عمومی

قرارداد بلندمدت به قلعه‌نویی شهامت می داد/ بازی دادن به بازیکن جوان تبعات دارد

۱۰ سرمربی هم بازیکن دعوت کنند باز هم برخی دست به انتقاد می‌زنند

پیشکسوت تیم ملی فوتبال گفت: اگر ۱۰ سرمربی هم فهرست نفرات دعوت شده را اعلام کنند باز هم کم نیستند کسانی که معتقد هستند نام بازیکنی از قلم افتاده است.

ابراهیم قاسمپور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص فهرست ۳۲ نفره دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتبال ایران از سوی امیر قلعه‌نویی اظهار داشت: مربیگری سلیقه‌ای است و هر فردی که سرمربی تیم ملی می‌شود براساس تشخیصی که می‌دهد نفرات مدنظرش را به تیم ملی دعوت می‌کند. هر فردی آزاد است تا نظر خود را در مورد نفرات دعوت شده اعلام کند و سرمربی اگر بهترین و عالی‌ترین نفرات را هم دعوت کند بازهم یک‌سری‌ها انتقاد می‌کنند و سلیقه خود را درباره نفراتی که دعوت نشدند با ایراد از برخی بازیکنان حاضر در اردو اعلام می‌کنند. حق طبیعی سرمربی هر تیمی است که نفرات تیمش را مشخص کند و نمی‌توان در همان آغاز کار به سرمربی خرده گرفت که چرا برخی بازیکنان در فهرست حضور ندارند. نتایجی که سرمربی کسب می‌کند تصمیمش را در مورد نفرات دعوت شده مشخص می‌کند.

**باید به نظر سرمربی تیم ملی احترام گذاشت

وی افزود: سرمربی تیم ملی یک‌سری تفکرات و تاکنیک‌هایی دارد که می‌خواهد در تیمش پیاده کند و براساس آن بازیکنانی را که از نگاه او می‌توانند در زمین تاکتیک‌ها را اجرا کنند به تیم ملی دعوت می‌کند. نباید خیلی به دنبال آن بود که فهرست نفراتی که به تیم ملی دعوت شده‌اند تصمیم درستی از سوی سرمربی بوده یا او دچار اشتباه شده است بلکه پس از بازی‌هایی که تیم ملی انجام می‌دهد و نتایجی که می‌گیرد امکان نظردهی در مورد عملکرد سرمربی وجود دارد. اگر ۱۰ سرمربی هم فهرست نفرات دعوت شده را اعلام کنند باز هم کم نیستند کسانی که معتقد هستند نام بازیکنی از قلم افتاده و می‌توانست در بین دعوت شدگان قرار بگیرد. باید به نظر سرمربی تیم ملی احترام گذاشت و در مورد ایتکه کدام بازیکنان برای حضور در تیم ملی شایسته‌تر بودند به سرمربی حق داد چون او از نزدیک عملکرد یکایک بازیکنان را زیرنظر دارد و در تمرینات می‌تواند آماده‌ترین مهره‌های خود را برای حضور در ترکیب انتخاب کند.

**قرارداد بلندمدت به سرمربی شهامت می‌دهد

پیشکسوت تیم ملی فوتبال درباره اینکه تغییر نسل در تیم ملی با توجه به کمبود بازیکنان جایگزین در کوتاه مدت ممکن است، یادآور شد: معتقدم در فوتبال‌مان خیلی پدیده نداریم. در این فصل هم اصلاً پدیده‌ای نداشتیم و با ارفاق به ندرت بازیکنانی بوده‌اند که از آنها می‌توان به عنوان پدیده نام برد. این موضوع دست سرمربی را برای انتخاب نفرات مدنظرش و یافتن جانشین برای بازیکنانی که پا به سن گذاشته‌اند سخت‌تر می‌کند ولی از این موضوع مهم‌تر قراردادی است که با سرمربی بسته می‌شود. تا آنجایی که من اطلاع دارم تا پایان جام ملت‌های آسیا با امیر قلعه‌نویی قرارداد بسته‌اند ولی اگر قرارداد بلند‌مدت باشد سرمربی می‌تواند با شهامت و شجاعت بیشتری به بازیکنان جوان میدان دهد. موضوع افزایش سن بازیکنان تیم ملی را سرمربی هم می‌داند ولی وقتی که قرارداد بلندمدتی نداشته باشد دست به عصا درباره ملی‌پوشان دعوت شده تصمیم‌گیری می‌کند. در کوتاه مدت سرمربی به دنبال آن است تا با نفراتی که عملکرد خوبی داشتند و بازیکنان باتجربه نتیجه بگیرد و طبیعی است که نمی‌توانید آینده‌نگری کنید. بازی دادن به بازیکن جوان تبعات دارد و یکی از آنها امکان دارد نتیجه نگیرید. این مسئله مانع جوانگرایی می‌شود و به سرمربی اجازه برنامه درازمدت نمی‌دهد.

**باید به سرمربی برای انتخاب نفراتش فرصت داد

وی در مورد دعوت نشدن امیر عابدزاده و کریم انصاری فرد که در جام جهانی قطر حضور داشتند، تصریح کرد: اینکه برخی نفرات تغییر می‌کنند یک موضوع طبیعی است و به عملکرد باشگاه آنها بازمی‌گردد. سرمربی هم تشخیص می‌دهد که مثلاً فلان دروازه‌بان بهتر کار کرده و می‌تواند به جای بازیکنی که قبلاً در جام جهانی حضور داشته، بازی کند. باید فرصت داد تا سرمربی بر مبنای نفراتی که تشخیص می‌دهد بهترین هستند نفرات موردنظرش را انتخاب کند.

**برخی تیم‌ها رغبت ندارند با ما بازی کنند

قاسمپور در مورد بازی‌های دوستانه با روسیه و کنیا اظهار داشت: تیم ملی در گذشته هم به خاطر مسائل مختلف که مهم‌ترین آن مالی بوده، برای برگزاری دیدارهای تدارکاتی دچار مشکل بوده است. فدراسیون برای دعوت از تیم‌های مطرح و صاحب‌نام با چند تا مشکل مواجه بوده است. اول مسائل مالی است که هزینه‌ةای بسیار گزافی به همراه دارد، دوم مسائل سیاسی است که برخی تیم‌ها نمی‌خواهند با ایران بازی کنند. استفاده چندانی هم از بازی‌های تدارکاتی با تیم‌هایی که کیفیت چندانی ندارند نمی‌بریم. سوم هم رغبت نداشتن تیم‌های مطرح برای بازی با ایران است که کار را برای انتخاب حریف دشوارتر می‌کند. من معتقدم اگر با تیم منتخب بازیکنان خارجی شاغل در ایران بازی کنیم نفع بیشتری می‌بریم. باید به داشته‌های خود اکتفا کنیم و در زمانی که امکان برگزاری بازی با تیم‌های مطرح نداریم باید با حداقل‌ها بسازیم تا تیم ملی بتواند در جام ملت‌ها نتایج خوبی بگیرد. 

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا