شیب نزولی پیک عفونت‌های ویروسی/ برای دریافت آنتی‌بیوتیک و سرم اصرار نکنید

یک فوق تخصص ریه اطفال در عین حال با اشاره به کاهش اوج عفونت های ویروسی در خصوص تاثیر آلودگی هوا در بروز بیماری های تنفسی در کودکان گفت: کودکان معمولا از راه دهان تنفس می کنند و تعداد عفونت ها بیشتر است. نفس نسبت به بزرگسالان؛ بنابراین استنشاق هوای آلوده در کودکان می تواند باعث فلج مژک های تنفسی و حتی تشدید حملات آسم شود.

دکتر سید احمد طباطبایی در گفت وگو با دکترنامه. وی با اشاره به اینکه درصد مراجعات آنفلوآنزا نسبت به سه هفته گذشته اندکی کاهش یافته است، گفت: البته این بدان معنا نیست که هیچ موردی از این بیماری وجود ندارد، بلکه می توان گفت که میزان مراجعه 15 مورد کاهش داشته است. -20 درصد و این می تواند به دلایل مختلفی باشد، مانند تعطیلات ناشی از آلودگی هوا که باعث کاهش روابط می شود. از سوی دیگر طی دو ماه گذشته پس از ابتلای افراد به آنفولانزا و سایر ویروس های تنفسی، ایمنی لازم در بدن انسان ایجاد شده و این خود عامل دیگری برای کاهش گرایش به بیماری های تنفسی است.

وی با اشاره به اینکه به اصطلاح مصونیت متقاطع در برخی بیماری ها ایجاد می شود، تصریح کرد: به این معناست که ابتلا به ویروس یا میکروب، توانایی بدن را برای مقابله با سایر ویروس ها افزایش می دهد، البته در مقابل ویروس جدید مصون نیست. سیر بیماری آسان تر و با علائم خفیف تر.

شیب رو به پایین اوج عفونت های ویروسی

عضو کمیته علمی ملی کرونا تاکید کرد: در حال حاضر در اوج کاهش آلودگی های ویروسی هستیم. شرایط جدایی برای ما مهیا نیست و ویروس های مختلفی مانند کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی، عفونت های انتروویروسی و … می توانند در بروز بیماری های تنفسی نقش داشته باشند. در مقابل، عفونت RSV در کودکان باعث ذات الریه می شود. ایمنی ناشی از این عفونت ناپایدار است و به تدریج کاهش می یابد.

کودکان بیمار را به مدرسه نفرستید

رئیس بخش ریه بیمارستان کودکان مفید تهران درباره احتمال پیک بعدی بیماری های تنفسی گفت: ترس ایجاد شده در خانواده ها می تواند عاملی برای بهبود مراقبت های فردی آنها باشد. خانواده ها باید بدانند که هر کودک مبتلا به بیماری تنفسی بسته به نوع ویروسی که مبتلا می شود، می تواند تا 4 نفر از اطرافیان خود را مبتلا کند. بنابراین، اگر کودک مبتلا باشد، نمی توان او را به مدرسه فرستاد; در حالی که فرزندپروری برای والدین شاغل ممکن است دشوار باشد، بهتر است کمی مرخصی داشته باشید و از فرزندتان در خانه مراقبت کنید. به طور کلی، اکنون نمی توان به راحتی پیش بینی کرد که آیا موج بعدی بیماری تنفسی رخ خواهد داد یا خیر. اما چون در فصل زمستان هستیم، خطر بیماری های تنفسی وجود دارد.

تزریق واکسن کرونا در کودکان بالای 5 سال ضروری است

وی افزود: از آنجایی که با انواع ویروس های تنفسی سر و کار داریم، تاکید اصلی ما از گذشته تا کنون بر تزریق واکسن کرونا به کودکان بوده است. زیرا همچنان شاهد انتقال کرونا هستیم و به این معنا نیست که کرونا از بین رفته و کودکان بالای 5 سال باید واکسن کرونا تزریق شوند. در عین حال، هنوز هم امکان دریافت واکسن آنفولانزا وجود دارد. البته توجه داشته باشید که هیچ جایگزینی برای شستن دست ها، رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و … وجود ندارد. این موضوعی است که نقش مهمی در کاهش بار بیماری دارد. به عنوان مثال، با عفونت ARSA که مهمترین ویروس ایجاد کننده مشکلات در زمستان است، شستن صحیح دست ها بسیار مهم است.

چه کسانی برای واکسیناسیون پنوموکوک اولویت دارند؟

طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره تزریق واکسن پنوموکوک در کودکان گفت: تزریق این واکسن محدودیت سنی ندارد اما توصیه قطعی برای تزریق واکسن پنوموکوک برای کسانی است که بیماری های خاصی مانند درگیری سیستم گردش خون، قلب دارند. مرض. ، دیابت و مبتلایان به فلج، مغز، بیماری هایی که باعث تشنج می شوند و غیره. البته اگر یک خانواده توانایی مالی این واکسن را داشته باشد، تزریق آن منعی ندارد.

نیاز به تزریق واکسن های غیر روتین فقط در موارد خاص

وی تاکید کرد: واکسن هایی که به صورت روتین در کشور تزریق نمی شوند، فقط باید در موارد خاص تزریق شوند، زیرا مشخص نیست اگر برای همه تزریق شود، برای کسانی که واکسینه شده اند مصونیت خاصی ایجاد می کند. ; به عنوان مثال واکسن آبله در کشور ما روتین نیست و فقط در موارد خاص مانند بیماران سرطانی تزریق آن توصیه می شود و اگر این واکسن غیر روتین به همه تزریق شود ممکن است چنین مشکلاتی را ایجاد کند. به عنوان عفونت و مقداری مقاومت

نقش آلودگی هوا در بیماری های تنفسی کودکان

وی همچنین درباره تاثیر آلودگی هوا بر بیماری های تنفسی کودکان توضیح داد: آلودگی هوا باید تاثیرگذار باشد زیرا کودکان معمولا از دهان نفس می کشند و تعداد تنفس آنها بیشتر از بزرگسالان است. علاوه بر این، به دلیل ارتفاع کمتر، آلودگی های ناشی از سوختن سوخت هایی که بیشتر آنها در سطح زمین وجود دارد، بیشتر استنشاق می کنند. استنشاق هوای آلوده در کودکان می تواند باعث فلج مژک های تنفسی شود و فرد را به چندین عفونت تنفسی مبتلا کند و حتی باعث حملات شدید آسم شود. احتمال مشکلات قلبی ناشی از آلودگی هوا در کودکان کمتر از بزرگسالان است. اما در بزرگسالان قطعاً می تواند باعث مشکلات قلبی شود.

فقط نداشتن مدرسه راه حل نیست

وی افزود: تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا خوب است اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست. باید در زمینه های مصرف سوخت مرغوب، تولید و استفاده از وسایل حمل و نقل استاندارد، سوخت مصرفی کارخانه ها و… دقت کنیم. ای کاش در کنار تعطیلی اقدامات جدی تری انجام می شد اما مشاهدات شخصی من این است که در 10 سال گذشته نتوانسته ایم آلودگی هوا را کاهش دهیم و هر پاییز و زمستان تعداد تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی بیشتر می شود. .

اصرار به دریافت آنتی بیوتیک و سرم نداشته باشید

این متخصص ریه اطفال تاکید می کند: استراحت، نوشیدن مایعات کافی، مراقبت های پرستاری و… برای درمان بیماری های تنفسی مفید است و می تواند بیماری را بهبود بخشد. اصرار مردم بر اینکه خود یا فرزندانشان پس از ابتلا به DHF باید آنتی بیوتیک و سرم دریافت کنند، در صورتی که بیماری از روال عادی خود خارج نشده باشد، درست نیست.

وی افزود: مثلا تجویز آزیترومایسین در حال افزایش است و باعث مقاوم شدن میکروب ها به آنتی بیوتیک ها می شود و این باعث کاهش اثربخشی آنتی بیوتیک ها می شود. گاهی اوقات کودک ممکن است سرفه های مداوم داشته باشد که خانواده فکر می کنند ممکن است کودک در حال صدمه زدن باشد. در حالی که اینطور نیست. اگر سرفه با تب، خلط خونی، تنفس سریع و ناتوانی در خوردن و آشامیدن همراه نباشد، به خودی خود خطرناک نیست و صرفاً واکنش بدن به بیماری است که در عرض یک هفته بهبود می یابد. این بیماری که برونشیت غیر باکتریایی نامیده می شود، دارویی برای کنترل آن ندارد و باید سیر بیماری را دنبال کرد.

ایمنی ناشی از بیماری های تنفسی چیست؟

او مدت زمانی را که بدن پس از ابتلا به یک بیماری تنفسی مصونیت پیدا می‌کند، توضیح می‌دهد: برخی عفونت‌ها می‌توانند تا 9 یا 12 ماه مصونیت ایجاد کنند. اما در مورد برخی از عفونت ها تشخیص داده نمی شود که چنین است و ایمنی تثبیت نمی شود. به طور کلی، عفونت های ویروسی در کودکان، به ویژه کودکان زیر 12 سال، حتی می تواند تا 10 بار در سال رخ دهد، که جای نگرانی نیست. اما باید کنترل شود تا بیماری از مسیر طبیعی خود خارج نشود.