سلامت و دانش

مبتلایان به HIV چگونه می‌توانند زندگی با کیفیتی داشته باشند؟

به گفته کارشناسان، با تشخیص و درمان به موقع بیماری های آلوده به HIV می توان از شدت بیماری و رسیدن به مرحله ایدز پیشگیری کرد. بنابراین، با شرط پایبندی به درمان، HIV دیگر یک بیماری کشنده نیست. اما مبتلایان به اچ آی وی چگونه می توانند زندگی باکیفیتی داشته باشند حتی اگر به این بیماری مبتلا باشند؟

با توجه به ISN ها، سندرم نقص ایمنی اکتسابی ناشی از ویروس نقص ایمنی یا اچ‌آی‌وی، نیاز فوری به پیگیری درمان مناسب دارد و مبتلایان، پس از تشخیص، باید تلاش جدی برای ایجاد و حفظ یک زندگی سالم و با کیفیت انجام دهند.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اتخاذ سبک زندگی سالم در این بیماران می تواند میانگین امید به زندگی آنها را به جمعیت عمومی نزدیک کند و برای این منظور 10 گام سالم از سوی کارشناسان سلامت در سراسر جهان پیشنهاد شده است. :

_ کاهش استرس: کاهش استرس یکی از راه های بهبود وضعیت مبتلایان به ایدز است و تحقیقات نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین استرس و ضعف سیستم ایمنی وجود دارد. استرس می تواند اشتها را کاهش دهد و خواب را مختل کند و بر زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد. برخی از راه‌های کنترل استرس عبارتند از: ورزش و مشاوره البته قبل از شروع برنامه ورزشی بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

_ در سفر احتیاط کنید: از آنجایی که بیماران مبتلا به ایدز سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید در طول سفر مراقب غذا و آب آشامیدنی خود باشند. بیماری های ناشی از غذا می تواند باعث مشکلات جدی و حتی مرگ در این افراد شود. بهتر است قبل از سفر با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چه مقدار دارویی باید همراه داشته باشید و همچنین از پزشک خود مشاوره بگیرید.

محافظت از پوست: مشکلات پوستی اغلب یکی از اولین نشانه های ایدز است و بیماران اغلب از عفونت های پوستی مزمن رنج می برند. مشکلات پوستی این افراد شامل؛ پسوریازیس، کهیر، زونا و یرقان. نوع نادری از سرطان پوست به نام سارکوم کاپوزی نیز در افراد مبتلا به ایدز دیده می شود.

ماموگرافی و آزمایش پاپ اسمیر منظم: زنان مبتلا به ایدز باید بسیار مراقب باشند، نه تنها برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم و سایر بیماری های ناشی از آن، بلکه برای جلوگیری از بارداری، جلوگیری از انتقال بیماری به همسر و جلوگیری از انتقال بیماری به جنین. خانم ها باید برای شروع بارداری برنامه ریزی داشته باشند و به طور منظم آزمایشات ماموگرافی انجام دهند. (یک بار در سال برای زنان بالای 50 سال و گهگاه برای سنین 40 تا 49 سال تکرار می شود).

شروع درمان دارویی: مطالعات نشان داده اند که تجویز داروهای ضد ویروسی برای کنترل عفونت ایدز، احتمال بیماری و مرگ ناشی از ایدز را تا 53 درصد کاهش می دهد و خطر ابتلا به مشکلات مرتبط با ایدز مانند بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها را تا حدود دو سوم کاهش می دهد. اگر “باید” برای داشتن زندگی طولانی و سالم با ایدز وجود دارد. این درمان است. درمان اولین جایی برای شروع است.

_ سیگار کشیدن را ترک کن: تعداد افراد سیگاری در مبتلایان به ایدز دو برابر سایر افراد است که در نتیجه خطر بیماری قلبی و مرگ ناشی از مشکلات تنفسی برای آنها دو برابر می شود و احتمال ابتلا به سرطان ریه برای آنها 14 برابر است.

مکمل های ویتامین D و کلسیم: کمبود تراکم استخوان در بیماران مبتلا به ایدز به تعداد زیاد دیده می شود و نتیجه آن افزایش تعداد شکستگی های لگن و شکستگی و ایجاد زودرس پوکی استخوان است. در نتیجه این آمار، پیشنهاد می‌شود که تمام زنان یائسه مبتلا به ایدز و مردان بالای 50 سال برای ارزیابی احتمال پوکی استخوان در آنها اسکن DEXA انجام دهند. مصرف روزانه مکمل های ویتامین D و کلسیم می تواند خطر شکستگی را کاهش دهد.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل را در پیش بگیرید: اهمیت حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل با تشخیص HIV مثبت چند برابر می شود. از آنجایی که تعداد سلول های T در بیماران HIV مثبت به شدت کاهش یافته و ایمنی آنها به چالش کشیده شده است، خوردن یک رژیم غذایی سالم برای کمک به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از توسعه HIV بسیار مهم است. علاوه بر این، به گفته متخصصان تغذیه، رژیم غذایی مناسب می تواند پردازش داروهای دریافتی بیماران را برای بدن آسان کند و علائمی مانند اسهال، حالت تهوع و خستگی ناشی از مصرف این داروها را کاهش دهد.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنیدالکل و داروهای تفریحی می توانند به طور خطرناکی سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند، به ویژه در افراد HIV مثبت. علاوه بر این، این توانایی را دارد که با داروهایی که بیمار دریافت می کند تداخل ایجاد کند. مصرف مواد مخدر و الکل، فرد را از تغذیه مناسب محروم می کند و مصرف داروهای خود را فراموش می کند. می توانید انرژی خود را صرف چیزهای مثبت کنید، مانند ملاقات با دوستان یا انجام سرگرمی های خود.

توجه به بهداشت دهان و دندان: مشکلات دندان و لثه در بیماران HIV شایع است و یک سوم این بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. تضعیف سیستم ایمنی و استفاده از داروهای HIV باعث افزایش بیماری هایی مانند زگیل دهان، تاول، آفت و آفت می شود. بسیاری از افراد مبتلا به ایدز نیز خشکی دهان را تجربه می کنند که خود باعث ایجاد حفره می شود. بیماری لثه در بیماران مبتلا به ایدز نیز خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک حداقل هر شش ماه یکبار برای جلوگیری از ایجاد مشکلات دندانی بسیار مهم است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا