قطار شهری کرج از رویا تا به ریل نشستن

به گزارش خبرگزاری دکترنامه استان البرز؛ بهره برداری از قطار شهری کرج همزمان با جشن های دهه فجر آغاز می شود و شهروندان کرجی شاهد پایان یافتن موفقیت آمیز یکی از کم هزینه ترین سرمایه گذاری ها در حوزه‌ی حمل و نقل شهری خواهند بود.

IMG_20230119_104240_509

فاز ۱ خط ۲ متروی کرج که در دهه دوم بهمن ۱۴۰۱ بهره برداری از آن آغاز خواهد شد، از محدوده ی چهل و پنج متری گلشهر تا زیرگذر چهارراه آیت الله طالقانی است و روزانه هزاران مسافر می توانند با استفاده از این وسیله سریع السیر ، سفرهای درون شهری خویش را انجام دهند.

با آغاز بهره برداری خط ۲ قطار شهری کرج، این ایستگاه‌ها به نوعی به صورت نمادین هستند که نقش به سزایی در کاهش ترافیک شهر ندارند؛ ولی پروژه‌ای که شهروندان دو دهه منتظر بهره برداری از آن هستند، باید روزی به بهره برداری اولیه می رسید.

راه اندازی این ایستگاه‌ها امید آفرینی می کند و باعث می‌شود مطالبات برای راه اندازی خطوط دیگر افزایش یابد.

IMG_20230119_104240_509

توان بالای حمل مسافر این وسیله ی زیر زمینی درون شهری ، به ازدحام مردم برای سوار شدن به اتوبوس و یا پیاده کردن تاکسی خالی خاتمه می دهد.

مطلعی در پارلمان شهری کرج اعلام کرد: این مسیر حدود ۴۵ درصد پیشرفت داشته و در صورت تامین اعتبار، تا پایان دوره ششم شورای شهر کرج می‌توان ایستگاه k تا q (شهید سلطانی) را هم تحویل دهیم تا خط حداقل ۱۵ کیلومتری را در کرج راه اندازی کرده باشیم. و مشکل رفت و آمد صدها هزار نفری که اکنون ناگزیرند برای رفت و آمد بین منزل و محل کار خود رنج سفر در شلوغی خیابان های کرج را تحمل کنند، حل می شود. این افق بلند شورای ششم در این خصوص است. 

وی همچنین گفت: بهره برداری از مسیر k تا q  حداقل به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین آن منوط به حمایت دولت است.

آنچه در سطور فوق آمد حاصل یک رویا بود که ۱۶ سال است کرجی ها به آن دلخوش کرده اند!

بین رویا تا واقعیت فاصله زیادی وجود ندارد. آدمی ، برای لحظاتی در خلسه ی یک رویای آرامش بخش فرو می رود و خویشتن را در محیط و شرایطی ایده آل می بیند، اما لحظه ای بعد رویا به پایان می رسد و “رویابین” بار دیگر خود را به دنیای واقعیت ها و در محاصره ی مشکلات و ناهنجاری های گوناگون می یابد.

متروی کرج نیز یک رویا است، با این تفاوت که این رویا بسیار پرهزینه، طولانی و خسته کننده شده است؛  اما نباید گمان کرد اگر زمانی هم بیاید که رویای مترو برای کرجی ها محقق شود، واقعیتی کاملا دلچسب خواهد بود.

برای آنکه هنگام رویارویی با این واقعیت یکه نخوریم، بد نیست از قول یکی از کارشناسان مسئول سازمان قطار شهری کرج و حومه بخوانیم که مترو چه چیزی برای کرجی ها به ارمغان خواهد آورد: 

“در صورت آغاز کار خط ۲ قطار شهری کرج که در دست بهره برداری است، رام قطار ۷ واگنی است که ظرفیت هر واگن در حالت نشسته 198 نفر و در حالت ایستاده بیشترین ظرفیت آن 1423 نفر می باشد. اگر ساعت کارکرد مترو کرج ۱۷ ساعت (از ۶ صبح تا ۱۱ شب) باشد؛ زمان پیج سفرها ۵ ساعت ۱۴۵۰ نفر مسافر و در زمان غیر پیک که ۱۲ ساعت است( بدون در نظر گرفتن سوار و پیاده شدن )  ۸۷۰ نفر سرفاصله زمانی حرکت قطارها ( هد وی ) : ۵/۲ دقیقه و در نهایت در ساعات اوج ( ۴ ساعت ) حداقل ۳۴۸۰۰۰ مسافر و در ساعات غیر اوج ( ۱۴ ساعت ) حداقل ۵۸۴۶۴۰ مسافر جابجا خواهند شد . بنابراین در طول یک روز در بهره برداری ۹۳۲۶۴۰ مسافر را می تواند جابجا کند.”

گرچه از قول کارشناسان شاغل در سازمان راه آهن شهری و حومه شنیده شده که توان جابجایی مسافر به وسیله ی مترو بیشتر از رقم فوق الذکر است، اما با خواندن سخنان یک کارشناس ارشد ترافیک در می یابیم که رویای صاحب مترو شدن کرج یک رویای کاملا صادق نیست. رویایی بوده است که پس از واقعیت یافتن نیز نمی تواند کابوس ترافیک کرج را از بین ببرد. 

این واقعیت، زمانی قابل لمس خواهد بود که در نظر بگیریم طبق گزارش وب سایت مدیریت شهری کرج ، جمعیت شهر کرج در حال حاضر ۱٬۵۹۲٬۴۹۲ نفر است و رشد جمعیت کرج ۴/۷% و هرروز در حال بیشتر شدن است.

روزی که سخن از احداث متروی کرج به میان آمد، جمعیت کرج حدود 3 برابر هر ظرفیت پیش بینی شده برای حمل و نقل مسافر به وسیله مترو بود، اما این شبکه زمانی به بهره برداری خواهد رسید ( البته اگر باز با تاخیر مواجه نشود ) که کل ظرفیت حمل مسافر آن 1 دهم نیازهای جمعیت مرکز استان البرز به وسیله نقیله عمومی است.

گزارش: حمیدرضا عبدالمنافی

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا