سلامت و دانش

عیدانه سومین نوروز کرونایی/ عبور از چراغ قرمز کرونا

در حالی که کمتر از یک ماه به پایان سال 1400 و فرا رسیدن سال 1401 باقی مانده است، یکی از دغدغه ها و دغدغه های امروز برخی از همنوردان، موضوع سفر نوروزی است.

همانطور که می دانیم با ورود ویروس کرونا به کشور در آخرین ماه سال 99، نوروز 99 با قرنطینه و محدودیت های کرونا همراه بود. شرایط بیماری به گونه ای است که همه ما از بیماری می ترسیم و به همین دلیل ترجیح می دهیم در خانه بمانیم تا مسافرت کنیم و ببینیم و بازدید کنیم.

روایت اولین پزشکی قانونی نوروز

همزمان با شیوع تاج گذاری در کشور در اواسط اسفند 98 و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که طبق سنت سال های گذشته، نوروز اوج سفر را داشت، بیشتر استان ها برای نجات جان شهروندان و مسافران و مسافران. جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در نوروز 99 عدم پذیرش مسافران نوروزی و نه تنها بستن ورودی های استانی آنها به روی مسافران بلکه بسته شدن مراکز اقامتی، گردشگری و پذیرایی

ترس از ابتلا و اخباری که از گوشه و کنار دنیا شنیده می شود، باعث شد نوروزی اولین پزشکی قانونی به گونه ای متفاوت و با ماندن در خانه سپری کند.حتی می توان گفت اولین نوروز کرونا در سال 1378 اتفاق افتاد، زمانی که یک ویروس ناشناخته کرونا وارد کشور شده بود و ترس از ابتلا و اخباری که از گوشه و کنار دنیا به گوش می رسید، باعث اولین نوروز کرونا شد. برای گذراندن زمان متفاوت در خانه ماندن

نوروز ۹۹ شاید اولین نوروز در عصر مدرن باشد که مردم مجبورند برای در امان ماندن از ویروس کرونا در خانه بمانند. اما تنها ماندن در خانه منجر به کاهش کرونا در بهار 99 شد.

عیدانه سوم کرونا نوروزی / عبور از چراغ قرمز کرونا

در حالی که آمار کرونا در اردیبهشت 99 رو به کاهش بود، ناگهان به خرداد رسیدیم و تعطیلات در تقویم رسمی کشور مردم را به سفر ترغیب می کند و این بهانه ای برای آمار کرونا در تابستان 99 است.

مدیریت پایدار برای مقابله با دشمنان بیولوژیکی داشته باشید

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بیش از دو سال از شروع همه گیری جهانی کرونا می گذرد، گفت: کشور ما یکی از کشورهایی بود که خیلی زودتر از این زمان درگیر این اپیدمی تهدید کننده شد. اکثر کشورها در این دنیا : از 20 فوریه 1998 تاکنون 6 موج اپیدمی را تجربه کرده ایم و اکنون با حدود 240 مورد مرگ روزانه تایید شده در رتبه ششم جهان قرار داریم.

وی ادامه داد: نوسانات ناشی از فراز و نشیب‌های همه‌گیری کرونا در این مدت و مقایسه آن با کشورهایی که در مدیریت این اپیدمی موفق‌تر بوده‌اند نشان می‌دهد که ایران اغلب در بین 10 تا 15 کشور بیشترین مرگ و میر روزانه کرونا را در جهان دارد. . ما امواج بیشتری نسبت به این کشورها داریم، برای مثال کره جنوبی با کمتر از 7500 مرگ ناشی از کرونا تنها 3 موج با ارتفاع بسیار کمتر و ویتنام با 39500 مرگ تنها دو موج همه گیر.

سوری گفت: تعداد زیاد امواج در ایران و فاصله کوتاه امواج (به جز فاصله موج سوم و چهارم در زمان اجرای طرح جامع شهید سلیمانی در کشور) موید عدم مدیریت پایدار در کنترل شیوع کرونا در کشور است. کشور.”

عیدانه سوم کرونا نوروزی / عبور از چراغ قرمز کرونا

سوری افزود: فقدان ساختارهای مناسب، به روز و چابک برای مدیریت بیماری ها برای آمادگی و مقابله با اپیدمی ها، ما را برای شناسایی و اجرای مداخلات فوری و ضروری در اوایل بیماری ناآماده می کند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: روزها بحث کردیم که بیماری در این کشور درست است یا غلط، در مورد مدیریت اپیدمی سوءتفاهم داریم.

مدیریت مداوم یک اپیدمی پیشرونده حتی پس از شیوع یک رویکرد اساسی است

سوری گفت: تداوم مدیریت تدریجی بیماری همه گیر، حتی پس از پایان همه گیری، یک رویکرد اساسی است تا همه گیری و جامعه به حالت عادی بازنگردند. بررسی این موضوع مستلزم رویکردی علمی مبتنی بر مطالعات اولیه، شناخت همه‌جانبه مؤلفه‌های دخیل در یک اپیدمی و پرهیز از هیجان ناشی از برخی مداخلات مانند پوشش واکسیناسیون است.

وی افزود: اینکه بیشتر امواج ما دارای شیب تند به سمت بالا و شیب کم به سمت پایین هستند نیز به این دلیل است که متوجه درک درستی از علائم موج بعدی نشدیم و هشدارهای کارشناسان را نادیده گرفتیم. مداخله ما با شرایط خاص موج تنظیم نشده بود. ما فشار زمان اجرای مداخلات سریع، مؤثر و کارآمد را نادیده گرفته ایم.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: یکی از کاربردهای تجزیه و تحلیل علمی و عمیق داده های اپیدمی و حضور تیم های ملی اپیدمیولوژیک و واکنش سریع، تجزیه و تحلیل و پایش روند اپیدمی، شناسایی مراکز عفونت است. و در اسرع وقت کنترل و از سرایت بیماری های همه گیر به سایر نقاط کشور جلوگیری شود.

اجرای مداخلات مناسب، موثر و مقرون به صرفه با اتخاذ سیاست پانچ هوشمند به جای رهاسازی مهمات برای مبارزه با دشمنان بیولوژیکی در فضاهای عمومی و داشتن مدیریت پایدار برای مقابله با اپیدمی ها.سوری گفت: باید با اتخاذ سیاست ضربه هوشمند به جای رهاسازی مهمات برای مبارزه با دشمنان بیولوژیکی در فضاهای عمومی مداخلات مناسب، موثر و مقرون به صرفه را اجرا کنیم و مدیریت پایدار برای مقابله با این بیماری همه گیر داشته باشیم.

برای انجام این کار، اولاً و مهمتر از همه، نیاز به یک نگرش منسجم به این نوع مدیریت، و ثانیاً، اصلاح اساسی در ساختار مدیریت بیماری است که بتوان به خوبی برای اپیدمی بعدی آماده شد و غافلگیر نشد و بهترین نتیجه را گرفت. از منابع موجود و بار کمتر. برای اعمال در جامعه.

روایت دومین تاج گذاری نوروزی

دومین نوروز کرونا با اولین نوروز بسیار متفاوت است. الان اسفند 99 مثل اسفند 98 نیست که مردم از کرونا بترسن و در خانه بمانند. شرایط در کل متفاوت است و مردم می خواهند سفر نوروزی را از اوایل دهه 1400 آغاز کنند، این در حالی است که وضعیت کرونا کشور در نوروز 1400 چندان مساعد و مساعد نیست.

این در حالی است که ستاد ملی کرونا در حال بررسی محدودیت ها و جریمه های نوروزی برای جلوگیری از شیوع کرونا در کشور است. ورود و خروج از شهرهای قرمز و نارنجی و جریمه یک میلیون و 500 هزار تومانی خودروهای سواری در شهرهای قرمز و نارنجی از جمله اقدامات ستاد فرماندهی انتظامی کشور در مقابله با کرونا در نوروز 1400 است.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در دولت دوازدهم، شهرهای تاج دار کشور تفکیک رنگی شدند و از نوروز 1400 تردد از و به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است.

قرمز یا “خطر بسیار بالا” وضعیتی است که در آن از هر 100000 نفر در یک شهر حداقل 10 نفر به دلیل بیماری عروق ویروس کرونا قلب در بیمارستان بستری می شوند.

وضعیت نارنجی یا «خطر زیاد» همچنین شامل شرایطی می‌شود که در آن از هر 100000 نفر حداقل 6 نفر در یک شهر به دلیل بیماری عروق ویروس کرونا قلب بستری هستند و در موارد زرد یا «خطر متوسط» این رقم حداقل 3 نفر از 100000 نفر است. رسیدن

عیدانه سوم کرونا نوروزی / عبور از چراغ قرمز کرونا

در این میان سیر بیماری و نیز بستر و مرگ ناشی از کرونا در اسفند 1378 و فروردین 1400 به گونه ای بود که کادر پزشکی نسبت به عواقب سفر نوروزی هشدار دادند.

سومین پزشکی قانونی نوروزی در غافلگیری

کم کم به روزهای پایانی سال 1400 نزدیک می شویم و مردم هم اکنون در گرمای نوروز هستند. در این میان، مهمترین سوال و نگرانی همکارانی که قبلاً به مسافرت رفته‌اند این است که آیا شرایط کرونای کشور به آنها اجازه می‌دهد بدون نگرانی از بیماری همه‌گیر و ترس از بیماری سفر کنند یا اینکه باید به خانه بروند؟

چه، سومین تاج نوروزی با نوروز 1399. و 1400 ساخته شده متفاوت، موضوع واکسیناسیون است. زیرا در نوروز اول کرونا خبری از واکسیناسیون و واکسیناسیون نبود و در نوروز دوم تعداد افراد واکسینه شده به حدی کم بود که نمی‌توان از محدودیت‌ها چشم‌پوشی کرد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با بیان اینکه بررسی ها و اسناد نشان می دهد 90 درصد مرگ و میرهای عروق ویروس کرونا مربوط به افرادی است که واکسینه نشده اند، گفت: این افراد بیش از 10 برابر بیشتر از افرادی که واکسینه شده اند به بیماری عروق ویروس کرونا مبتلا می شوند. عوارض و مرگ. .

وی افزود: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در نوروز 1401 به محدودیت‌های سال‌های گذشته نگاه نمی‌کردیم و وضعیت بهتر است، اما در استفاده از امکانات سفرهای هوایی و زمینی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مراکز اقامتی، واکسیناسیون ملاک اصلی است.

اسناد نشان می دهد که 90 درصد از مرگ و میرهای کرون توسط افرادی است که واکسینه نشده اند.وزیر بهداشت تاکید کرد: در سیستم ایرانی من تزریق سه دوز واکسن مسافربری به دقت بررسی می شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، 62 میلیون و 674 هزار و 913 نفر نوبت اول واکسن کرونا، 55 میلیون و 324 هزار و 216 نفر نوبت دوم و 22 میلیون و 838 هزار و 334 نفر واکسن کرونا دریافت کرده اند. سومین دوز واکسن کرونا را دریافت کرد. .

تعداد کل واکسن های تزریق شده در داخل کشور به 140 میلیون و 837 هزار و 463 دوز رسید.

واکسیناسیون اولویت دولت در سفرهای نوروزی است

بنابراین شرایط کرونا کشور در پیک ششم با پیک های قبلی متفاوت است، بنابراین اولویت سفر ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت برای سفرهای نوروزی واکسیناسیون است.

در همین حال سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت: با توجه به مشاهدات اخیر به نظر می رسد به اوج Omicron رسیده ایم و باید به تدریج شاهد کاهش مراجعات بیماران باشیم.

عیدانه سوم کرونا نوروزی / عبور از چراغ قرمز کرونا

وی ادامه داد: اگر شرایط کرونا در کشور به همین منوال پیش برود، ششمین پیک را قبل از شروع سال جدید پشت سر می گذاریم و امیدواریم سال جدید را بدون کووید 19 آغاز کنیم.

این در حالی است که با کاهش آمار روزانه کرونا در کشور، رنگ شهر نیز تغییر کرد و تعداد شهرهای قرمز 184، شهرهای نارنجی 187، شهرهای زرد 76 و یک شهر نیز آبی شدند.

شایان ذکر است شهر تهران نیز از وضعیت قرمز کرونری خارج شده و در وضعیت نارنجی قرار گرفته است.

شبیه نوروز است 1401 کسانی که واکسینه شده اند قطعا شگفت زده خواهند شد و برخلاف دو نوروز قبلی که درگیر همه گیری کرونا بودیم.

دکمه بازگشت به بالا