عمومی

فعلا زائران به سمت مرزهای عراق حرکت‌ نکنند

میراحمدی گفت: از سایر زائران می خواهم تصمیمی برای حرکت به سمت مرز عراق نداشته باشند تا توافق ما با این دولت برای تسهیل تردد زائران اجرایی شود.

سیدمجد میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین ساعت 21:00 ساعت 21 از مرز مهران در ارتباط زنده تلویزیونی اظهار داشت: امروز به اتفاق وزیر کشور جلسه کوتاهی داشتیم. سفر به عراق برای رفع مشکلات پیش روی زائران آن سوی مرز.

وی افزود: در این سفر معامله ای انجام شد. اما توافق انجام شده با طرف عراقی هنوز اجرایی نشده است و با پیگیری های مستمر به دنبال اجرای این توافق هستیم.

رئیس ستاد اربعین گفت: ظرفیت عراق و شرایط حاکم بر پایانه های مرزی فاقد ظرفیت سایر کسانی است که به مرز کوچ نکرده اند و این امر باید برای آنها سخت شده باشد.

وی ادامه داد: سالمندان، افراد دارای فرزند خردسال، افراد دارای بیمه پایه و مشکلات تنفسی و افرادی که آستانه تحمل آنها در جبهه گرما پایین است در مرز با مشکل مواجه می شوند. وضعیت آنها به گونه ای است که نمی توانند ادامه دهند و نیاز به درمان دارند.

میراحمدی گفت: تقاضا دارم زائران دیگر تصمیم به جابجایی نگیرند تا توافق ما با دولت عراق برای تسهیل تردد زائران اجرایی شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: امروز شاهد دو حادثه در مرزهای مهران و شلمچه بودیم که دردسرهای زیادی را برای زوار به همراه داشت. ابتدا در مرز مهران خروج زائران از سمت عراق به مدت دو ساعت متوقف شد و مشکلاتی از جمله ازدحام بیش از حد و گرمای شدید را به همراه داشت.

وی افزود: حمل و نقل عراقی برای ساعاتی در مرز شلمچه متوقف شد که این امر باعث شد تا برخی از زائران تصمیم به بازگشت بگیرند. ما در مورد تسهیل حمل و نقل و ترانزیت با طرف عراقی بحث کردیم.

رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه بیش از 2200 اتوبوس برای تردد زائران در عراق آماده کردیم، تصریح کرد: عراق اجازه ورود این اتوبوس ها به خاک خود را نمی دهد و یکی از توافقات ما با طرف عراقی این است که به آنها اجازه دهیم.

وی افزود: تا زمانی که به طور کامل از اجرای توافق با عراق مطمئن نشده ایم به زائران اربعین توصیه می کنیم به سمت مرز حرکت نکنند. مخصوصا عزیزانی که حتی در شرایط عادی هم حرکاتشان سخت است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جماعت اربعین در مرز مهران با مشکل فیزیکی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: اکنون مشکل خاصی وجود ندارد و اقدامات لازم در حال انجام است. اعداد نگران کننده نیستند و به اندازه انگشتان دست وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهد این تراکم و تراکمی که پلیس راهنمایی و رانندگی از جاده تخمین می زند; اگر ادامه پیدا کند، این موج جمعیتی قطعا مشکل ساز خواهد شد. یکی از مواردی که از پلیس راهنمایی و رانندگی می خواهیم این است که برای کاهش ازدحام، جاده منتهی به پایانه مرزی را ساعت ها مسدود کنند.

رئیس ستاد اربعین با تاکید بر اینکه امنیت زائران ما خط قرمز ماست، خاطرنشان کرد: از زائران می خواهم برای کاهش ازدحام در پایانه مرزی منتظر بمانند و منتظر بمانند تا توافق ما با طرف عراقی در زمین اجرایی شود.

وی افزود: از بازدیدکنندگان می خواهم این توصیه ها را رعایت کنند تا انشاءالله بتوانیم این حماسه بزرگ را در شرایط راحت و امن تر به پایان برسانیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا