عوامل و علائم خونریزی داخلی

علائم خونریزی داخلی می تواند از بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد، می تواند ناگهانی و سریع همراه با درد شدید، شوک و غش باشد، یا می تواند آهسته و با علائم کمی باشد تا زمانی که مقدار زیادی خون از بین برود.

به گزارش دکترنامه، علائم خونریزی داخلی همیشه نشان دهنده وسعت و شدت خونریزی نیست.

ممکن است قبل از ظاهر شدن علائم، پس از آسیب به معده یا کلیه، مقدار زیادی خون از دست برود. از سوی دیگر، حتی مقدار کمی خونریزی در بخشی از مغز می تواند باعث علائم جدی و حتی مرگ شود.

علل خونریزی داخلی

علل خونریزی داخلی به اندازه علائم و نشانه ها متفاوت است. در برخی موارد عوامل خارجی مانند ضربات وارده به بدن باعث خونریزی می شود در حالی که در برخی موارد بیماری یا ضعف ساختاری در بدن باعث این عارضه می شود.

ضربه

تروما یکی از شایع ترین علل خونریزی داخلی است و می تواند صدمات مختلفی را شامل شود:

ترومای نافذ: زمانی که اشیایی مانند چاقو، شیشه شکسته، ترکش یا گلوله وارد بدن شود.

ترومای بلانت (غیرقابل نفوذ): علت این خونریزی می تواند به صورت ضربات و ضرباتی باشد که در ابتدا علائم واضحی ایجاد نمی کند به طوری که ضربات با شدت بالا متفاوت است.

صدمات ناشی از کاهش ناگهانی سرعت: این مشکل معمولا در تصادفات رخ می دهد. هنگامی که خودرو به طور ناگهانی با سرعت بالا متوقف می شود، می تواند باعث پارگی یا جدا شدن شریان ها و اندام ها شود.

شکست، شکستگی: برخی از شکستگی ها بیشتر از بقیه خونریزی می کنند. شکستگی استخوان های بازوها، پاها و لگن می تواند باعث از دست دادن شدید خون شود.

آنوریسم

آنوریسم برآمدگی رگ خونی است که در اثر ضعیف شدن دیواره رگ ایجاد می شود و می تواند باعث ترکیدن رگ شود. گاهی اوقات، پارگی آنوریسم با فعالیت شدید رخ می دهد. همچنین گاهی اوقات بدون دلیل مشخص و در هنگام استراحت یا خواب اتفاق می افتد.

اختلالات خونی

بیماری های خونی مانند هموفیلی می تواند خطر خونریزی فرد را افزایش دهد، از جمله خونریزی داخلی. این مشکل زمانی رخ می دهد که خون به دلیل کمبود سلول های خونی به نام پلاکت یا پروتئین هایی به نام فاکتورهای انعقادی، به درستی لخته نمی شود.

مقداری دارو بخور

استفاده بیش از حد از چندین دارو می تواند اثر مشابهی داشته باشد، از جمله رقیق کننده های خون مانند وارفارین و داروهای ضد پلاکت مانند پلاویکس. حتی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین و ایبوپروفن نیز در صورت استفاده بیش از حد می توانند باعث خونریزی داخلی شوند.

تب دنگی

یکی از علل کمتر شایع خونریزی داخلی تب هموراژیک ویروسی است.

برخی از ویروس ها باعث ایجاد لخته های خونی ریز در رگ ها می شوند که در این صورت پلاکت های کمتری برای توقف خونریزی وجود دارد.

علائم خونریزی داخلی

شایع ترین علائم خونریزی داخلی به شرح زیر است:

– سرگیجه

– درد

– نفس کشیدن سخته

احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا

– تغییر در حدت بینایی

حالت تهوع یا استفراغ

– تعریق شدید

– کبودی

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا