سلامت و دانش

فقط ۲۰ درصد از مبتلایان به پوکی استخوان در جهان درمان می‌شوند

“روز جهانی پوکی استخوان” هر ساله در 20 اکتبر جشن گرفته می شود.

به گزارش دکترنامهدر مورد پوکی استخوان، کیفیت و تراکم استخوان های بدن کاهش می یابد و این وضعیت به تدریج استخوان ها را ضعیف و شکننده می کند و احتمال شکستگی را افزایش می دهد.

این رویداد جهانی هر ساله برای افزایش آگاهی و تاکید بر لزوم پیشگیری، تشخیص و درمان این اختلال استخوانی گسترده برگزار می شود.

طبق آمار رسمی در سراسر جهان، پوکی استخوان در هر سه ثانیه یک شکستگی ایجاد می کند و در نتیجه سالانه بیش از 8.9 میلیون شکستگی ایجاد می شود. همچنین به گفته متخصصان، این عارضه اغلب نادیده گرفته می شود به طوری که تا 80 درصد افرادی که حداقل یک شکستگی ناشی از آن را تجربه کرده اند، شناسایی و درمان نمی شوند.

یکی از متخصصان دانشگاه شفیلد در مورد پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان می تواند تأثیر مهمی بر زندگی افراد داشته باشد زیرا شکستگی ها می توانند فشار قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد وارد کنند و اغلب فعالیت های روزانه مانند غذا خوردن، این وضعیت را با مشکل مواجه می کند. لباس بپوشید، خرید کنید یا رانندگی کنید.

به گزارش «یو سی بی»، با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد و این وضعیت یکی از شایع ترین علل شکستگی در افراد مسن است. بنابراین تشخیص زودهنگام مهم است و یکی از اهداف این روز جهانی تشویق افراد به سنجش تراکم استخوان است.

داشتن یک سبک زندگی سالم و عادات غذایی می تواند به تضمین سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند.

اولین رویداد روز جهانی پوکی استخوان در 20 اکتبر 1996 توسط انجمن ملی پوکی استخوان بریتانیا با همکاری کمیسیون اروپا برگزار شد. سپس، در سال 1997، بنیاد بین المللی پوکی استخوان (IOF) روز جهانی پوکی استخوان را تعیین کرد.

در سراسر جهان تخمین زده می شود که از هر سه زن بالای 50 سال یک نفر و از هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی می شوند. که این وضعیت را به یکی از علل اصلی درد کشنده و ناتوانی طولانی مدت در سالمندان تبدیل می کند. همچنین به دلیل زیرساخت های بهداشتی ضعیف و عدم آگاهی در مورد پوکی استخوان در سراسر جهان، تنها 20 درصد از بیماران مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده یا تحت درمان قرار می گیرند.

به گفته PaceHospital، شیوع پوکی استخوان در زنان مسن مشاهده شده است، زیرا پس از پنج تا هفت سال یائسگی، 20 درصد از تراکم استخوان خود را از دست می دهند.

همچنین شعار امسال روز جهانی عنوان شده است “برای سلامت استخوان قدم بردارید” مصمم است و هدف ترغیب جامعه به بررسی منظم سلامت استخوان های خود است.

چند توصیه مهم برای مراقبت از استخوان

* ورزش منظم: ورزش منظم برای تقویت استخوان ها را فراموش نکنید.

* سالم بخورید: غذاهای غنی از مواد مغذی برای سلامت استخوان مانند کلسیم، ویتامین D و غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنید. علاوه بر این، دریافت کافی نور خورشید را برای دریافت ویتامین D فراموش نکنید.

* سبک زندگی سالم: از سبک زندگی کم تحرک اجتناب کنید و برای حفظ شاخص توده بدنی مناسب از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید. از سیگار کشیدن و الکل جدا خودداری کنید.

* آگاهی از عوامل خطر: دانش خود را در مورد پوکی استخوان افزایش دهید و از علائم این بیماری آگاه باشید تا در صورت مشاهده علائم سریعاً به متخصص مراجعه کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا