سلامت و دانش

ضرورت تزریق دزهای بوستر واکسن کرونا / اشتباه محض عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت نوبت چهارم واکسن کرونا گفت: در حال حاضر کرونا در کشور در حال کنترل است، اما بی توجهی کامل به رعایت پروتکل های بهداشتی است. یک اشتباه.”

دکتر در گفت وگو با دکترنامه، علیرضا ناجی وی در خصوص وضعیت کرونا در داخل کشور نیز گفت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت بیماری در کشور مساعد است. البته در حال حاضر در همه مناطق جغرافیایی به جز چند منطقه در آفریقا و آمریکا که تا حدودی در حال افزایش است، این بیماری در سایر مناطق جغرافیایی رو به کاهش است که برای ایران هم همینطور است. به طوری که موارد ابتلا به این بیماری بسیار کاهش یافته و در مرحله کنترل بیماری کووید 19 هستیم.

شانس خوبی برای تزریق دوز تقویت کننده واکسن کرونا

وی با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا در داخل کشور انجام شده و ششمین پیک اومیکرون سپری شده است، افزود: با این کار وضعیت بیماری کووید 19 در کشور در حال حاضر تحت کنترل است. لازم به ذکر است که اکنون زمان بسیار مناسبی برای افزایش دوز تزریق تقویت کننده واکسن کرونا است.

ناجی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما طبق آمارهای موجود، تقریباً 69 درصد مردم دو نوبت واکسن کرونا و نوبت سوم واکسن به 33 درصد از جمعیت تزریق شده است. این در حالی است که میزان تزریق دوز سوم در داخل باید به بالای ۷۰ درصد برسد تا در صورت بروز نوع جدی ویروس کرونا، همچنان بتوانیم کووید ۱۹ را از نظر بیماری‌های جدی، مرگ و بستری مانند موج ششم کنترل کنیم. .

کرونا در کشور تیراژ پایینی دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ویروس کرونا در کشور بسیار خوب است، گفت: به دلیل اینکه گردش خون این ویروس بسیار پایین است و بهترین فرصت برای تزریق دوز اول و دوم و مردم است. که دوز دوم را تزریق کرده اند.” برای تکمیل نوبت سوم. در عین حال موضوع تزریق نوبت چهارم واکسن به ویژه برای سالمندان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف اعلام شده است و باید از این وضعیت استقبال خوبی کرد و مردم واکسیناسیون خود را به پایان برسانند.

ناجی گفت: نتایج واکسیناسیون دیده شده است و هیچ شکی در اثربخشی واکسن وجود ندارد، رسانه ها و وزارت بهداشت باید روی این موضوع مانور دهند تا مردم را به تکمیل واکسیناسیون تشویق کنند. با حقایق علمی موجود، اثربخشی واکسن غیرقابل تردید است. اگر بیش از 70 درصد از دوز سوم واکسن را در این کشور تزریق کنیم، خیالمان راحت می شود.

تهدید 5 تا 8 درصدی کرونا

وی گفت: برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که می‌تواند بین پنج تا هشت درصد از نوع عجیب کرونا وجود داشته باشد که مطمئناً درصد بالایی نیست، اما با زدن دوز تقویت‌کننده با این رویداد، می‌توان مطمئن بود که اتفاق بدی در حال رخ دادن است. در جامعه اتفاق بیفتد.” اتفاقی که نیفتاد. کشورهایی مانند آلمان و بریتانیا بیش از 70 درصد از دوز سوم واکسن را تزریق کرده اند. در کشور ما حدود 33 درصد و در آمریکا حدود 33 درصد دوز سوم را تزریق کرده اند.

ناجی افزود: شاخصی وجود دارد که میزان مرگ و میر ناشی از کوید را در مجموع عفونت های شناخته شده نشان می دهد که این شاخص در کشورهایی مانند آمریکا و کشور ما بیشتر از کشورهایی مانند آلمان و انگلیس است که هر سه دوز را تزریق کرده اند. بنابراین استفاده از این فرصت و تزریق دوز سوم بسیار مهم است. همچنین دوز چهارم واکسن را برای افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند تزریق کنید. تا جایی که امکان دارد پوشش واکسیناسیون را برای دانش آموزان افزایش دهید تا اگر اتفاقی افتاد و تنوعی وجود داشت، احساس راحتی بیشتری کنیم.

تزریق سالانه احتمالی واکسن کرونا

وی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای تزریق دوز دیگری از واکسن کرونا برای همه ایرانیان در سال جاری، گفت: با توجه به شرایط بیماری کووید و اینکه پیش‌بینی می‌کنیم بیماری کووید از دنیا محو نخواهد شد و تغییر خواهد کرد. این واکسیناسیون می تواند موثر باشد.” از زمانی که Omicron آمده است، از BA1 تا BA5 متغیر است. در برخی از کشورها مانند ایالات متحده و آفریقا که شاهد شیوع بیماری هستیم، دلیل آن ظهور یک زیرمجموعه emicron به نام BA2.12 است که در ایالات متحده افزایش یافته و آمار بهبود یافته است. در آفریقا، زیر متغیرهای BA4 و BA5 نیز اندکی افزایش یافت. پس این یک تغییر است. این تغییر در کرونا رخ می دهد و تاج برداشته نمی شود. از سوی دیگر، ایمنی واکسن دائمی نیست. بنابراین به نظر می‌رسد همان کاری که برای آنفولانزا انجام می‌دهیم و به افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند واکسن می‌زنیم، همین اتفاق باید برای کرونا بیفتد تا زمانی که کرونا بومی و کنترل شود، فقط افرادی که در معرض خطر هستند باید واکسینه شوند. . .

ناجی گفت: «البته این تصمیم بستگی به اتفاقات آینده دارد. آیا هر سال شبیه آنفولانزا می شود یا نه؟ اینها سوالاتی است که آینده ما به آنها پاسخ خواهد داد و ما بر اساس آن تصمیم می گیریم و برای سلامت خود اقدام می کنیم.

شرایط نوبت چهارم تزریق کرونا

وی در خصوص شرایط تزریق دوز چهارم واکسن کرونا گفت: کشورهای مختلف قوانین متفاوتی در این زمینه دارند. به عنوان مثال، برخی از ایالت ها افراد بالای 55 سال را ملزم به تزریق دوز چهارم می کنند. به طور کلی، افراد مسن، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افراد با سیستم ایمنی ضعیف باید با دوز چهارم واکسینه شوند تا سطح ایمنی ایمن حفظ شود. فاصله بین تزریق نوبت سوم تا نوبت چهارم بستگی به نوع واکسن دارد، اما معمولاً گفته می شود حداقل پس از گذشت چهار ماه از تزریق نوبت سوم، می توانند نوبت چهارم را تزریق کنند. چندین ایالت نیز برای تزریق دوز چهارم به کارکنان مراقبت برنامه ریزی کرده اند.

ناجی گفت: تحقیقات نشان داده است که تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا می‌تواند موثر باشد، هر اقدام بهداشتی که بتواند کمی وضعیت را بهبود بخشد، اقدام بهداشتی خوبی است. مطالعات نشان داده است افرادی که دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، نسبت به افرادی که سه دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، کمتر به بیماری شدید مبتلا می‌شوند.

پایان همه گیری

ناجی گفت: «این همه‌گیری در هیچ کجا دیده نمی‌شود و همه‌گیری به پایان رسیده است. به خاطر آن این همه گیری در سطح جهانی به پایان نرسیده است، اما می توان گفت بسیاری از کشورها به مرحله کنترل همه گیری رسیده اند. و ما دیگر چنین انتقالات اجتماعی و خوشه ای نداریم. در بسیاری از کشورها، میزان حمله یا R0 کمتر از یک است، که به این معنی است که بیماری تحت کنترل است. در کشور ما نیز به نظر می رسد که این بیماری همه گیر کنترل شده است. تنها زمانی می توانیم در مورد پایان همه گیری صحبت کنیم که بیماری بومی شود. این بدان معنی است که این بیماری در مقادیر کم مانند آنفولانزا مسری است. ما به تدریج به سمت کرونا می رویم، اما هنوز نمی توان به طور قطعی در این مورد اظهار نظر کرد.

رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی یک اشتباه است

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که در این شرایط رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی اشتباه بود. از آنجایی که ویروس هنوز در حال گردش است، در صورت عدم رعایت پروتکل ها، این چرخش می تواند افزایش یابد. در شرایط فعلی می‌توان گفت افرادی که وارد مکان‌های بسته و شلوغ می‌شوند باید ماسک بزنند و فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان رعایت شود. در عین حال، با توجه به اینکه اکثر خانواده ها واکسینه شده اند، می توانید به صورت خانوادگی در یک گروه محدود سفر کنید، از فضای باز به راحتی استفاده کنید، در مترو، اتوبوس و … ماسک بزنید، اما وقتی بیرون ازدحام جمعیت است. شما نمی توانید ماسک بزنید. اکنون مواقعی وجود دارد که می توانیم کمی راحت تر باشیم، اما نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی به طور کلی یک اشتباه است. بنابراین حتما به داخل خانه در مکان های شلوغ بروید. چه در فضای باز و چه در داخل خانه، باید از ماسک استفاده کنید.

ناجی گفت: البته در کشور ما حدود 70 درصد واکسن تزریق شده است و هنوز در کشور ما حدود 30 درصد مردم حتی دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق نکرده اند. در مورد دوز نیز می توان گفت که بیش از 20 درصد افراد جامعه ما حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده اند و این بسیار اشتباه است.

وی در خصوص مهمترین جنبه گردش کرونا در کشور گفت: در حال حاضر زیرشاخه های آمیکرون در دنیا در حال تردد هستند. قبلاً BA1 و بعدها BA2 آمدند و نوسانات بالایی در همه کشورها پیدا کردند، اما اکنون انواع مختلفی مانند BA4 و BA5 گزارش شده است. همچنین یک زیرشاخه در ایالات متحده به نام BA2.12 وجود دارد. بنابراین اکنون می توانیم بگوییم که تقریباً اکثر انواعی که می بینیم omicron هستند. تعداد کمی از دلتاها در گردش هستند و بخشی از omicron هستند.

ناجی گفت: در عین حال زیرواحد جدید آمیکرون عفونی تر است اما هنوز اطلاعات کاملی از شدت بیماری زایی آن نداریم و باید منتظر ماند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا