین و به تصویب هیأت وزیران رساند.

وی  ادامه داد: در ادامه فعالیت‌ها با ایجاد ستاد راهبری و هماهنگی تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین ۱۵ جلسه در سطح مدیران ارشد وزارت نیرو برگزار شد.

کارگر نجفی با بیان این که وزارت نیرو در ارتباط با توسعه و شکل‌گیری فعالیت دانش بنیان‌ها سه نقش مهم داشته و در ارتباط با هر یک از این نقش‌ها تکالیفی را اجرایی کرده است، افزود: نخستین حوزه «خرید مستقیم محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان مشتری عمده توسط شرکت‌های تابعه و وابسته» بود و در حوزه بعدی وزارت نیرو «حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و یا شکل‌گیری آنها را با ایجاد زیرساخت‌ و در اختیار قرار دادن امکانات و ظرفیت های صنعت آب و برق» مورد توجه قرار داد.

معاون وزیر نیرو «توسعه و تقویت بازار محصولات و خدمات شرکتهای دانش بنیان از طریق ساز و کارهای قانونی» را سومین نقش مهم وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: در هر یک از حوزه‌هایی که عنوان شد، وزارت نیرو از طریق شرکتهای تابعه و وابسته و همچنین پژوهشگاه نیرو و مؤسسه تحقیقات آب، اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است که این اقدامات در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت و منشأ تحولات گسترده‌تری خواهد بود.

کارگر نجفی در تشریح برخی مصادیق اقدامات انجام شده به تعریف ۱۲ محور و ۵۲ پروژه ذیل آن به عنوان طرح‌ها و پروژه‌های پیشران در حوزه‌های مختلف آب آبفا، برق و انرژی اشاره و تصریح کرد: اختصاص اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان به حمایت از تولید دانش بنیان و قراردادهای تولید بار اول به ویژه در حوزه تولید نیروی برق و ارائه ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خطرپذیر به شرکتهای دانش بنیان از مرحله نمونه‌سازی تا تجاری‌سازی از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی در این راستا بوده است.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو همچنین اقدامات صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این صندوق با اختصاص منابع اعتباری به منظور ارائه تسهیلات خطرپذیر و حمایت از شرکتهای فعال در زمینه اصلاح الگوی مصرف از طریق منابع بند ز تبصره ۱۵ قانون بودجه به میزان ۲۶۰۰ میلیارد تومان فعال بوده است.

کارگر نجفی برگزاری فراخوان‌های پذیرش طرح‌ها، تقویت صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی با در اختیار قرار دادن ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان افزایش سرمایه بخش دولتی و ترغیب شرکتهای بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این صندوق، برنامه‌ریزی به منظور راه‌اندازی پارک علم و فناوری نیرو، عقد قرارداد راه‌اندازی کارخانه نوآوری آب و آبفا در مؤسسه تحقیقات آب و کارخانه نوآوری برق در استان زنجان و همچنین مشارکت با معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سازمان برنامه‌وبودجه در تعیین محورها و طرح‌های دانش‌بنیان بخش آب و آبفا از منابع تبصره ۱ قانون بودجه به میزان ۹۰ میلیون یورو را از دیگر اقدامات ذکر کرد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: اصلاح و ارتقاء استانداردهای تولید محصول به منظور گسترش بازار محصولات شرکتهای دانش بنیان و از جمله بازنگری در استاندارد تولید کولرهای آبی، تدوین و اجرای برنامه مشترک با وزارت علوم از طریق پردیس شهید عباسپور برای زمینه‌سازی حضور دانشجویان در صنعت آب و برق و ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان و همچنین حمایت ویژه از بازار محصولات شرکتهای دانش‌بنیان در صنعت آب و برق از طریق تدوین آیین‌نامه حمایت از محصولات دانش بنیان و تجاری سازی توسط شرکت ساتکاب و پژوهشگاه نیرو، رویکردهایی است که پیگیری و عملیاتی شده است.

کارگر نجفی اضافه کرد: در سالی که گذشت مجتمع‌های آموزشی هشتگانه وزارت نیرو در سراسر کشور به عنوان پردیس‌های منطقه‌ای علم و فناوری میزبان شرکتهای دانش بنیان در برگزاری فن بازارها، راه‌اندازی مراکز رشد و رویدادهای فناورانه نمایشگاه‌های منطقه‌ای بوده‌اند و این در حالی است که اقداماتی چون  ارتباط با دانشگاه‌ها و جشنواره پژوهش و فناوری، برگزاری جلسات مشترک وزیر نیرو با نخبگان، اساتید و شرکتهای دانش بنیان و بازدید از پارک‌های علم و فناوری به طور جدی و مستمر دنبال شده است.

معاون تحقیقات وزیر نیرو تصریح کرد: تقویت واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌هایی که وزارت نیرو در آن دارای سهام بوده و راه‌اندازی شتابدهنده‌های تخصصی توسط آنها در سال جاری با هدف تولید محصولات دانش بنیان مورد توجه قرار داشته است.

کارگر نجفی رشد شرکت های دانش بنیان به لحاظ کمی و کیفی را دستاورد تلاش های صورت گرفته دانست و افزود: تعداد کل شرکتهای دانش بنیان در کشور در اسفند ۱۴۰۰ ریال ۶۸۰۰ شرکت بوده است که در انتهای اسفندماه سال ۱۴۰۱ به ۸۲۵۸ شرکت رسیده و نسبت به سال گذشته در همین زمان حدود ۱۶۵۰ شرکت رشد داشته است.

وی ادامه داد: در همین حال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت آب و برق که در اسفند سال گذشته ۷۰۰ شرکت بود، در اسفندماه امسال از ۱۰۰۰ شرکت فراتر رفته است.

معاون وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد با رویکردها و فعالیت‌های انجام شده روند رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان در صنعت آب و برق تداوم داشته و منجر به رشد شاخص‌های مطرح در حوزه ماموریت‌ها و خدمات این وزارتخانه و همچنین حل مسائل آن شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا