اقتصادیکسب و کار ویژه

قدرت الگوهای کندل استیک برای تولید سیگنال فارکس

پرایس‌اکشن روشی برای پیش‌بینی قیمت و معامله کردن در بازارهای مالی است که بر پایه تحلیل حرکات پایه قیمت در طول زمان صورت می‌گیرد. برای انجام این تحلیل قیمتی، معامله گران از الگوهای کندل استیک پرایس‌اکشن استفاده می‌کنند. این الگوها جهت روند در آینده و قدرت آن را نشان می‌دهند.

روش را بسیاری از معامله گران خرده‌پا و معامله گران سازمانی برای پیش‌بینی جهت قیمت در آینده استفاده می‌کنند. پرایس‌اکشن را می‌توان در تمام بازارهای مالی استفاده کرد. پرایس‌اکشن زیرمجموعه به شمار می‌رود اما در آن کمتر از اسیلاتورها و دیگر ابزارها استفاده می‌شود و بیشتر تمرکز تحلیلگران پرایس‌اکشن بر روی نمودار قیمت و شکل کندل‌ها است. همان‌طور هم که می‌دانید تعداد الگوهای کندل استیک بسیار زیاد است ولی ما در ادامه قصد داریم مهم‌ترین الگوهای کندل استیک پرایس‌اکشن را به شما معرفی کنیم.

کندل استیک‌های نشان دهنده سِنتیمنت بازار

قبل از این‌که 10 الگوی مهم کندل استیک پرایس‌اکشن را توضیح دهیم، بهتر است با دو الگوی مهمی که احساسات بازار را نشان می‌دهند آشنا شوید: دوجی و ماروبوزو.

۱- دوجی

ازنظر شکل ظاهری شبیه یک علامت جمع یا صلیب است که قیمت آغازین و پایانی یکسانی دارد. به نظر شما کندل دوجی چگونه به سنتیمنت بازار اشاره می‌کند؟خیلی ساده است. ازآنجایی‌که قیمت آغازین و پایانی در این الگو یکسان است، درواقع قیمت تغییری نکرده است. به همین دلیل کندل دوجی نشانه‌ای از بی تصمیمی و بلاتکلیفی در بازار است. کندل دوجی مثل این می‌ماند که قیمت برای مدتی مشخص در یک محدوده خاص فشرده‌شده باشد. حال سؤالی که پیش می‌آید این است که چطور می‌توان با این کندل معامله کرد؟

تفسیر کندل دوجی در پرایس‌اکشن به شکل زیر صورت می‌گیرد:

  • اگر قیمت به ناحیه مهمی‌رسیده است و احتمالاً روند مشخصی در حال برگشت است از دوجی به‌عنوان سیگنال فارکس برگشت روند استفاده کنید.
  • اگر احتمال برگشت قیمت وجود ندارد و دوجی در میانه روند است، دوجی سیگنال مناسبی به ما نمی‌دهد.

«سرمایه گذاری راحت و بی دردسر، به ندرت سود آور است»

۲- ماروبوزو

الگوی مهم بعدی که در تفسیر الگوهای کندل استیک پرایس‌اکشن بسیار اهمیت دارد، ماروبوزو است. کندل ماروبوزو درست نقطه مقابل کندل دوجی است و قیمت آغازین و پایانی آن با یکدیگر فاصله زیادی دارند و در دونقطه بیشترین و کمترین محدوده کندل قرار می‌گیرند. همین باعث می‌شود که کندل ماروبوزو با بدنه بلندش شبیه یک بلوک باشد.  در ژاپنی به معنای سر تراشیده شده است و همین طور که از نام آن مشخص است این کندل سایه ندارد.

  • کندل ماروبوزویی که قیمت پایانی آن بالاتر باشد نشان‌دهنده قدرت زیاد حرکت صعودی قیمت است.
  • کندل ماروبوزویی که قیمت پایانی آن پایین‌تر باشد نشان‌دهنده قدرت زیاد حرکت نزولی قیمت است.

کندل ماروبوزو بیشتر به‌عنوان یک ابزار تفسیر حرکت قیمت یا پرایس‌اکشن اهمیت دارد تا کندلی برای معامله کردن. درواقع دوجی و ماروبوزو دو کندلی هستند که در دو سر طیفِ کندل استیک‌ها قرار می‌گیرند. ماروبوزو بافاصله زیادِ قیمت آغازین و پایانی نشان‌دهنده جهت و قدرت روند است حال‌آنکه کندل دوجی با یکی بودن قیمت آغازین و پایانی در آن، نشان‌دهنده بلاتکلیفی در بازار است.

The power of candlestick patterns to generate forex signals

اگر هر کندلی را بین این دو طیف قرار دهید می‌توانید به‌راحتی جهت و قدرت حرکت قیمت را پیش‌بینی کنید. اگر در مواردی مجبور شدید با الگوی ماروبوزو معامله کنید، به نکات زیر دقت کنید:

  • زمانی که با کندل ماروبوزو یک منطقه مقاومتی شکسته می‌شود، آن را به‌عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده در نظر بگیرید.

الگوی پین بار یکی از مهم‌ترین الگوهای کندل استیک پرایس‌اکشن است که به‌عنوان یک سیگنال برگشتی استفاده می‌شود. بدنه کندل در این الگو کوچک ولی سایه آن‌که در یک‌طرف بدنه قرار دارد، بلند است. الگوی پین بار، حرکت برگشتی شارپ و عدم پذیرش یک محدوده خاص قیمتی را نشان می‌دهد.

  • الگوی پین بار نزولی سایه بالایی بلندی داشته و نشان از عدم پذیرش قیمت‌های بالا دارد. بعد از ظهور الگوی پین بار نزولی احتمال کاهش قیمت زیاد است.
  • الگوی پین بار صعودی سایه پایینی بلندی داشته و نشان از عدم پذیرش قیمت‌های پایین دارد. بعد از ظهور الگوی پین بار صعودی احتمال افزایش قیمت زیاد است.

نحوه معامله با الگوی پین بار

حالا که با الگوی پین بار آشنا شدید بهتر است نحوه معامله کردن با آن را نیز توضیح دهیم. برای معامله کردن با پین بار می‌توان به سه شکل وارد معامله شد.برای ورود به معامله با الگوی پین بار می‌توان از سفارش استاپ (Stop order) نیز استفاده کرد. برای این کار باید سفارش خود را زیرِ کف یا بالای سقف پین بار قرار دهید.دو الگوی کندل استیک پرایس اکشن که شباهت بسیاری به پین بار دارند، و هستند. به خاطر این‌که این دو الگو ازنظر شکل ظاهری کاملاً شبیه به هم هستند آن‌ها را در یک دسته قرار داده‌ایم.

  • بدنه کوچک شمع نزدیک محدوده بالایی شمع است.
  • سایه پایینی تقریباً دو برابر بدنه کندل است.
  • رنگ بدنه کندل‌ها اهمیتی ندارد.

تنها تفاوت الگوی هَمِر و هنگینگ مَن در این نکته است که الگوی چکش در یک‌روند نزولی مشاهده‌شده و سیگنالی برای شروع یک‌روند صعودی است درحالی‌که الگوی مرد دارآویز در یک‌روند صعودی دیده‌شده و سیگنالی برای شروع یک‌روند نزولی است.

ذهنیت قیمت در الگوی چکش و مرد دارآویز

ظهور الگوی چکش در یک‌روند نزولی، فروشندگانی را که در قسمت پایین کندل اقدام به باز کردن معامله فروش کرده‌اند، به دام می‌اندازد. این فروشندگان برای کاور کردن معاملات فروش خود مجبور به خرید می‌شوند و همین موضوع باعث به وجود آمدن فشار صعودی در بازار می‌شود. این الگو معادل الگوی پین بار صعودی است.

الگوی مرد دارآویز ازنظر شکل ظاهری شبیه یک کندل صعودی است چون بدنه آن در بالای شمع قرارگرفته و این‌طور به نظر می‌رسد که قیمت‌های پایین‌تر با سایه پایینی کندل رد شده‌اند. به همین علت زمانی که الگوی مرد دار آویز در یک‌روند صعودی دیده می‌شود بسیاری از تریدرها با همین خوش‌بینی وارد معامله خرید می‌شوند اما پس‌ازآن با نزولی شدن قیمت این معامله گران در دام می‌افتند و با زده شدن استاپ لاس آن‌ها فشار فروش بیشتری در بازار ایجاد می‌شود. به همین دلیل است که برای ورود به معامله با الگوی کندل استیک هنگینگ من بایستی منتظر ظهور کندل نزولی بعدی برای تائید روند بمانید.

نحوه معامله با الگوی چکش و مرد دارآویز

خب حالا نوبت به توضیح نحوه معامله با الگوی چکش و مرد دارآویز می‌رسد:

  • در یک‌روند نزولی، بالاتر از الگوی چکش، سفارش خرید بازکنید (برای معامله کردن با الگوی چکش می‌توانید مشابه الگوی پین بار صعودی هم عمل کنید).
  • در یک‌روند صعودی، زیرالگوی مرد دارآویز (البته بعد از ظهور کندل تائید) سفارش فروش بازکنید.

سومین الگوی کندل استیک پرایس اکشن از نظر شکل ظاهری برعکسِ الگوی چکش است. یعنی اگر الگوهای قبلی را برعکس کنید از نظر شکل ظاهری به الگوی چکش معکوس و ستاره دنباله دار می‌رسید. و چکش وارونه ازنظر ظاهر مشابه یکدیگر هستند با این تفاوت که الگوی چکش وارونه درروندهای نزولی ظاهرشده اما الگوی شوتینگ استار درروندهای صعودی ظاهر می‌شود.

ذهنیت قیمت در الگوی چکش معکوس و ستاره دنباله دار

الگوی چکش معکوس یک الگوی صعودی است. ازآنجایی‌که ازنظر شکل شماتیک، چکش معکوس یک کندل نزولی در نظر گرفته می‌شود (به علت سایه بالایی و بدنه کوچک در پایین) فروشندگان برای انجام سفارشات Short یا فروش جرات بیشتری پیدا می‌کنند اما زمانی که الگوی چکش وارونه نمی‌تواند قیمت بازار را به سمت پایین سوق دهد، حرکت صعودی بعد از ظهور آن شکل می‌گیرد.

منطق الگوی شوتینگ استار نسبت به الگوی چکش معکوس متفاوت است. الگوی ستاره دنباله‌دار، خریدارانی را که در محدوده بالایی این کندل، سفارش فروش بازکرده‌اند به دام می‌اندازد. درنتیجه باکم شدن قیمت در کندل شوتینگ استار این خریداران مجبور می‌شوند معاملات خرید خود را با ضرر ببندند و همین نکته باعث به وجود آمدن فشار فروش می‌شود. این الگو مشابه الگوی پین بار نزولی است.

نحوه معامله با الگوی چکش معکوس و ستاره دنباله دار

خب حالا بهتر است سراغ نحوه معامله کردن با این دو الگو برویم:

  • درروند نزولی، بالای الگوی کندل استیک چکش معکوس (البته بعد از ظهور کندل تائید) سفارش خرید بازکنید.
  • درروند صعودی، زیرالگوی کندل استیک ستاره دنباله‌دار، سفارش فروش بازکنید (برای معامله کردن با الگوی ستاره دنباله‌دار می‌توانید مشابه الگوی پین بار نزولی هم عمل کنید).

الگوی کندل استیک پرایس اکشن بعدی، هارامی است. لغت هارامی در ژاپنی به معنای «باردار» است. با دانستن معنی هارامی می‌توانید به راحتی این نکته را به خاطر بسپارید که در ، کندل اول مادر و کندل دوم نوزاد است. برای تشخیص این الگو باید به بدنه‌های کندل‌ها دقت کنید؛ بدنه کندل دوم کاملا درون بدنه کندل اول قرار می‌گیرد.

  • معمولاً در الگوی هارامی صعودی، قیمت پایانی کندل اول کمتر از قیمت آغازین آن است درحالی‌که کندل دوم باقیمت بالاتری بسته می‌شود.
  • همین‌طور در الگوی هارامی نزولی، قیمت پایانی کندل اول بیشتر از قیمت آغازین آن است اما کندل دوم در قیمت پایین‌تری بسته می‌شود.

بدنه کندل‌ها در الگوی هارامی نشان‌دهنده محدوده تغییر حرکت قیمت است و کوچک شدن بدنه در این الگو، نوسان کمتر قیمت را نشان می‌دهد. بسیاری از الگوهای کندل استیک‌هارامی به الگوی اینساید بار که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، شباهت دارند.

نحوه معامله با الگوی هارامی

برای معامله کردن با الگوی هارامی باید این نکته را در نظر داشته باشید که این الگو نسبت به الگوی پوشا سیگنال ضعیف‌تری برای تغییر روند صادر می‌کند اما به‌هرحال:

  • در یک‌روند صعودی، از الگوی هارامی به‌عنوان سیگنالی مبنی بر تغییر روند می‌توان استفاده کرد.
  • در یک‌روند نزولی، از الگوی هارامی به‌عنوان سیگنالی مبنی بر پایان روند نزولی می‌توان استفاده کرد.

نکته:برای مشاهده ویدیو های بیشتر میتوانید به کانال یوتیوب ما مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا