عمومی

لحظه به لحظه با اوکراین؛ ناتو: طرف درگیری در اوکراین نیستیم

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آنلاین دکترنامه، درگیری ها در اوکراین امروز جمعه (13 اسفند) وارد نهمین روز خود شد و تحولات در حالی ادامه یافت که وزیر امور خارجه اوکراین از آتش سوزی در نیروگاه اتمی شهر زاپوروژیه خبر داد. به دنبال آن، سازمان اورژانس دولتی اوکراین اعلام کرد که آتش سوزی در نیروگاه اتمی Zaporozhye خاموش شده است. این آژانس در بیانیه ای اعلام کرد: ساعت 6:20 صبح، آتش سوزی در ساختمان آموزشی نیروگاه هسته ای Zaporozhye در Enrhodar رخ داد. کسی کشته یا زخمی نشد.

پیش از این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرده بود که اوکراین به آژانس گفته است که هیچ تغییری در سطح تشعشعات گزارش نشده است و آتش‌سوزی بر تجهیزات «بسیار حیاتی» تأثیری نداشته است. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که اوضاع را زیر نظر دارد.

آخرین تحولات اوکراین را در زیر دنبال کنید:

آژانس اتمی: دو مجروح در زاپوروژیه

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: دو نفر در زاپوریژیا مجروح شدند، نه اپراتورها یا تکنسین‌ها، بلکه بخشی از پرسنل امنیتی هستند.

ناتو: ما طرف درگیری در اوکراین نیستیم

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو تاکید کرد که این سازمان طرف درگیری در اوکراین نیست و قصد مقابله با روسیه را ندارد. (اطلاعات بیشتر)

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد؛ 1812 تخریب تأسیسات نظامی اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور 1812 تاسیسات نظامی اوکراین و همچنین 62 هواپیما، 635 تانک و سایر خودروهای زرهی را منهدم کرده اند. این وزارتخانه ویدئویی از یک تانک منهدم شده اوکراینی و یک موشک رها شده جاولین در نزدیکی شهر ماریوپول اوکراین منتشر کرد.

راشاتودی همچنین گزارش داد که تصاویر وزارت دفاع روسیه روستاهای دونباس را نشان می دهد که نیروهای مسلح اوکراین از آنجا عقب نشینی کرده اند. تصاویر تانک های آسیب دیده، نارنجک های ضد تانک ساخت ایالات متحده را در یک بزرگراه و همچنین پست های بازرسی مورد استفاده سربازان اوکراینی در حال عقب نشینی را نشان می دهد. بر اساس این گزارش، در برخی مناطق ارتش روسیه قادر است آب و غذای مردم را تامین کند.

سفیر روسیه در پاریس: سه کشتی روسی و یک کشتی بدون توضیح در فرانسه توقیف شدند

زلنسکی در مورد راهروی بشردوستانه احتمالی اظهار نظر می کند

ولودیمیر زلنسکی گفت که 24 ساعت آینده نشان خواهد داد که آیا ایجاد و بهره برداری از کریدور بشردوستانه می تواند مطابق با توافقی که روز پنجشنبه بین هیئت های روسیه و اوکراین حاصل شد انجام شود یا خیر.

روسیه کنترل نیروگاه هسته ای Zaporozhye را تایید کرده است

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: تاسیسات هسته ای زاپوروژیه تحت کنترل ما است و به طور عادی کار می کند.

چین: ایالات متحده در بحران اوکراین از مسئولیت شانه خالی می کند

وزارت خارجه چین می گوید واشنگتن پکن را به بی توجهی به مسئولیت های خود در قبال بحران اوکراین متهم می کند. (اطلاعات بیشتر)

نخست وزیر سابق اوکراین: پوتین جان هزاران نفر را نجات داد

به گزارش اسپوتنیک، نیکولای آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای احتیاط جان هزاران نفر را در جمهوری های دونتسک و لوهانسک (جدایی طلبان در شرق اوکراین) نجات داده است.

آزاروف در صفحه فیس بوک خود نوشت: «تنها اکنون ما این فرصت را داریم که اطلاعات عمومی در مورد آماده سازی اقدامات تحریک آمیز و سپس حملات خطرناک با هدف از بین بردن جمعیت در مناطق دونتسک و لوهانسک منتشر کنیم. پوتین از اوکراین و ناتو پیشی گرفت و حتی صدها هزار نفر را نجات داد.

به گفته وی، طرح اوکراین برای حمله به دو جمهوری در منطقه دونباس توسط کی یف و آمریکا به طور مشترک تهیه شده است. آزاروف افزود که یک هفته قبل از تهاجم روسیه، نیروهای دونتسک از رهگیری یک طرح نظامی اوکراینی خبر دادند که جزئیات یک حمله تمام عیار به جمهوری دونباس را شرح می داد.

آلارم و آژیر درگیری در شهر “لویو”

منابع محلی گزارش دادند که زنگ خطر در شهر لویو در غرب اوکراین به صدا درآمده و صدای تیراندازی و درگیری در این شهر شنیده شده است.

بلاروس دفاع هوایی خود را در امتداد مرزهای خود افزایش می دهد

نخست وزیر لیتوانی: درخواست کیف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین غیرمسئولانه است

تایمز ادعا می کند: زلنسکی از 3 سوء قصد نجات یافت

به گزارش تایمز بریتانیا، ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین، در این هفته از سه سوءقصد جان سالم به در برده است.

ادعاهای اوکراین در مورد قربانیان روس

وزیر دفاع اوکراین گفت: سربازان روس در هشت روز گذشته جنگ متحمل 10 هزار کشته و زخمی شده اند.

انتشار اخبار جعلی در مورد سربازان روسی جرم است

دومای دولتی روسیه امروز قانونی را تصویب کرد که انتشار اطلاعات نادرست در مورد ارتش و ارتش این کشور را جرم انگاری می کند که مجازات آن تا 15 سال زندان است.

واکنش مسکو به درخواست سناتور آمریکایی برای ترور پوتین به شدت

سفارت مسکو به اظهارات سناتور آمریکایی لیندسی گراهام درباره ترور رئیس جمهور روسیه واکنش شدیدی نشان داد. (اطلاعات بیشتر)

بریتانیا: ماریوپل کنترل اوکراین را در دست گرفت

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که شهر ماریوپل همچنان تحت کنترل اوکراین است، اما احتمالاً توسط نیروهای روسیه محاصره شده است. این وزارتخانه همچنین مدعی است که زیرساخت های غیرنظامی شهر مورد حمله روسیه قرار گرفته است.

نیروگاه هسته ای Zaporozhye تحت کنترل روسیه

یک مقام محلی اوکراین گفت که نیروهای روسی نیروگاه اتمی Zaporozhye در جنوب شرقی اوکراین را تصرف کرده اند.

شبکه راشا تودی نیز گزارش می دهد که نیروگاه اتمی زاپوروژیه تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه است. خبرگزاری فرانسه به نقل از کی یف گزارش داد که نیروهای روسیه وارد این منطقه شده اند.

روسیه وب سایت های بی بی سی و دویچه وله را محدود می کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه اعلام کرد که بی بی سی، دویچه وله، مدوسا و سوبودا را محدود کرده است.

انفجار مهیب در پایتخت اوکراین

الجزیره به نقل از خبرنگار خود در کیف گزارش داد که لحظاتی پس از به صدا درآمدن آژیر خطر انفجارهای شدید در پایتخت اوکراین شنیده شد. الجزیره همچنین گزارش داد که چندین انفجار متوالی در کیف رخ داده است.

شولتز: عضویت اوکراین در دستور کار ناتو نیست و نیست

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، ناتو را به دلیل عدم پذیرش اوکراین و گرجستان در سال گذشته ستایش کرد. وی با اشاره به نشست سران ناتو در ژوئن 2021 به شبکه تلویزیونی ZDF آلمان گفت: پس از مذاکرات بسیار طولانی در ناتو در مورد این موضوع، این تصمیم درستی است.

به گزارش اسپوتنیک، در آن زمان، ناتو اصولاً حق عضویت اوکراین و گرجستان را به رسمیت شناخت، اما از دادن محدودیت زمانی برای این اقدام خودداری کرد و اصرار داشت که دو جمهوری شوروی سابق قبل از پیوستن باید “اصلاح” شوند. صدراعظم آلمان همچنین گفت که در مورد عضویت اوکراین در ناتو این موضوع در دستور کار ائتلاف نیست و نیست.

این اظهارات پس از آن بیان شد که ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که اگر ناتو آماده نیست به عضویت اوکراین اجازه دهد، باید تضمین‌های امنیتی متقابل برای اوکراین ارائه کند. وی مدعی شد که شرکای کی یف به کشورشان اجازه پیوستن به ناتو را ندادند زیرا روسیه نمی خواست اوکراین به این ائتلاف بپیوندد.

انهدام هواپیمای Antonov An-225 در اوکراین. فرودگاه هاستومل در حومه کیف

زنگ خطر در کیف، پایتخت اوکراین به صدا درآمد

زلنسکی: روسیه را قبل از وقوع فاجعه هسته ای متوقف کنید

به گزارش سیانان، ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین صبح امروز (جمعه) در یک پست فیسبوکی، روسیه را به شلیک عمدی به نیروگاه هسته ای زاپروژیه پس از وقوع آتش سوزی در این تاسیسات متهم کرد.

وی در این پست مدعی شد: تانک های روسی واحدهای هسته ای مجهز به تصویرگر حرارتی را شلیک کردند. آنها می دانند به چه چیزی شلیک می کنند. آنها برای این (حمله) آماده می شوند.

زلنسکی همچنین به فاجعه چرنوبیل و قربانیان آن اشاره کرد. فاجعه چرنوبیل در سال 1986 در اوکراین شوروی، بدترین حادثه هسته ای تاریخ در نظر گرفته می شود. زلنسکی گفت این یک فاجعه جهانی است که زندگی صدها هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده و تأثیری پایدار بر اوکراین داشته است.

وی گفت: ما نمی دانیم که آتش سوزی در ایستگاه (نیروگاه هسته ای زاپروژیه) چه خواهد شد، خدای ناکرده انفجاری رخ ندهد. مردم ما نیروگاه های هسته ای را ایمن نگه می دارند.

زلنسکی افزود: «اما این واقعیت که روسیه به نیروگاه حمله کرد، اقدام بسیار خطرناکی است و می‌تواند فاجعه‌ای بالقوه ایجاد کند». 15 رآکتور هسته ای در اوکراین وجود دارد. اگر یکی از آنها منفجر شد، برای همه پایان بود. پایان اروپا.

رئیس جمهور اوکراین در ادامه گفت: «هیچ کشوری به جز روسیه هرگز راکتوری را به نیروگاه هسته ای شلیک نکرده است و این اولین بار در تاریخ است» که وی از رهبران اروپایی خواست که «هم اکنون بیدار شوند و نیروهای روسیه را فراخوانند». “این یک فاجعه هسته ای خواهد بود.”

آژانس بین المللی انرژی اتمی مراکز اضطراری و اضطراری خود را در حالت آماده باش قرار داده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل وضعیت جدی نیروگاه اتمی Zaporozhye در اوکراین، 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته پاسخگوی کامل است.

کامل…


دکمه بازگشت به بالا