صدای پای دگرگونی در شعر معاصر
کتاب «ادبیات در وضعیت متاورس» نوشته مزدک پنجه ای که به بررسی تأثیرات فضای متاورس و فناوری های دیجیتال بر ادبیات و شعر معاصر می پردازد منتشر شد.
به گزار دکترنامه این کتاب در دو بخش اصلی تدوین شده است: در بخش نخست این کتاب نویسنده مفهوم متاورس را به عنوان یک فضای دیجیتال سه بعدی توضیح داده و به این مسئله پرداخته که چگونه متاورس می تواند نظام های زبانی و ارتباطی و… را متحول کند.
نویسنده با تکیه بر آرای فیلسوفانی چون هایدگر بنیامین مرلوپونتی باختین و…. تأکید می کند که متاورس به عنوان یک پدیده تکنولوژیک امکان های جدیدی برای خلاقیت ادبی فراهم می کند اما هم زمان چالش هایی مانند تغییر جایگاه زبان و سلطه تکنولوژی بر ادبیات را نیز به همراه دارد.
در بخش دوم نویسنده به تأثیر متاورس و هوش مصنوعی بر شعر معاصر پرداخته است. او با اشاره به مفهومی که آن را «صدای پای دگرگونی در شعر معاصر» می نامد تحولاتی همچون امکان سرایش مشترک میان انسان و ماشین ایجاد شعرهای چندبعدی و تجربه های تعاملی را بررسی می کند.
نویسنده معتقد است که متاورس می تواند مخاطب را از نقش مصرف کننده منفعل به یک خالق فعال تبدیل کند و شعر را به فضایی چندبعدی و تعاملی بدل سازد.
در این کتاب عناوین زیر را از نظر خواهید گذراند: زبان به مثابه ی تفکر در وضعیتِ متاورس/ مسئله ی واقعیّت و مرگِ تخیل/ روایت به مثابه ی مفهوم در وضعیتِ متاورس/معنا و مفهوم سازی در جهان متاورس/مفهوم ِ «متن» و «اثر» در جهان متاورس/فرا واقعیّت واقعیّت مجازی و واقعیّت افزوده/نقشِ مخاطب- مولف در متن ِ متاورسی/ نقش و جایگاه «هنر تعاملی» در وضعیتِ متاورس/تجربه ی آفرینش آواتار به مثابه ی بدن ِ مجازی /کارنوال متاورس به مثابه ی چندصدایی و تجربه ی دموکراسی/مسئله ی سکونت در وضعیت متاورس/ تئوری حرکت در ذهن بیننده/ تجربه ی سرایش شعر مشترک با هوش ِ مصنوعی/ بحرانِ هوشی مصنوعی در هنر و ادبیات/ چرا شعر هنر چند بعدی است؟/هنر تعاملی پروژه ی تیمْ لَبْ و امکان حضور در شعر /صدای پای دگرگونی در شعر معاصر.
«ادبیات در وضعیت متاورس» نوشته مزدک پنجه ای شاعر روزنامه نگار و منتقد ادبی در انتشارات دوات معاصر در پاییز ۱۴۰۳ منتشر شده است.
انتهای پام