سلامت و دانش

عکس |‌ سورپرایزی که در شکم یک فسیل دایناسور نهفته بود

غزل زیاری اخیراً دانشمندان یک کشف غافلگیرکننده بزرگ در یک دایناسور فسیلی 120 میلیون ساله Microraptor (Microraptor) به اندازه یک گربه انجام دادند. چه ناهار عالی!

بیشتر بخوانید:

عکس: اگر دایناسورها منقرض نمی شدند امروز اینگونه بودند

عکس تمساح در حال شکار پهپاد!

اگرچه این فسیل برای اولین بار در سال 2000 کشف شد، اما راز موجود در معده آن تاکنون پنهان مانده است. تا قبل از تجزیه و تحلیل مجدد این فسیل ها، استخوان های پای پستانداران در قفسه سینه دایناسور مشاهده شد و این اولین شواهدی بود که تغذیه دایناسورها از پستانداران را تایید می کرد.

این یافته‌ها که روز سه‌شنبه در مجله دیرینه‌شناسی مهره‌داران منتشر شد، مبتنی بر تحقیقات قبلی روی فسیل دایناسور ریز رپتور Zhaoianus است که در منطقه جیوفوتانگ در غرب چین یافت شده است. البته بخش میانی بدن فسیلی وجود ندارد. اما سینه نمایان بود و داخل سینه استخوان کوچکی در پای راست حیوانی کوچکتر از سه سانتی متر بود که نسبتاً سالم بود.

دایناسور microraptor یک دایناسور سه انگشتی و یک گوشتخوار درختی در دوران باستان بوده و یکی از کوچکترین گونه های دایناسور است که تا کنون کشف شده است. فسیل‌های گونه‌های مختلف دایناسورهای Microraptor نشان می‌دهد که آنها پرهای بلندی روی دست‌ها و پاهای خود داشتند که احتمالاً برای سر خوردن استفاده می‌شده است.

وقتی یک موجود زنده خورده می شود، فسیل زیادی باقی نمی ماند. زیرا فرآیند گاز گرفتن طعمه، جویدن و هضم آن معمولاً بقایای کمی باقی می گذارد. اما اکنون، به لطف بقایای فسیل شده غذای هضم نشده باقی مانده در معده پرندگان شکاری کوچک، محققان به نتایج خوبی در مورد رژیم غذایی آنها دست یافته اند.

تا پیش از این، یک پرنده، یک ماهی و یک مارمولک فلس دار در بقایای فسیل شده دایناسور دیده می شد، اما یافته های جدید تصویر کامل تری از آنچه در مراحل هضم غذا در دوره ماقبل تاریخ رخ می داد ارائه کرده است.

دیوید هون، دیرینه شناس در دانشگاه کوئین مری لندن و اولین نویسنده تحقیق جدید، می گوید: “پیدا کردن بقایای غذا در فسیل های دایناسورها بسیار نادر است. بنابراین، هر نمونه ای از این دست بسیار مهم است؛ زیرا شواهد مستقیمی از این موضوع به ما می دهد. آنچه دایناسورها خوردند.»

در شرایطی که دانشمندان می‌توانستند تشخیص دهند آنچه در معده این دایناسور ریز رپتور پیدا شده، پای حیوانی است، اما مطمئن نبودند که چه حیوانی است. انگشتان باریک این موجود شبیه به انگشتان یک پستاندار منقرض شده پوسوم مانند به نام Sinodelphys یا گونه ای موش مانند به نام Eomaia است.

سوال مهم دیگری که مطرح می شود این است که آیا این دایناسور ریز رپتور این پستاندار را شکار کرده یا فقط پاهایش را خورده است؟

پاسخ به این سوال با بررسی این فسیل ها غیرممکن است، اما برخی از محققان بر این باورند که دست و پای پرموی این موجودات ممکن است به آنها اجازه داده باشد که از این شاخه به شاخه دیگر و از روی زمین سر بخورند و موجودات خشکی را بکشند.

اندازه پاهای این پستاندار به اندازه ای بود که اندازه این موجود به اندازه ای بود که به طور طبیعی انتظار می رفت این شکارچی کوچک شکار شود.

این فسیل خارق‌العاده در واقع تاییدی بر شواهد قبلی است که نشان می‌دهد این دایناسورهای کوچک سه انگشتی هرچه در اطراف خود پیدا کرده‌اند می‌خورند و حتی گاهی از گیاهان نیز می‌خورند.

227227

دکمه بازگشت به بالا