سلامت و دانش

شعار روز جهانی سرطان: “از شکاف ارائه خدمات درمانی بکاهیم”

آمارهای جهانی نشان می دهد که سرطان در حال حاضر سالانه حداقل 10 میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد، در حالی که یک سوم موارد قابل پیشگیری و یک سوم دیگر در صورت تشخیص زودهنگام و درمان هستند. ، قابل درمان است.

به گزارش دکترنامه، بر اساس این اطلاعیه وب سایت رسمی “روز جهانی سرطان” همچنین تخمین زده می شود که اگر اقدامات به موقع برای مقابله با شیوع این بیماری انجام نشود، به گفته کارشناسان تا سال 2030، میزان مرگ و میر سالانه سرطان در جهان به 13 میلیون نفر خواهد رسید.

آمارهای مقایسه ای نشان می دهد که در حال حاضر میانگین میزان مرگ و میر سالانه 10 میلیون بیمار سرطانی در سراسر جهان از مجموع میزان مرگ و میر ناشی از سه بیماری ایدز، مالاریا و سل بیشتر است.

شعار امسال (2022) روز جهانی سرطان برای افزایش آگاهی در مورد نابرابری در ارائه خدمات و امکانات سرطان در سراسر جهان انتخاب شد.

کمپین جهانی سرطان

اتحادیه بین المللی کنترل سرطان (UICC) برای اولین بار روز جهانی سرطان را در سال 2000 در اجلاس جهانی سرطان در پاریس تعیین کرد.

از این رو چهارمین روز از بهمن ماه با هدف کمک به مردم برای درک بهتر سرطان و ترویج تحقیقات در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری و همچنین افزایش آگاهی عمومی و تشویق آنها به مشارکت به طور رسمی به این مناسبت تصویب شد. در کمپین های سرطان

کمپین هایی مانند “ما می توانیم، من می توانم” با هدف افزایش آگاهی و تحقیق در مورد سرطان، و همچنین کمپین هایی برای “رد کردن باورهای نادرست” که به دنبال مبارزه با اطلاعات نادرست در مورد این بیماری هستند.

امسال روز جهانی سرطان با شعار «شکاف های مراقبتی را ببندید» به دنبال افزایش آگاهی در مورد نابرابری در ارائه امکانات مراقبتی و درمانی برای بیماران سرطانی در سراسر جهان است.

به گزارش ایندیپندنت، یکی از اهداف اصلی روز جهانی سرطان، کمک به کاهش اضطراب در مورد این بیماری است که با گفتگو با دیگران، به ویژه به صورت گروهی و به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی، می توان به کاهش احساس ترس و اضطراب و ایجاد حس ابتلا به سرطان کمک کرد. امنیت. اتحاد و با هم بودن

سرطان زمانی رخ می دهد که تغییرات در گروهی از سلول های طبیعی بدن باعث رشد غیر طبیعی و کنترل نشده و تشکیل توده ای به نام تومور شود. تومورهای سرطانی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند مگر اینکه درمان شوند. این در مورد همه انواع سرطان به جز لوسمی صدق می کند.

شایع ترین علل و علائم سرطان

علل سرطان متفاوت است و اگرچه عواملی مانند سن و ژنتیک خارج از کنترل ما هستند، اما آنچه مهم است این است که انتخاب رفتار و سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا حدود یک سوم کاهش دهد. .

ترک سیگار و الکل، استفاده از کرم ضد آفتاب، داشتن فعالیت متوسط، داشتن یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از اضافه وزن و چاقی، پرهیز از اشعه (اشعه ایکس و اشعه گاما، UV) و جدی گرفتن عفونت ها، همه موارد مهمی هستند که می توانیم برای حفظ سلامت خود انجام دهیم. . .برای مشاهده.

توده یا تورم غیرطبیعی، سرفه، تنگی نفس، مشکل در بلع، سرفه مداوم، تغییر در فعالیت روده (یبوست و اسهال یا مدفوع خونی)، خونریزی غیر منتظره، کاهش وزن بی دلیل، درد و خستگی شدید، از دست دادن اشتهای شدید و تعریق شبانه، تغییرات خال های روی بدن (پوسته شدن یا خونریزی یا ترشح) همه علائم و نشانه های اصلی سرطان هستند که همه باید از آن آگاه باشند.

درمان سرطان همچنین به نوع، اندام های درگیر در سرطان، اندازه و گسترش آن و سلامت عمومی بدن بستگی دارد. جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، هورمون درمانی، ایمونوتراپی و ژن درمانی از جمله درمان های این بیماری هستند.

در حوزه بهداشت و درمان، برای دستیابی به عدالت در ارائه خدمات سلامت، توزیع مناسب منابع مهم است، اما نه به این معنا که منابع به طور یکسان در اختیار همه بیماران قرار گیرد، بلکه برای رسیدن به هدف «کاهش نابرابری در ارائه مراقبت های بهداشتی” برای اطمینان از این است که هر بیمار بسته به شرایط خود به منابع پزشکی کافی برای دستیابی به سطح معقولی از دسترسی به خدمات مراقبتی که سایر بیماران در جهان دارند دسترسی دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا