قارچ‌های خودرو را نخورید

به گزارش شفاف، علی میکائیلی گفت: در فصل بارندگی با دمای مناسب مانند بهار قارچ ها به وفور در طبیعت یافت می شوند و معمولاً به اشتباه تشخیص داده می شوند. قارچ خوراکی ماشین با قارچ سمی آنها باعث مسمومیت های قارچی مختلف می شوند.

به گفته یک پزشک متخصص قارچ شناسی آزمایشگاهی، قارچ خودرو هیچ مزیتی نسبت به قارچ صنعتی بسته بندی شده صنعتی ندارد.

مسمومیت با قارچ به 2 گروه تقسیم می شود. گروه اول مسمومیت های غذایی ناشی از قارچ های سمی است که گروهی از مسمومیت های غذایی است.

گروه دوم مسمومیت های قارچی ناشی از قارچ های چتری سمی است که مرگبارترین مسمومیت این گروه «مسمومیت آمانیت» نام دارد.

سم آمانیتین بسیار کشنده است و با پختن، جوشاندن و شستن قارچ از بین نمی رود و این سم به دلیل نداشتن پادزهر به بافت کبد آسیب می رساند و باعث سندرم کبدی- کلیوی می شود و بسیار کشنده است.

این مسمومیت بین 6 تا 72 ساعت و به طور متوسط ​​حدود 12 ساعت بدون علامت است و این زمان و شروع علائم بهترین زمان برای درمان است.

علائم اولیه مسمومیت شامل اسهال، استفراغ و حالت تهوع و علائم بعدی شامل درگیری کبد، نارسایی کلیه و کما است که در صورت تاخیر در درمان یا نیاز به پیوند کبد می تواند منجر به مرگ شود.

برخی از این قارچ‌های سمی بسیار شبیه قارچ‌های دهان خودرو هستند و تنها در مراکز تشخیص آزمایشگاهی قابل شناسایی هستند. بنابراین استفاده از روش های غیر علمی مانند استفاده از ظروف غذاخوری یا شیر برای تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی هرگز توصیه نمی شود.

افرادی که قارچ های مشکوک مصرف کرده اند یا علائم گوارشی دارند باید فورا به پزشک مراجعه کنند، زیرا تاخیر در شروع درمان متاسفانه عوارض جدی مسمومیت دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان