سلامت و دانش

شکاف آمریکا و روسیه؛ چه بر سر ایستگاه فضایی می‌آید؟

سوال اصلی این است که در صورت امتناع ایالات متحده از همکاری، چه کسی از ایستگاه فضایی بین المللی در صورت لغزش احتمالی و خطر سقوط به خاک ایالات متحده یا اروپا محافظت خواهد کرد؟ همچنین ممکن است در چنین حالتی بقایای ایستگاه به خاک چین یا هند بیفتد. البته خروج ایستگاه فضایی بین المللی از مدار در حال حاضر غیرممکن است و بحث بیشتر بر سر احتمالات است.

شکاف آمریکا و روسیه؛  چه اتفاقی برای ایستگاه فضایی افتاد؟

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) اکنون بر ادامه همکاری تاکید دارد. Roscosmos قبلاً اعلام کرده بود که می خواهد به تعهدات بین المللی خود عمل کند. که شامل تعمیر و نگهداری ایستگاه ها و پروازها و ماموریت ها می شود.

ماتیاس مورر فضانورد آلمانی در حال حاضر با چهار آمریکایی و دو روس در مهمترین پایگاه فضایی خارج از دسترس انسان کار می کند. مارک وندی فضانورد ناسا قرار است در اواخر ماه مارس به همراه سایوز روسی به ایستگاه ملحق شود.

بر اساس بیانیه ناسا، همکاری با Roscosmos و سایر شرکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه خواهد داشت و هیچ تغییری در فضا برنامه‌ریزی نشده است و فضا ادامه دارد.

چند تن از مدیران ناسا بر این موضوع تاکید کرده اند اما از اظهار نظر در مورد سایر سوالات مربوط به درگیری اوکراین خودداری کرده اند.

واقعیت این است که در فراز و نشیب مناقشه سیاسی واشنگتن و مسکو، پروژه فضا و سفر یکی از معدود حوزه هایی است که تغییر نکرده و همکاری موثری بین دو طرف وجود داشته است. در اوایل سال 2022، ناسا با تمدید ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2030 موافقت کرد. با این حال، Roscosmos گفت که او پیشنهاد کرده است همکاری با دولت را تمدید کند.

یان ورنر، مدیر سابق آژانس فضایی اروپا، ابراز امیدواری کرده است که همکاری روسیه و غرب در زمینه اکتشافات فضایی، با وجود تهاجم مسکو به اوکراین، ادامه یابد. او گفت: “امیدوارم ماموریت های فضایی فراتر از مسائل ژئوپلیتیکی باشد.” به عنوان مثال، در طول جنگ سرد و در سال 1975، یک فضاپیمای آپولو و سایوز پروژه مشترکی را راه اندازی کردند.

ورنر از سال 2015 تا 2021 رئیس آژانس فضایی اروپا (ESA) مستقر در پاریس بود.

ورنر که در حال حاضر رئیس آکادمی علوم و مهندسی آلمان است، ISS را یک پروژه صلح خواند. این چیزی است که فراتر از یک عمل نمادین است. سفر فضایی و همکاری مشترک می تواند پلی بین کشورها باشد.

46

دکمه بازگشت به بالا