فیلم | یک پدیده کیهانی عجیب که تلسکوپ جیمز وب کشف کرد

در تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا یک صحنه کیهانی هیجان انگیز فاش شده است. حداقل 17 حلقه متحدالمرکز غبار به طور مرموزی از یک جفت ستاره سرچشمه می گیرند. این دو ستاره که مجموعاً با نام Wolf-Rayet 140 شناخته می شوند، کمی بیش از پنج هزار سال نوری از زمین فاصله دارند.

هر حلقه زمانی تشکیل می‌شود که بادهای ستاره‌ای (جریان‌های گازی که از ستاره‌ها به فضا ساطع می‌شوند) دو ستاره در حین نزدیک شدن با یکدیگر برخورد می‌کنند و گاز و غبار متراکم ایجاد می‌کنند. تقریباً هر هشت سال یکبار گردش این ستارگان آنها را به هم نزدیک می کند و حلقه گرد و غبار مانند حلقه های رویش روی تنه درخت نشانه گذر زمان است.

علاوه بر حساسیت کلی تلسکوپ جیمز وب، ابزارهای مادون قرمز آن نیز به طور خاص قادر به مطالعه این حلقه های غبار هستند. طیف‌سنج فروسرخ تلسکوپ نیز ترکیب این غبار را آشکار کرده است و بیشتر از موادی تشکیل شده است که از نوعی ستاره به نام ستاره‌های “ولف رایت” به بیرون پرتاب می‌شوند. ستارگان ولف رایت ستارگانی از نوع O هستند که جرمی حداقل ۲۵ برابر جرم خورشید دارند.

ستاره های Wolf-Wright ممکن است در مقایسه با خورشید عجیب به نظر برسند، اما ممکن است در شکل گیری ستارگان و سیارات نقش داشته باشند. مطالعه جدید با استفاده از داده‌های تلسکوپ جیمز وب، بهترین شواهد را ارائه می‌کند که ستاره‌های Wolf-Wright مولکول‌های غبار غنی از کربن تولید می‌کنند.

اگرچه ستاره شناسان تخمین زده اند که حداقل چند هزار ستاره ولف رایت در کهکشان ما وجود دارد، اما تاکنون تنها حدود 600 مورد از آنها کشف شده است.

5858

دکمه بازگشت به بالا